Διαλεξη του Α. Δελμουζου για τα νεα αναγνωστικα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ο Αλέξανδρος Δελμούζος καταγρἀφει κάποιες σκέψεις πάνω στις εμπειρίες του από τη χρήση στην τάξη των νέων αναγνωστικών που εισήχθησαν στην υποχρεωτική εκπαίδευση των Ελληνοπαίδων της Αιγύπτου επί Ελευθερίου Βενιζέλου. Τα κείμενα του Δελμούζου για την εκπαίδευση, κορυφαίου δασκάλου και παιδαγωγού της εποχής του, αποτελούν εξαιρετικά επωφελή αναγνώσματα για τον σύγχρονο μαθητή και εκπαιδευτικό. Το συγκεκριμένο φωτίζει τις απόψεις του συγγραφέα για τον τρόπο που πρέπει να διδάσκονται τα πρώτα γράμματα στους μικρούς μαθητές και αποτελεί χρήσιμο διδακτικό μέσο, καθώς αφενός διδάσκει παιδαγωγικό ήθος και, αφετέρου, φωτίζει μια σημαντική πτυχή της νεοελληνικής ζωής και εκπαίδευσης, εκείνης που αφορά τη διαμάχη για το γλωσσικό ζήτημα και τις διενέξεις ανάμεσα στους συντηρητικούς και προοδευτικούς κύκλους των αρχών του 20 αιώνα για τη γλώσσα και τη φιλοσοφία του εκπαιδευτικού συστήματος.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το κέιμενο μπορεί να δοθεί στους μαθητές ώς υλικό αναφοράς σε συζήτηση για τη γλώσσα, το γλωσσικό ζήτημα αλλά και τον αναλφαβητισμό. Οι μαθητές διαβάζουν προσεκτικά το κείμενο και καλούνται να ανασυνθέσουν το πρόβλημα στη διδασκαλία της γλώσσας που εντοπίζει ο Δελμούζος και τα μέσα θεραπείας που η εμπειρία του έδειξε ότι είναι δυνατόν να εφαρμοστούν. Καλό θα είναι να προηγηθεί συζήτηση για την ιστορία του γλωσσικού ζητήματος και τη διάσταση ανάμεσα σε καθαρευουσιάνους και δημοτικιστές, θέματα καθόλου γνωστά στους σύγχρονους μαθητές. Στη συνέχεια τα παιδιά μπορούν να κληθούν να επισημάνουν μέσα στο κείμενο στοιχεία που καταδεικνύουν τον δημοτικισμό που εκπροσωπούσε ο Δελμούζος και να παρατηρήσουν πόσο η δημοτική της εποχής ηταν διαφοροποιημένη σε σχέση με τη σημερινή (πολυτονικό, λογιοι τύποι κλπ.). Υπό μορφή εργασίας θα μπορούσε να ανατεθεί σε ομάδες μαθητών η έρευνα και παρουσίαση και άλλων πτυχών του γλωσσικού ζητήματος (π.χ. μια ομάδα θα μπορούσε να βρει υλικό για άλλες μορφές του Δημοτικισμού όπως τους Τριανταφυλλίδη, Γληνό, Μαβίλη κλπ. Άλλη θα έκανε αντιστοιχη εργασία για τους καθαρευουσιάνους, όπως π.χ. τον Γ. Μυστριώτη, ενώ μια τρίτη θα διερευνούσε τη στάση του πρωθυπουργού Βενιζέλου, που μνημονεύεται και στο κείμενο, για το θέμα αυτό). Τέλος το κείμενο αποτελεί αφόρμηση για αντιμετώπιση ερωτημάτων όπως: Που βρίσκεται η σημερινη εκπαίδευση σε σχέση με το θιγόμενο ζήτημα; Υπάρχει στις μέρες μας αναλφαβητισμός; Ποια η ποιότητα των σημερινών 'αναγνωστικών"; Λέγεται σήμερα αυτός ο όρος και ποιο το περιεχόμενό του;


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Speech - Communication Speech - CommunicationSpeech - Communication > Oral / Written / Digital Speech Oral / Written / Digital SpeechOral / Written / Digital Speech
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Α. Μαρσέλος
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE