Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
Βυρσοδεψειο Σουρλαγκα
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Η εικόνα αυτή δείχνει το εσωτερικό του συγκροτήματος Βυρσοδεψείων Σουρλάγκα. Το συγκρότημα αυτό ήταν το μεγαλύτερο των Βαλκανίων και αποτελούσε ένα ελληνικό επίτευγμα επιχειρηματικής τόλμης της εποχής του. Ο Ευστράτιος Σουρλάγκας ξεκίνησε το επιχειρηματικό του ταξίδι στα τέλη του 19ου αιώνα, με έναν στρογγυλό παραθαλάσσιο ανεμόμυλο, με τον οποίο άλεθε σιτάρι, ελιές κλπ. Το 1903 με τους γιους του Νικόλαο και Παναγιώτη ίδρυσε το πρώτο βυρσοδεψείο στο Πέραμα Γέρας. Το αρχικό βυρσοδεψείο απασχολούσε 5-6 μόνον εργάτες. Το 1925 μετατράπηκε σε Ανώνυμη (Α.Ε.) με μετόχους τα μέλη της οικογένειας Σουρλάγκα. Την εταιρική αυτή μορφή διατήρησε μέχρι το τέλος της. Τη χρονιά αυτή (1925) έγινε και κτιριακή επέκταση με την ανέγερση εργοστασίου παραγωγής βυρσοδεψικού εκχυλίσματος από βελανίδια και πευκοφλοιό, προϊόν που μέχρι τότε εισήγαγε από αλλού. Νέα κτίρια έγιναν και το 1938, το 1940 και 1941. Μεταπολεμικά, το 1958 έγινε κι άλλο κτίριο. Τελικά απαρτίστηκε ένα βιομηχανικό συγκρότημα με 30 κτίρια, που καταλάμβανε έκταση 32 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων και τον άλλοτε ελώδη τόπο μετέτρεψε σε σφύζοντα από ζωή παραγωγικό. Ένα τμήμα μόνο της μεγάλης αυτής έκτασης έμεινε όπως στο παρελθόν περίπου λιμνοθάλασσα. Όπου χρειάστηκε, ο χώρος μπαζώθηκε, ισοπεδώθηκε και τα διάφορα κτίριά του συνδέθηκαν με δρόμους και διαδρόμους και εξυπηρετήθηκαν με στρώσιμο σιδηροτροχιών για τα βαγονέτα μεταφοράς της παραγωγής μέχρι την προβλήτα του μικρού λιμανιού του Περάματος για φόρτωσή της στα πλοία. Εκτός από τα βιομηχανικά κτίρια κατεργασίας του δέρματος υπήρχαν και Μονάδες υποστήριξής του («Ξυλουργεία, Ηλεκτρολογεία, Μηχανουργεία) και Αποθήκες (Ανταλλακτικών, δερμάτων, υλικών κλπ.). Το τελευταίο κτίριο που ανεγέρθηκε το 1958 ήταν το εργοστάσιο Επανωδερμάτων έκτασης 5 χιλιάδων τ.μ. και έγινε με σχέδια Γερμανού βιομηχανικού αρχιτέκτονα και εκτέλεση από τον Λέσβιο Μηχανικό Μαλακό. Έκλεισε τη δεκαετία του 1980 λόγω της μόλυνσης που προκαλούσε στον κόλπο της Γέρας.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Οι μαθητές καλούνται να χρησιμοποιήσουν το Google Earth για να βρουν την περιοχή του συγκροτήματος του εργοστασίου Σουρλάγκα (Πέραμα Γέρας) και να διακρίνουν τα κτίρια και τους δρόμους που αναφέρονται στο κείμενο που συνοδεύει την εικόνα. Μετά οι μαθητές καλούνται να βρουν στο διαδίκτυο πληροφορίες για τον τρόπο και τις προϋποθέσεις λειτουργίας ενός βυρσοδεψείου. Σ’ αυτή την αναζήτηση θα πρέπει να συμπεριλάβουν και τις πρώτες ύλες που χρειάζονται για την λειτουργία του και οι οποίες εκτός από τα δέρματα είναι και οι δεψικές ύλες (φυτικές ύλες που μετατρέπουν το ακατέργαστο δέρμα σε δέρμα). Στη συνέχεια τους ζητείται να ανακαλύψουν σε ποιες περιοχές της Ελλάδας υπήρξαν βυρσοδεψεία και τους πιθανούς λόγους για τους οποίους έκλεισαν. Στο τέλος, με αφορμή το κλείσιμο του εργοστασίου Σουρλάγκα ζητείται από τους μαθητές να συζητήσουν σε ολομέλεια για την σημασία της μόλυνσης μιας περιοχής από τα απόβλητα κάποιας βιομηχανικής μονάδας και τους τρόπους προστασίας της περιοχής από τους κατοίκους της.
KEYWORDS
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
TYPICAL LEARNING TIME
1:30:00
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2599
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
VERSION
V1.0 (final)
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory
> Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century)
> Economy EconomyEconomy
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
affective > to organize values
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
affective > to organize values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator