The Throne at Knossos Palace, Crete, 1919
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Αυτή η φωτογραφία τραβήχτηκε το 1919 από τον ελβετό φωτογράφο και φιλέλληνα François Frédéric Boissonnas ή Fred (1858-1946). Αυτός μαζί με τον ελληνιστή λόγιο αχώριστο φίλο του και σύντροφο στα ταξίδια του Daniel Baud-Bovy, ταξίδεψαν στην Ελλάδα από το 1903 μέχρι το 1920, έχοντας στις «αποσκευές» τους όλα τα στερεότυπα για την Ελλάδα, όπως αυτά τους μεταφέρθηκαν από ταξιδιώτες προγενέστερων αιώνων. Ο Fred ταξίδεψε και πήρε φωτογραφίες από παντού, από την Ήπειρο μέχρι την Πελοπόννησο και την Κρήτη, και από την Ιθάκη έως τον Όλυμπο και το Άγιον Όρος. Ως φωτογράφος, ο Fred καταπιάστηκε με το ελληνικό φως, την ομορφιά και τη μνήμη. Φως, τοπία, ιστορία και άνθρωπος ενωμένα σε μια μοναδική αποτύπωση, η οποία διδάσκει τον σεβασμό του ενός προς τον άλλο, κάτι που έναν αιώνα αργότερα έχει ήδη χαθεί. Ο Fred στις επτά χιλιάδες λήψεις που έκανε μόνο από την Ελλάδα ανέδειξε όχι μόνο την τότε Ελλάδα αλλά και την βαθιά του πίστη, τον θαυμασμό και την λατρεία του για κάθε τι το ελληνικό. (βλ. BAUD-BOVY, Daniel, BOISSONNAS, Frédéric. Des Cyclades en Crète au gré du vent, Geneva, Boissonnas & Co, 1919).
Η εικόνα αυτή παρουσιάζει τον αυθεντικό Θρόνο της Κνωσού. Ο Θρόνος αυτός βρίσκεται στην Αίθουσα του Θρόνου και είναι κατασκευασμένος από αλάβαστρο. Σώθηκε ακέραιος στη θέση του και αυτό είναι ένα ακόμη άκρως ενδιαφέρον στοιχείο τόσο για τους αρχαιολόγους όσο και για τους ερευνητές. Οι αρχαιολόγοι πιθανολογούν ότι αυτός ο αλαβάστρινος, αυθεντικός Θρόνος της Κνωσού ήταν επιχρωματισμένος. Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο του είναι η ψηλή πλάτη του, που κορυφώνεται με μια κυματοειδή απόληξη. Ωστόσο, αυτό που φαίνεται να εντυπωσιάζει τους μυημένους, τους «συμβολιστές» και όποιους άλλους προστρέχουν εδώ αναζητώντας κάτι το ξεχωριστό, είναι ο σχηματισμός που υπάρχει στην μπροστινή όψη του καθίσματος. Εκεί σχηματίζεται μια νεαρή σελήνη, μια «μήνη», όπως είναι το αρχαίο της όνομα και ενδεχομένως το Μινωικό, απ’ όπου πρέπει να προέρχεται, όπως και τα ονόματα: Μίνως, μινωικός, αλλά και ο μήνας. Η φεγγαρολατρική Κνωσός είναι φυσικό να προσδιορίζεται με το φεγγάρι και τις απεικονίσεις του. Στη μπροστινή όψη του καθίσματος του Θρόνου υπάρχει ανάγλυφη απεικόνιση της νεαρής Σελήνης και πάνω από αυτή ακριβώς υπάρχει η απεικόνιση ενός ολοστρόγγυλου, γεμάτου φεγγαριού ή ενός ήλιου. Μια Πανσέληνος, το πιθανότερο! Οι απεικονίσεις αυτές με τη Μήνη και την Πανσέληνο, ενδέχεται να προσδιορίζουν και το όνομα ή το αξίωμα του ανθρώπου, που κάθεται σε αυτό το Θώκο, του Μίνωα: Του Βασιλιά του Θρόνου του Φεγγαριού, αλλά και του Αρχιερέα της λατρείας των Άστρων. Το βέβαιο είναι ότι δεν λαξεύτηκαν χωρίς λόγο οι εικόνες της Νεαρής Σελήνης και του γεμάτου φεγγαριού ή του ήλιου, μπροστά από το κάθισμα του Θρόνου.
Το ανάπτυγμα της τοιχογραφίας του Θρόνου παραπέμπει σε αντίστοιχα αναπτύγματα παρόμοιου τύπου από τις τοιχογραφίες στην «Ξεστή 3» της πόλης του Ακρωτηριού στη Σαντορίνη, αλλά και της «Τοιχογραφίας του Στόλου», από τη «Δυτική Οικία, που το ανάπτυγμά της περιτρέχει και τους τέσσερις τοίχους ενός δωματίου. Οι «γρύπες» του Θρόνου έχουν στο λαιμό τους ένα κόσμημα, που κάνει επίσης εντύπωση. Είναι μια σπείρα (σύμβολο της αιωνιότητας, αλλά και της αναγέννησης), που οι άκρες της απολήγουν σε άνθη παπύρου, ένα στόλισμα που χαρακτηρίζει τον πολιτισμό και την τέχνη της Φαραωνικής Αιγύπτου. Ο πάπυρος είναι διπλό σύμβολο: γνώσης (του Φαραωνικού θεού Θωθ) και εξουσίας (στα σκήπτρα των Φαραώ). Ο ανακτορικός πολιτισμός της Κρήτης βαδίζει παράλληλα με αυτόν της Φαραωνικής Αιγύπτου, ενώ ένα πλήθος αρχαιολογικών ευρημάτων πιστοποιούν ότι οι δυο αυτοί πολιτισμοί διατηρούν για ένα μεγάλο διάστημα άριστες σχέσεις.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Οι μαθητές παρατηρούν την ασπρόμαυρη εικόνα του αλαβάστρινου Θρόνου και αναζητώντας από το διαδίκτυο άλλες σύγχρονες εικόνες προσπαθούν να ανακαλύψουν ομοιότητες και διαφορές μ’ αυτήν. Επίσης οι μαθητές μελετώντας το κείμενο για τον Θρόνο προσπαθούν να αναγνωρίσουν τα σύμβολα του Θρόνου και να κατανοήσουν την σημασία τους για τον ανακτορικό πολιτισμό της Κρήτης και να την συσχετίσουν με σύμβολα άλλων πολιτισμών (π.χ. του Φαραωνικού πολιτισμού). Οι μαθητές τέλος αναζητούν εικόνες από το διαδίκτυο με συγκεκριμένα κοινά σύμβολα από θρόνους ή/και άλλα αντικείμενα άλλων πολιτισμών που είχαν επικοινωνήσει/επηρεαστεί μεταξύ τους.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 15
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
TYPICAL LEARNING TIME
1:45:00
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/1350
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
VERSION
v1.0 (final)
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE