St. Sophia's Thessalonica Mosaics of Dome
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η συγκεκριμένη εικόνα προέρχεται από βιβλίο της Συλλογής Αικατερίνης Λασκαρίδη και πρόκειται για ψηφιδωτό το οποίο βρίσκεται στον τρούλο του ναού της Αγίας Σοφίας στη Θεσσαλονίκη. Το ψηφιδωτό αναπαριστά την Ανάληψη του Χριστού. Στο κέντρο εικονίζεται ο Χριστός και περιμετρικά η Παναγία και οι Δώδεκα Απόστολοι. Ο ναός της Αγίας Σοφίας της Θεσσαλονίκης χτίστηκε στα τέλη του 8ου αιώνα μ.Χ., μετά την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας, όπου ο Χριστός αναγνωρίστηκε ως Λόγος και Σοφία του Θεού. Εδραιώθηκε νότια της οδού Εγνατίας, προς τη θάλασσα και στον εσωτερικό διάκοσμο υπάρχουν ψηφιδωτά (8ου-12ου αιώνα μ.Χ.) και τοιχογραφίες (11ου αιώνα μ.Χ.). Στην πορεία των χρόνων ο συγκεκριμένος ναός υπήρξε Καθολικός Καθεδρικός ναός (1204 μ.Χ.), Μητροπολιτικός ναός της Θεσσαλονίκης (1246 μ.Χ.) και τζαμί από τους Τούρκους. Σήμερα, ως ορθόδοξος χριστιανικός ναός, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα παλαιοχριστιανικά μνημεία της Ελλάδας.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Από τα σημαντικότερα παλαιοχριστιανικά μνημεία της Ελλάδας είναι ο ναός της Αγίας Σοφίας της Θεσσαλονίκης. Ο/η εκπαιδευτικός έχει ετοιμάσει ιστοσελίδες που εμφανίζουν εικόνες του ναού εξωτερικά, αλλά και εσωτερικά από το διάκοσμο του ναού. Βλέπουν συνολικά το συγκεκριμένο ψηφιδωτό, που βρίσκεται στον τρούλο του ναού και εμφανίζει την Ανάληψη του Χριστού και περιμετρικά την Παναγία με τους Δώδεκα Αποστόλους. Ο/η εκπαιδευτικός μοιράζει στους μαθητές/τριες τυπωμένες σελίδες με πληροφορίες για το ναό. Τους ζητά να τις συνθέσουν σε ομάδες και να φτιάξουν μια περίληψη με πληροφορίες για την ιστορία του ναού και τον εσωτερικό του διάκοσμο. Ο/η εκπαιδευτικός χωρίζει τους εκπαιδευόμενους σε ομάδες και τους αναθέτει να δημιουργήσουν power point με ψηφιδωτά της βυζαντινής και της υστεροβυζαντινής περιόδου (στην οποία ανήκει και το συγκεκριμένο ψηφιδωτό). Κάθε ομάδα κάνει τις επιλογές της και παρουσιάζει στην ολομέλεια τη δουλειά της. Στο μάθημα των Εικαστικών οι μαθητές/τριες δημιουργούν το δικό τους ψηφιδωτό με χρωματιστά κομμάτια από χαρτόνι κάνσον. Μπορούν επίσης να δημιουργήσουν μόνιμο ψηφιδωτό σε τοίχο της αυλής, με μικρά κομμάτια από σπασμένα πλακάκια σε διάφορα χρώματα. Μια ενδεικτική διαδικασία της τεχνικής κατασκευής ψηφιδωτού είναι η ακόλουθη: Αρχικά με κιμωλία ζωγραφίζουν το περίγραμμα του σχεδίου που έχουν συναποφασίσει οι εκπαιδευόμενοι/ες. Στη συνέχεια ταξινομούν τις ψηφίδες, ανάλογα με το χρώμα. Κάθε ομάδα επιλέγει ένα μέρος του σχεδίου. Ξεκινά να κολλά τις ψηφίδες με άσπρη γόμα-σιλικόνη. Με μείγμα γύψου με νερό γεμίζουν τους αρμούς, ενώ μετά με βρεγμένα σφουγγάρια καθαρίζουν τις ψηφίδες. Σε μια προσπάθεια αναστοχασμού, οι μαθητές/τριες καταγράφουν σε ημερολόγιο σκέψεις και συναισθήματα για τις προηγούμενες δράσεις.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical History Ecclesiastical HistoryEcclesiastical History > Apostolic Synods Apostolic SynodsApostolic Synods
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Painting PaintingPainting
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Decorative Arts Decorative ArtsDecorative Arts
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE