Schliemann Errikos
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Τσιγκογραφία (1894) στην οποία αποτυπώνεται με υποδειγματική αρχαιοελληνική γραφή η υπογραφή του γερμανού αρχαιολόγου Ερρίκου Σλήμαν (1822-1890). Ο Ερρίκος Σλήμαν (Heinrich Schliemann) υπήρξε ερασιτέχνης ερευνητής αλλά και πρωτοπόρος στον τομέα της αρχαιολογίας. Έγινε γνωστός για τις ανασκαφές του στην Ιθάκη, την Τροία και τις Μυκήνες. Οι επιθέσεις από το ακαδημαϊκό κατεστημένο δεν τον εμπόδισαν να συνεχίσει το έργο του. Άρχισε την ανασκαφή της Τροίας το 1870, μετά τις ανασκαφές του στην Ιθάκη, όπου αναζητούσε το παλάτι του Οδυσσέα. Μετά από αρκετές προσπάθειες, και αφού υποσχέθηκε τον μισό από τον θησαυρό που θα έβρισκε, οι ανασκαφές στον λόφο του Χισαρλίκ συνεχίστηκαν ως την 30η Μαΐου 1873, όταν έκανε τη μεγάλη του ανακάλυψη: μια ορειχάλκινη ασπίδα, μια χύτρα, ένα αργυρό αγγείο, ένα ορειχάλκινο αγγείο, ένα χρυσό, δύο χρυσά κύπελλα, ένα μικρό κύπελλο από ήλεκτρο, δύο χρυσά διαδήματα, 56 χρυσά σκουλαρίκια και 8.750 χρυσά δαχτυλίδια και κουμπιά. Ο θησαυρός αποκρύφτηκε και διασκορπίστηκε σε φίλους σε όλη την Ελλάδα, για να μην μπορεί να τον διεκδικήσει η τουρκική ή η ελληνική κυβέρνηση. Πολλά τα μετέφερε λαθραία στο Λονδίνο και αργότερα στο Βερολίνο, όπου στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου εξαφανίστηκαν. Επειδή ήρθε σε διάσταση με την τουρκική κυβέρνηση, για την απόκρυψη των θησαυρών της Τροίας, απευθύνθηκε στην ελληνική κυβέρνηση για να δεχθεί τους θησαυρούς που είχε οικειοποιηθεί, με αντάλλαγμα την άδεια της ανασκαφής των Μυκηνών. Τον Αύγουστο του 1876, ξεκίνησε την ανασκαφή του κοντά στην Πύλη των Λεόντων και σύντομα κάνει τη δεύτερη μεγάλη ανακάλυψη της ζωής του στις Μυκήνες, όπου βρίσκει 5 θολωτούς τάφους, με πλήθος χρυσών κοσμημάτων και χάλκινων όπλων και ανασκάπτει τον Ταφικό Περίβολο Α'. Εξαιτίας της αφθονίας των χρυσών έργων τέχνης που ανακάλυψε, θεώρησε πως είχε βρει τα σώματα του Αγαμέμνονα, της Κασσάνδρας, της Κλυταιμνήστρας και του Αίγισθου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Διδακτικός σκοπός του μαθησιακού αντικειμένου είναι να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα ως αφόρμηση για την παρουσίαση της προσωπικότητας και του έργου του γερμανού ελληνιστή και αρχαιολόγου Ερρίκου Σλήμαν. Η υπογραφή του Σλήμαν γραμμένη στα αρχαία ελληνικά αναδεικνύει όχι απλά την αρχαιομάθεια αλλά τη λατρεία του γερμανού ερευνητή για τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και τη γλώσσα του Ομήρου. Οι μαθητές και μαθήτριες εκκινώντας από το μαθησιακό αντικείμενο και την ιστορική αφήγηση, μπορούν περαιτέρω να εμπλακούν σε ομαδοσυνεργατικές-ανακαλυπτικές διδακτικές επιλογές, προσαρμοσμένες στις απαιτήσεις και τις ιδιαιτερότητες της σχολικής τάξης. Οι εντυπωσιακές ανακαλύψεις του Σλήμαν, κυρίως στην Τροία και εν συνεχεία στις Μυκήνες, αποτελούν τον πυρήνα της μαθησιακής διαδικασίας. Η ανασκαφική περιπέτεια, τα διλήμματα και οι αντιδράσεις, τα ευρήματα, οι απογοητεύσεις και η καταξίωση, μπορούν να προσεγγιστούν βιωματικά μέσα από προετοιμασμένες εκπαιδευτικές επισκέψεις, εκπαιδευτικές δράσεις, project, ερευνητικές δραστηριότητες ενταγμένες σε θεσμοθετημένα πολιτιστικά προγράμματα προαγωγής της πολιτιστικής κληρονομιάς, κατασκευές. Σε δεύτερο επίπεδο φαίνεται αρκετά ελκυστική μία εναλλακτική, και ασφαλώς πιο απαιτητική, “ανάγνωση” του έργου του Σλήμαν σε συνάρτηση με το έμπρακτο ενδιαφέρον των Ευρωπαίων για την ελληνική αρχαιότητα και την αμφίδρομη σχέση που συνδέει την Ευρώπη με την κλασική και, δι΄ αυτής, με τη νεότερη Ελλάδα. Η παραπάνω χρήση του μαθησιακού αντικειμένου είναι συμβατή με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (Α.Π.Σ.) του Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου για το μάθημα της Ιστορίας και της Τοπικής Ιστορίας. Επιπλέον, μπορεί να λειτουργήσει διαθεματικά μέσα από τα πεδία της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Αρχιτεκτονικής, της Ιστορίας της Τέχνης, της Ιστορίας του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού, της Μουσειακής Αγωγής, της Τεχνολογίας και των Εικαστικών.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 20
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Prehistory PrehistoryPrehistory > Settlements SettlementsSettlements
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
affective > to respond and participate
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE