Ο σιδηροδρομικος σταθμος Θεσσαλονικης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι ασπρόμαυρη φωτογραφία του Ιωάννη Δ. Λάμπρου που απεικονίζει τον σιδηροδρομικό σταθμό στη Θεσσαλονίκη το 1951. Η κατασκευή της πρώτης σιδηροδρομικής γραμμής έδωσε τεράστια ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη της πόλης. Ο σιδηρόδρομος ήταν η αρχή μιας σειράς μεγάλων αλλαγών για την οικονομία που οδήγησαν στον εκσυγχρονισμό της πόλης και έδωσαν στη Θεσσαλονίκη τα αστικά χαρακτηριστικά μιας ευρωπαϊκής πόλης, αν και μέχρι την απελευθέρωσή της θα διατηρούσε την τυπική μορφή ενός οθωμανικού κέντρου. Την κατασκευή ανέλαβαν οι «Ανατολικοί Σιδηρόδρομοι”, αυστριακή εταιρεία ιδιοκτησίας του βαρόνου Μορίς ντε Χιρς, στα 1871-1874. Στα 1878, οπότε και ολοκληρώθηκε η σιδηροδρομική γραμμή, το τρένο μπορούσε να καλύψει τη διαδρομή Σκόπια-Mητροβίτσα-Θεσσαλονίκη. Το 1888 η γραμμή ενώθηκε με το σερβικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Στις αρχές του 20ού αιώνα η Θεσσαλονίκη είχε συνδεθεί με τα Δυτικά Βαλκάνια και την Ευρώπη, αλλά και την Κωνσταντινούπολη χάρη στον σιδηρόδρομο. Ο Σιδηροδρομικός σταθμός Θεσσαλονίκης, που κατασκευάστηκε ονομαζόταν σιδηροδρομικός σταθμός της Ανατολής ενώ σήμερα είναι γνωστός ως ο παλιός σιδηροδρομικός σταθμός. Από το 1976 ο παλιός σταθμός συνεχίζει τη λειτουργία του ως εµπορευματικός, εξυπηρετεί όλη την εµπορική κίνηση και είναι ένας από μεγαλύτερους εμπορικούς σταθμούς της Χώρας με εξαγωγικό προσανατολισμό. Ο Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός Θεσσαλονίκης αποτελεί τον κεντρικό επιβατικό σταθμό της πόλης για όλες τις επιβατικές αμαξοστοιχίες. Οι εργασίες ανέγερσής του ξεκίνησαν το 1937, καθ' όλην τη διάρκεια της Κατοχής διεκόπησαν και ξανάρχισαν τον Ιανουάριο του 1951. Εγκαινιάσθηκε τον Σεπτέμβριο του 1961.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η φωτογραφία μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αφόρμηση για τη μελέτη της γέννησης (ανακάλυψης) και εξέλιξης των σιδηροδρόμων. Οι μαθητές θα γνωρίσουν τον πρώτο σιδηρόδρομο τη Δίολκο στην αρχαία Κόρινθο τον 6ο αιώνα π.Χ. και στη συνέχεια τον 18ο αιώνα την ατμάμαξα, τις μηχανές έλξης ντίζελ και τέλος την ηλεκτροκίνηση. Οι μαθητές στη συνέχεια να αναζητήσουν πληροφορίες για την κατασκευή του σιδηροδρόμου στο σύγχρονο ελληνικό κράτος και να τις παρουσιάσουν στην ολομέλεια. Μπορεί να ακολουθήσει συζήτηση σχετικά με τη συμβολή των σιδηροδρόμων στον εκσυχρονισμό και την οικονομική ανάπτυξη της χώρας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Design & Technology Design & TechnologyDesign & Technology > Production ProductionProduction > Technological evolution Technological evolutionTechnological evolution
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Visual Arts and Technology Visual Arts and TechnologyVisual Arts and Technology
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΝΑ ΛΑΓΟΥΡΗ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE