Transgressive Seance I
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο με τον τίτλο Transgressive Seance I (Υπερβατική Πνευματιστική συγκέντρωση Ι), είναι 'τμήμα’ ενός ‘πολύπτυχου’ εικαστικού έργου (πιθανά ‘τετράπτυχου’ αφού συναντούμε εκτός από το παρόν και το ΙΙ, ΙΙΙ και ΙV), με τις ίδιες ακριβώς διαστάσεις. Πολύπτυχο ονομάζεται το ζωγραφικό έργο το οποίο αποτελείται από πολλά μέρη που συνήθως διπλώνονται. Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε τέσσερες ελαφρώς διαφορετικούς μεταξύ τους πίνακες, οι οποίοι παρουσιάζουν διαφορά φάσης ως προς την κίνηση. Από την άποψη αυτή το πολύπτυχο πλησιάζει στην αισθητική του κινηματογράφου. Πρόκειται για ένα ζωγραφικό έργο διαστάσεων 150x140εκ., λάδι σε καμβά (2007) του Πολωνού ζωγράφου Bogumil Ksiazek, ο οποίος γεννήθηκε στην Κρακοβία (1974), όπου και σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών (1995-2000). Το διάστημα 2003-2009 έζησε και εργάστηκε στην Φλωρεντία. Από το 2009 εργάζεται στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Κρακοβίας. Έργα του έχουν αγορασθεί από το Μουσείο Φρυσίρα στην Αθήνα όπως επίσης και από ιδιωτικές συλλογές.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο προσφέρεται για μια πλειάδα διαθεματικών ερευνητικών εργασιών και σεναρίων, για το γυμνάσιο και κυρίως το λύκειο (Αισθητική Αγωγή, Κοινωνιολογία, Θρησκευτικά, ερευνητικές εργασίες, ξένες γλώσσες, Οικονομία). Ιδιαίτερα στην Αισθητική Αγωγή προσφέρεται για τη συγκριτική μελέτη έργων τέχνης με την ίδια θεματολογία αλλά διαφορετικής εποχής και τεχνοτροπίας. Π.χ. Σε μεταγενέστερη φάση (2008) συναντούμε άλλα δύο πανομοιότυπα έργα του ίδιου ζωγράφου, με τον τίτλο “Bruegel blind”(ο τυφλός του Bruegel) , στον προσωπικό του δικτυακό τόπο. Με τον συγκεκριμένο τίτλο ο Bogumil Ksiazek κάνει σαφέστερο το περιεχόμενο και του παρόντος τετράπτυχου, αφού μας παραπέμπει στο αριστούργημα του Φλαμανδού Pieter Bruegel του πρεσβύτερου (Μπρέντα 1526-Βρυξέλλες 1569) με θέμα την «Παραβολή των τυφλών». Η «Παραβολή των τυφλών» δημιουργήθηκε το 1568, ένα χρόνο πριν από το θάνατό του. Το θέμα, που απεικονίζει την περικοπή του Ευαγγελίου: «ἄφετε αὐτούς· τυφλοί εἰσιν ὁδηγοί· τυφλὸς δὲ τυφλὸν ἐὰν ὁδηγῇ, ἀμφότεροι εἰς βόθυνον πεσοῦνται», το είχε ήδη ζωγραφίσει ο Ιερώνυμος Μπος. Στο έργο του Bruegel —το οποίο εύκολα μπορεί και στο διαδίκτυο να αναζητήσει ο εκπαιδευτικός— μια ομάδα των τυφλών προχωρεί σε άτακτη σειρά, διαταράσσοντας τη σταθερότητα της γραμμής του τοπίου. Είναι μια παράξενη και μακάβρια πομπή φτωχών ανθρώπινων ερειπίων με πρόσωπα ισχνά, με μέλη παραμορφωμένα, με βήματα διστακτικά, που στηρίζονται σε ραβδί και παρασύρουν ο ένας τον άλλο προς ένα θλιβερό τέλος, φοβερή κατάληξη της άθλιας ζωής τους. Ο πρώτος έχει ήδη γλιστρήσει στο ρυάκι, ενώ ο δεύτερος παραπατά και στρέφει το τρομοκρατημένο λιπόσαρκο πρόσωπό του. Ο δραματικός χαρακτήρας της σκηνής του πρώτου επιπέδου έρχεται σε αντίθεση με το γαλήνιο εξοχικό τοπίο του βάθους, που ζωντανεύουν λίγα σπίτια, μια εκκλησία και δένδρα ελαφρά εκτελεσμένα. Σε αντίθεση όμως με τον πίνακα του Bruegel, στον πίνακα του Bogumil Ksiazek, δεν υπάρχει ούτε βάθος ούτε τοπίο ούτε φτωχά ανθρώπινα ερείπια. Αντ’ αυτών έχουμε μια παρέα γιάπηδων που οδηγούνται ομοίως στο κατρακύλισμα, αφού όπως και στον πίνακα του Pieter Bruegel έτσι και στο παρόν τετράπτυχο είναι χαρακτηριστική η απεικόνιση της κίνησης και τελικά της πτώσης. Ο συμβολισμός στη σύγχρονη μεταφορά της «Παραβολής των τυφλών» θα πρέπει να αναζητηθεί τόσο στον τίτλο ‘Υπερβατική Πνευματιστική συγκέντρωση’, όσο και στον συμβολισμό της ομάδας των γιάπηδων, αρκεί να συζητηθούν στην τάξη οι κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες κάτω από τις οποίες δημιουργήθηκαν οι γιάπηδες.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Frissiras Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Φρυσίρα (Μουσείο Φρυσίρα)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Philosophy PhilosophyPhilosophy
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Religious Education Religious EducationReligious Education > New Testament New TestamentNew Testament > The Life of Christ The Life of ChristThe Life of Christ
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Ksiazek Bogumil, Ksiazek Bogumil
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Φρυσίρα
publisher: Μουσείο Φρυσίρα
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE