Μια φωτογραφια της Πηνελοπης Δελτα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η ασπρόμαυρη φωτογραφία είναι μια προσωπογραφία της γνωστότερης Ελληνίδας πεζογράφου των αρχών του 20ου αιώνα, της Πηνελόπης Δέλτα. Το απόλυτο μαύρο της βαριάς ενδυμασίας της (φόρεμα, καπέλο, μαντήλα), δείγμα της μεγαλοαστικής καταγωγής της, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το χαρούμενο πρόσωπο, το πλατύ χαμόγελο, τα εκφραστικά, φωτεινά μάτια της και τα πλούσια, μαύρα μαλλιά, που στεφανώνουν το πρόσωπό της. Το χαμόγελο, αν και δεσπόζει επιβλητικά στο πρόσωπό της, αφήνει να αχνοφαίνεται μια θλίψη αναδεικνύοντας την καλλιτεχνική, εύθραυστη προσωπικότητα της Πηνελόπης Δέλτα, της οποίας το έργο προσανατολίστηκε κατά μεγάλο μέρος στο παιδικό βιβλίο, στις «διασκεδαστικές αναγνώσεις», όπως έλεγε στον Φ. Φωτιάδη το 1907 προτείνοντάς του έναν διαγωνισμό για βιβλία που διασκεδάζοντας να μορφώνουν.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η ασπρόμαυρη φωτογραφία της Πηνελόπης Δέλτα, εντασσόμενη σε φύλλο εργασίας, μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά, ως αφόρμηση στην εισαγωγή/γνωριμία με το έργο της, στη Νεοελληνική Λογοτεχνία. Οι μαθητές, αφού γνωρίσουν τα γενικά χαρακτηριστικά του έργου της, με την στήριξη και την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού, που συνοδεύεται και από δραστηριότητες συνεργατικής μάθησης ερευνούν, γνωρίζουν και κατανοούν α) τον παιδευτικό στόχο, που είναι έντονος σε όλο το έργο της, β) τον τρόπο με τον οποίο η ιστορική ύλη μετατρέπεται σε δεξαμενή που τροφοδοτεί τη γραφή της και γ) τη σχέση της με τον δημοτικισμό και τους δημοτικιστές. Τέλος οι μαθητές με βάση τα συμπεράσματα της έρευνας τους και τις γνώσεις που απόκτησαν, μπορούν να δημιουργήσουν ένα πολυτροπικό πορτρέτο της πεζογράφου και μαχητικής δημοτικίστριας, όπου εντάσσουν και τη συγκεκριμένη φωτογραφία. Επίσης η ανάγνωση της ασπρόμαυρης φωτογραφίας της Πηνελόπης Δέλτα θέτει το ζήτημα του ρόλου των πνευματικών ανθρώπων στα μεγάλα ιστορικά γεγονότα της πατρίδας μας και ειδικότερα: με ποιο τρόπο συμμετείχαν οι άνθρωποι του πνεύματος (καλλιτέχνες, λογοτέχνες, επιστήμονες) στον αγώνα που έδωσε η Ελλάδα κατά του φασισμού την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου; Ποιο αξιακό σύστημα ανέδειξαν και ποια η προσφορά τους στον αγωνιζόμενο ελληνικό λαό; Κατά συνέπεια αξιοποιείται διδακτικά και στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2360
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ