Grigorios V, patriarch of Constantinople
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πορτρέτο του Γρηγορίου του Ε' με την τεχνική της ξυλογραφίας, το οποίο περιλαμβάνεται στον ΠΑΝΔΕΚΤΗ και ανήκει στην ψηφιοποιημένη συλλογή "Νεοελληνική εικονιστική προσωπογραφία" του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Ερευνών. Ο Γρηγόριος ο Ε΄(1746 - 10 Απριλίου 1821) διετέλεσε τρεις φορές Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως (1797-1798, 1806-1808 και 1818-1821). Αναγνωρίστηκε εθνομάρτυρας, ενώ η Ορθόδοξη Εκκλησία τον ανακήρυξε άγιο τιμώντας την μνήμη του στις 10 Απριλίου, ημέρα του απαγχονισμού του. Ενδιαφέρθηκε ιδιαίτερα για θέματα παιδείας. Μετέφρασε και εξέδωσε τους «Περὶ Ἱερωσύνης λόγους» του Ιερού Χρυσοστόμου,τα «Ἠθικὰ» του Μεγάλου Βασιλείου, εξήγηση των ομιλιών του στην Εξαήμερο και άλλα έργα, όλα σε γλώσσα απλουστευμένη, προκειμένου να γίνεται κατανοητή. Πηγή: Βικιπαίδεια

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας ως έναυσμα για να τεθθούν και να συζητηθούν κριτικά ερωτήματα σχετικά με: την προσφορά του Πατριάρχη Γρηγορίου του Ε’ στην Ελληνική Επανάσταση του 1821, τη σημασία της ιστορικής παιδείας στη διαμόρφωση κοινωνικής και εθνικής συνείδησης κ.ά. Συγκεκριμένα μπορεί να δοθεί στους μαθητές η εικόνα για παρατήρηση μαζί μ’ άλλα έργα της ίδιας ιστορικής περιόδου και να καλλιεργηθεί η κριτική και δημιουργική μάθηση μέσα από την αισθητική εμπειρία. Μέσω της προσέγγισης και της δημιουργικής- κριτικής παρατήρησης του εικαστικού έργου τέχνης ο μαθητής ερμηνεύει συνολικά την εικόνα στο πλαίσιο του περιεχομένου της διδακτικής ενότητας, των γεγονότων και των προσώπων στα οποία αναφέρεται και κατανοεί τις δυνατότητες των έργων τέχνης να λειτουργούν ως ιστορικές πηγές, καθώς και την επίδραση του ιστορικού παρελθόντος και των ιστορικών προσώπων εν γένει στην Τέχνη. Παράλληλα, διαθεματικά και σε συσχετισμό με το μάθημα: α) της Νεοελληνικής Γλώσσας οι μαθητές να ασκηθούν στην περιγραφή της εικόνας ή τη δημιουργία λεζάντας, β) των Θρησκευτικών ή των Ερευνητικών Εργασιών να εκπονήσουν project για τη συμβολή του κλήρου στην Ελληνική Επανάσταση, γ) της Αισθητικής Αγωγής οι μαθητές να εξασκηθούν στην ανάγνωση της εικόνας, να μάθουν για την τεχνική της ξυλογραφίας και να κατανοήσουν το σημαντικό ρόλο του θρησκευτικού στοιχείου στην τέχνη, καθώς και να διαπιστώσουν ότι πρόσωπα/ προσωπικότητες αποτελούν συχνό κι αγαπημένο θέμα ποικίλης καλλιτεχνικής έκφρασης και δ) στις άτυπες μορφές γραμματισμού οι μαθητές με τις πολυμεσικές δυνατότητες των νέων τεχνολογιών μπορούν να χρησιμοποιήσουν την εικόνα μαζί με άλλα σημαντικά πρόσωπα της ίδιας ιστορικής περιόδου, προκειμένου να οργανώσουν τη σχολική εορτή της 25ης Μαρτίου και να δημιουργήσουν συνεργατικά προβολή παρουσίασης, ιστορική ψηφιακή αφήγηση, λεζάντες κ.ά.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Other OtherOther
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical History Ecclesiastical HistoryEcclesiastical History > Saints SaintsSaints
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΠΟΥΛΟΥ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE