Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας ως έναυσμα για να τεθούν και να συζητηθούν κριτικά ερωτήματα σχετικά με: την προσωπικότητα του αυτοκράτορα, τη θέση του υπέρ της Ένωσης των Εκκλησιών και της Δύσης, τη διοικητική και στρατιωτική του δράση, την πολιορκία και την Άλωση της πόλης, συνέπειες, τους θρύλους γύρω από το όνομά του, κ.ά. Συγκεκριμένα μπορεί να δοθεί στους μαθητές η εικόνα για συστηματική παρατήρηση μαζί μ’ άλλα έργα ιστορικών – πολιτικών προσώπων της ίδιας ιστορικής περιόδου και να καλλιεργηθεί η κριτική και δημιουργική μάθηση μέσα από την αισθητική εμπειρία. Μέσω της προσέγγισης και της δημιουργικής- κριτικής παρατήρησης του εικαστικού έργου τέχνης ο μαθητής ερμηνεύει συνολικά την εικόνα στο πλαίσιο του περιεχομένου της διδακτικής ενότητας, των γεγονότων και των προσώπων στα οποία αναφέρεται και κατανοεί τις δυνατότητες των έργων τέχνης να λειτουργούν ως ιστορικές πηγές, καθώς και την επίδραση του ιστορικού παρελθόντος και των ιστορικών προσώπων εν γένει στην Τέχνη. Παράλληλα, διαθεματικά και σε συσχετισμό με το μάθημα: α) της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας να μελετήσουν ιστορικά ποιήματα, κείμενα, θρύλους με πηγή έμπνευσης τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο ΙΑ΄ και την Άλωση της Πόλης σπουδαίων δημιουργών όπως: Γιώργος Βιζυηνός, Νίκος Καζαντζάκης, Χρήστος Ζαλοκώστας, Κώστας Καρυωτάκης, Οδυσσέας Ελύτης κ.ά. β) της Νεοελληνικής Γλώσσας οι μαθητές να ασκηθούν στην περιγραφή της εικόνας ή στη δημιουργία λεζάντας, γ) της Αισθητικής Αγωγής οι μαθητές να εξασκηθούν στην ανάγνωση της εικόνας, να μάθουν για την τεχνική της χαλκογραφίας και να κατανοήσουν την αλληλεπίδραση Ιστορίας και Τέχνης, καθώς και να συγκεντρώσουν εικαστικά έργα εμπνευσμένα με θέμα τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο ΙΑ΄ και την Άλωση της Πόλης και δ) της Πληροφορικής για να γράψουν τις εργασίες τους στον Υπολογιστή χρησιμοποιώντας τον επεξεργαστή κειμένου, την προβολή παρουσίασης, την ιστορική ψηφιακή αφήγηση κ.ά..