Οθωμανη γυναικα που γνεθει
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Οι γυναίκες στην Οθωμανική Αυτοκρατορία διαχωρίζονταν από τους άντρες και αποκτούσαν σημαντική ταυτότητα και υπόσταση μόνο μέσα στο σπίτι, στον ιδιωτικό χώρο. Στην ξυλογραφία του γάλλου ζωγράφου Jean Baptiste Van Mour (1671-1737) παρατηρούμε μία γυναίκα στο σπίτι να γνέθει. Οι χώροι του οθωμανικού σπιτιού –κυρίως της εύπορης κοινωνικής τάξης– διακρίνονταν σε γυναικείους και αντρικούς. Στους δικούς τους χώρους οι γυναίκες συναθροίζονταν και συζητούσαν, έπιναν καφέ και σερμπέτι, κάπνιζαν, άκουγαν τραγούδια και αφοσιώνονταν στις δικές τους ασχολίες όπως για παράδειγμα το γνέσιμο. Γενικά η υφαντική αποτελούσε πρωταρχική γυναικεία ασχολία. Η εικόνα αποτυπώνει χαρακτηριστικά και την εσωτερική διακόσμηση του οθωμανικού σπιτιού. Η γυναίκα κάθεται σε μαξιλάρια επάνω στο πάτωμα και μπροστά της είναι ένας μεγάλος σοφάς, το οθωμανικό τραπέζι, γύρω στα τριάντα εκατοστά από το πάτωμα. Παρατηρούμε τη ρόκα της εποχής με την οποία οι γυναίκες έγνεθαν το μαλλί. Η οθωμανή της εικόνας είναι ντυμένη με πολυτελή κάπα και στο κεφάλι φοράει το απαραίτητο μαντήλι το οποίο είναι δεξιοτεχνικά δεμένο. Η παραπάνω αμφίεση καθώς και το μεταξωτό κάλυμμα του σοφά υποδηλώνουν μια εύπορη κοινωνική τάξη. Τα μοτίβα των λουλουδιών στα υφάσματα συνδέονται θεματικά μεταξύ τους και αφήνουν να αναδυθεί ο σημαντικός ρόλος που είχαν τα λουλούδια στην ισλαμική υφαντική τέχνη.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εποπτικό υλικό γνωριμίας με τα μοτίβα της ισλαμικής υφαντικής τέχνης αλλά και των στοιχείων που συνέθεταν την οικιακή διακόσμηση του σπιτιού. Οι μαθητές μέσω παρατήρησης και σύγκρισης μπορεί να αναζητήσουν κοινές αναφορές ανάμεσα στην ελληνική και οθωμανική υφαντική τέχνη της εποχής του 18ου αιώνα και σήμερα. Ακόμα, προτείνεται η συνδυαστική αξιοποίηση του συγκεκριμένου μαθησιακού αντικειμένου με συναφή ψηφιακά αντικείμενα του Φωτόδεντρου αλλά και άλλων πηγών σχετικά με τη γυναικεία εμφάνιση και το ρόλο της γυναίκας στην οθωμανική περίοδο (για παράδειγμα Οθωμανή γυναίκα που καπνίζει, Οθωμανή με το μωρό της στην αγκαλιά διασχίζει την πόλη, Μουσουλμάνα ποτίζει τα άνθη στο μνήμα του άντρα κλπ.). Στόχος είναι η σύνθεση της έμφυλης οθωμανικής ιδεολογίας και η αναζήτηση των ριζικών αλλαγών που συντελέστηκαν κατά το πέρασμα από τη νεωτερικότητα στη σύγχρονη εποχή.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 18
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Decorative Arts Decorative ArtsDecorative Arts
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΟΥ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE