Άποψη της Στοας των Ειδωλων, αποψη της Καμαρας και κατοψη της Ροτοντας - Θεσσαλονικη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ενιαία εικόνα αποτελούμενη από τρεις επιμέρους ενότητες: 1. Άποψη της νότιας εισόδου της Ρωμαϊκής αγοράς στη Θεσσαλονίκη, γνωστή και ως Στοά των Ειδώλων ή των Μαγεμένων ή των Incantadas, της ύστερης ελληνιστικής περιόδου. Η Στοά των Ειδώλων, ό,τι είχε απομείνει από το μνημείο που είχαν ανεγείρει οι Ρωμαίοι για να στολίσουν τη νότια είσοδο στο Forum, από τη μεριά της σημερινής Εγνατίας , εκτεινόταν από την Παναγία Χαλκέων ως την περιοχή των λουτρών «Παράδεισος». Διακρίνονται καθαρά τα αρχιτεκτονικά στοιχεία του μνημείου, οι κίονες, τα κορινθιακού ρυθμού κιονόκρανα, το επιστύλιο και οι μετόπες, αλλά και η η φιγούρα ενός άνδρα – περιηγητή ο οποίος θαυμάζει το μνημείο. Στο βάθος διακρίνονται κατοικίες - οικοδομήματα της εποχής. 2. Η θριαμβευτική Αψίδα του Γαλέριου ή Καμάρα, αποτελεί στοιχείο του Γαλεριανού Συγκροτήματος στο ΝΑ τμήμα του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης. Χτίστηκε το 305 μ.Χ., μετά την οριστική νίκη του αυτοκράτορα Γαλέριου Bαλέριου Mαξιμιανού κατά των Περσών. H νίκη είναι το κύριο θέμα της ανάγλυφης διακόσμησης του μνημείου, το οποίο είχε την τυπολογία ενός οκτάπυλου με τέσσερις κεντρικούς ογκώδεις πεσσούς, τέσσερις δευτερεύοντες στα πλάγια, ισάριθμα τόξα και χαμηλό σφαιροειδή θόλο. Συνδεόταν με τα ανάκτορα του Γαλέριου και τη Ροτόντα. Στο βάθος διακρίνονται σπίτια ευπόρων κατοίκων της περιοχής. 3. Κάτοψη της Ροτόντας, κυκλικό θολοσκέπαστο κτίσμα, στη βάση του οποίου, εσωτερικά, ανοίγονται οκτώ μεγάλες ορθογώνιες κόγχες. Χτίστηκε από το Γαλέριο γύρω στο 300 μ.Χ. και προς τα τέλη του 4ου αι. μετατράπηκε σε χριστιανικό ναό και διακοσμήθηκε με ψηφιδωτά υψηλής τέχνης. Το 1590-1591 μετατράπηκε σε τζαμί. Ύστερα από την απελευθέρωση της πόλης (1912) αποδόθηκε στη χριστιανική λατρεία. Συμπεριλαμβάνεται στα Παλαιοχριστιανικά και Βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης ως Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ. Σήμερα λειτουργεί ως μουσείο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως παράδειγμα αναφοράς για τη διδασκαλία θεμάτων σχετικών με τα μνημεία της Θεσσαλονίκης την περίοδο των Ρωμαϊκών χρόνων. Επίσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για τη συγκριτική μελέτη Ρωμαϊκών μνημείων άλλων περιοχών (π.χ. Ροτόντα - Πάνθεον Ρώμης) Επιπλέον μπορεί να γίνει συγκριτική αρχιτεκτονική παρατήρηση των κατοικιών που περιβάλλουν τα μνημεία σήμερα.
Μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στην Αισθητική Αγωγή - Αρχιτεκτονική μνημείων, για τη συγκριτική μελέτη της αρχιτεκτονικής των δημόσιων κτιρίων της εποχής με άλλες εποχές. Στο βάθος διακρίνονται οικοδομήματα της εποχής που μπορούν να αξιοποιηθούν για την αισθητική και αρχιτεκτονική μελέτη του τοπίου της περιοχής συγκριτικά με την εικόνα των κτιρίων που περιβάλλουν τα μνημεία σήμερα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
TEACHING APPROACH
behaviourist
behaviourist > programmed instruction
behaviourist > drill and practise
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE