Οι "Μαυρομιχαλαι", παρουσιαση βιβλιου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το κείμενο είναι δημοσιευμένο στο "Ημερολόγιον Σκόκου" το 1904. Το ημερολόγιο του Σκόκου κυκλοφορούσε από το 1885 ως το 1918, και ήταν ένα από τα μακροβιότερα λογοτεχνικά περιοδικά. Το συγκεκριμένο άρθρο, με τίτλο "Οι Μαυρομιχάλαι", αποτελεί παρουσίαση και (λιγότερο) κριτική του ομώνυμου βιβλίου, που κυκλοφόρησε την εποχή εκείνη. Δεν έχουμε πληροφορίες για το όνομα του συγγραφέα. Το κείμενο ξεκινά με μια σύντομη παρουσίαση του βιβλίου και στη συνέχεια διατυπώνει σαφώς τη θετική άποψη του συγγραφέα για το βιβλίο, με την προτροπή του προς τους αναγνώστες να το διαβάσουν οπωσδήποτε. Στη συνέχεια παρουσιάζει συνοπτικά τις βιογραφίες των επιφανέστερων μελών της οικογένειας Μαυρομιχάλη, της πιο ισχυρής γενιάς της Μάνης, και εκθετει τα κατορθώματα των αγωνιστών της πριν και κατά την Επανάσταση του 1821, αλλά και μετά. Σε όλο το κείμενο είναι εμφανής ο θαυμασμός του συγγραφέα για τους αγωνιστές της γενιάς. Αξίζει να σημειωθεί ότι ελάχιστα και ακροθιγώς αναφέρεται στη δολοφονία του Ιωάννη Καποδίστρια από δύο μέλη της οικογένειας, τους Κων/νο και Γεώργιο Μαυρομιχάλη. Το κείμενο προσφέρεται για αξιοποίηση κατά τη διδασκαλία της Επανάστασης, καθώς παρέχει πληροφορίες για ιστορικά πρόσωπα που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις. Μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί ως κειμενικό είδος (βιβλιοπαρουσίαση).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο μάθημα της Ιστορίας η αξιοποίηση του κειμένου είναι διττή: αφενός, ο διδάσκων μπορεί να το χρησιμοποιήσει ως συμπληρωματικό υλικό (όλο ή μέρος αυτού) κατά τη διδασκαλία της ενότητας που αναφέρεταιι στην Επανάσταση του 1821, προκειμένου να δώσει περισσότερες πληροφορίες γύρω από την οικογένεια Μαυρομιχάλη (ο μόνος που αναφέρεται στα σχολικά βιβλία είναι ο Πετρόμπεης). Αφετέρου, το κείμενο μπορεί να αποτελέσει αφετηρία για βαθυτερο προβληματισμό γύρω από τη συγκρότηση της ελληνικής κοινωνίας στα χρόνια της δουλείας, το ρόλο των προεστών πριν και μετά τον Αγώνα, κ.λπ. Ενδείκνυται να αναδειχθεί το ζήτημα της δολοφονίας του Καποδίστρια από τον αδερφό και το γιο του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, καθώς και τα αίτια (βεντέτα, αποδυνάμωση των τοπικών αρχόντων από τον Καποδίστρια, συμφέροντα των Μεγάλων Δυνάμεων). Εδώ ενδείκνυται και η αξιοποίηση της συνεργατικής μάθησης, κατά την οποία οι ομάδες των μαθητών θα κληθούν να αξιοποιήσουν, εκτός από αυτό το κείμενο, επιπλέον υλικό (π.χ. το γνωστό πίνακα του Τσόκου που παρουσιάζει τη δολοφονια του Καποδίστρια, επιπλέον παραθέματα σχετικά με τα προνόμια των Μανιατών, κ.λπ.) και να προχωρήσουν στη σύνθεση σχετικής εργασίας με συγκεκριμένη εστίαση, που θα προέρχεται από τον διδάσκοντα. Στο μάθημα της Ν/Ε Γλώσσας το κείμενο μπορεί να δοθεί συμπληρωματικά στην ενότητα Παρουσίαση-Κριτική (Β΄ Λυκείου), ως δείγμα δομής μιας βιβλιοπαρουσίασης. Αξίζει εδώ να εστιασθεί η προσοχή και στο ζήτημα της υποκειμενικότητας του συγγραφέα: εκφράζει σαφώς το θαυμασμό του για τη γενιά των Μαυρομιχαλέων, ενώ προσπερνά γρήγορα και ανώδυνα το γεγονός της δολοφονίας του Καποδίστρια από δύο μέλη της.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Presentation - Review Presentation - ReviewPresentation - Review
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: [Ανωνύμως]
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE