Ελαιοτριβειο Βρανα στον Παπαδο Λεσβου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το ιστορικό «Ελαιοτριβείο Βρανά» - το σημερινό Ελαιοτριβείο – Μουσείο της «Εταιρείας Αρχιπέλαγος» - είναι ένα από τα πρώτα ατμοκίνητα εργοστάσια της Λέσβου. Ξεκίνησε τη λειτουργία του στις 20 Νοεμβρίου του 1887 από τον παππού του μεγάλου μας ποιητή Οδυσσέα Ελύτη, τον Βρανά Νικολάου, στο ανατολικό άκρο του Παπάδου και λειτούργησε αδιάλειπτα ως τις αρχές τις δεκαετίας του 1970. Αυτό έφερε την πρόοδο στο χωριό, έκανε το λάδι ισχυρό και εμπορεύσιμο προϊόν στην ευρύτερη περιφέρεια της ανατολικής Μεσογείου και άνοιξε δρόμους για να συνδεθεί ο Παπάδος με τις αγορές της Κωνσταντινούπολης και της θάλασσας του Μαρμαρά. Στη Λέσβο υπήρχαν περί τα 200 τέτοια εργοστάσια στις αρχές του 1900 - με τη Μικρασιατική Καταστροφή όμως έκλεισαν πολλά. Το ελαιοτριβείο ήταν, για τα μέτρα της εποχής του, ένα σημαντικό βιομηχανικό συγκρότημα που έσφυζε από ζωή, με τους εργάτες να πηγαινοέρχονται ασταμάτητα από το ένα μηχάνημα στο άλλο. Υπολογίζεται ότι στον χώρο παραγωγής την περίοδο της ελαιοκομίας εργάζονταν 10-12 άτομα, ενώ συνολικά οι απασχολούμενοι έφταναν τους είκοσι περίπου, ήτοι: δύο πετράδες στους μύλους, έξι στα πιεστήρια, ένας στις αντλίες, ένας για το μέτρημα του λαδιού. Σε αυτούς πρέπει να προσθέσουμε τον θερμαστή στο καζάνι, τον μηχανικό στο μηχανοστάσιο, τον φύλακα, τον διευθυντή και τον λογιστή. Υπήρχαν ακόμα και αρκετοί αχθοφόροι για τη μεταφορά των ελιών, του λαδιού και της πυρήνας από το χώρο παραγωγής στις αποθήκες. Στην κύρια αίθουσα παραγωγής γινόταν η σύνθλιψη του ελαιοκάρπου, η συμπίεση του ελαιοπολτού και ο διαχωρισμός του λαδιού από το νερό. Κοντά της βρισκόταν το μηχανοστάσιο και το λεβητοστάσιο και, στον διπλανό εξωτερικό χώρο, το καφενείο που χρησίμευε ως σπίτι του φύλακα και σημείο συνάντησης των εργατών. Στην εσωτερική αυλή που σχημάτιζαν τα κτήρια, δέσποζε η περίτεχνη και πανύψηλη καμινάδα. Σήμερα έχει μετατραπεί σε χώρο Μουσείου, Μελέτης και Έρευνας της βιομηχανικής ιστορίας αλλά και πρότυπο τυποποιητήριο βιολογικού ελαιολάδου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Οι μαθητές καλούνται να βρουν στο διαδίκτυο πληροφορίες για τον τρόπο λειτουργίας ενός ελαιοτριβείου. Ξεκινούν από τα πρώτα ελαιοτριβεία που χρησιμοποιούσαν μηχανές ατμού, στη συνέχεια χρησιμοποίησαν ντιζελομηχανές και καταλήγουν στα σύγχρονα ελαιοτριβεία που χρησιμοποιούν μηχανές ηλεκτρικού ρεύματος.
Στη συνέχεια τους ζητείται να ανακαλύψουν σε ποιες περιοχές της Ελλάδας υπήρξαν ελαιοτριβεία και ποια η σχέση τους με την τότε οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.
Στο τέλος, με την ευκαιρία της μετατροπής κάποιων ελαιοτριβείων σε πολιτιστικά κέντρα, τους ζητείται να βρουν σε ποιες περιοχές της Ελλάδας έχει γίνει αλλαγή στη χρήση παλιών εγκαταλελειμμένων βιομηχανικών κτιρίων και να συνδέσουν τη νέα τους χρήση με την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής σήμερα (π.χ. συμβολή στην τουριστική ανάπτυξη).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
VERSION
v1.0 (final)
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Human activities - production sectors Human activities - production sectorsHuman activities - production sectors
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE