Μυστικος Δειπνος
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η τοιχογραφία του Μυστικού Δείπνου βρίσκεται στους Αγίους Αποστόλους στην Καστοριά και είναι έργο του ζωγράφου Ονούφριου. Ο Ονούφριος υπήρξε μια ισχυρή προσωπικότητα στα Βαλκάνια του 16ου αιώνα δίπλα στον Θεοφάνη και τον Κατελάνο. Χωρίς να ανήκει σε κανένα από τα κυρίαρχα ζωγραφικά ρεύματα αναπτύσσει προσωπικό ύφος, ενότητα σύλληψης και εκτέλεσης. Έχει μιμητές και επιγόνους και μπορεί να θεωρηθεί δημιουργός Σχολής στην Κεντρική Αλβανία και Δυτική Μακεδονία. Οι τοιχογραφίες που υπογράφει στους Αγίους Αποστόλους της Καστοριάς (1547) και σε άλλους ναούς, μέσα στα όρια της δικαιοδοσίας της Αρχιεπισκοπής Αχρίδας, χαρακτηρίζονται από την ευλυγισία, τη χάρη και την ευγένεια καλλιγραφικά σχεδιασμένων μορφών που κινούνται σε ρυθμικά οργανωμένες και πλατιά εκτελεσμένες συνθέσεις. Η συγκεκριμένη τοιχογραφία αποτελεί ένα χαρακτηριστικό δείγμα για την σπουδή των εκκλησιαστικών τοιχογραφιών της μεταβυζαντινής περιόδου. Παρά τη δυσκολία ανάγνωσης της εικόνας, εξαιτίας της φθοράς που έχει υποστεί, προβάλλεται η ιδιαίτερη τεχνοτροπία του ζωγράφου Ονούφριου που αν και στέκεται μέσα στο πλαίσιο της βυζαντινής παράδοσης του 14ου και του 15ου αιώνα, προδίδει γνώση και εξοικείωση με μορφές και τρόπους, κυρίως, της υστερογοτθικής περιόδου και της πρωτοαναγεννησιακής ζωγραφικής. Αυτό αποκαλύπτεται χαρακτηριστικά από τη διάταξη των μαθητών του Ιησού η οποία δεν έχει την μετωπική αυστηρότητα του Μυστικού Δείπνου του 15ου αιώνα αλλά είναι κυκλική υποδηλώνοντας μια ευγενική ισορροπία στη σύνθεση.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο Μυστικός Δείπνος του Ονούφριου αποτελεί έργο τέχνης της εκκλησιαστικής τοιχογραφίας. Η διδακτική αξιοποίησή της μπορεί να αντλήσει από τη θεματική του έργου που είναι ο Μυστικός Δείπνος και να αναζητηθούν οι συμβολικοί συσχετισμοί με το μοίρασμα του κρασιού και του ψωμιού στον καινούργιο κόσμο του Θεού. Ιδιαίτερα, στις σύγχρονες κοινωνίες που η αλληλεγγύη αποτελεί κοινωνικό ζητούμενο θα ήταν εφικτή η σύνδεση του μαθησιακού αντικειμένου με διερευνητικές δράσεις και κριτικούς σχολιασμούς από τους μαθητές σχετικά με την αρμονική σχέση του ανθρώπου με το συνάνθρωπό του και την υπέρβαση της ατομικότητας. Επίσης, το συγκεκριμένο έργο αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα εκκλησιαστικής τοιχογραφίας που χρήζει συντήρησης και προστασίας. Πρόκειται για ένα ανθρώπινο δημιούργημα υψηλής αισθητικής το οποίο καθώς εκτίθεται στο χώρο και στο χρόνο ξεκινά η φυσική του φθορά. Οι μαθητές μέσω του οπτικού αυτού υλικού μπορεί να διερευνήσουν το μέγεθος της φθοράς, να συζητήσουν την αξία και αναγκαιότητα συντήρησης των έργων τέχνης συνδέοντας την εργασία της συντήρησης με τη μνήμη και την ιστορία. Τέλος, θα μπορούσαν να εντοπίσουν και να σχολιάσουν άλλα παρόμοια έργα τέχνης της ίδιας περιόδου, και εν τέλει να προτείνουν τις εκφράσεις, τα πρόσωπα και τα αντικείμενα των λεπτομερειών του έργου που δεν υπάρχουν πια.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Painting PaintingPainting
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Onoufrios(1), Ονούφριος (1)
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΟΥ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE