Κολοκοτρωνης Θεοδωρος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Έγχρωμη λιθογραφία του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, η οποία βρίσκεται στην Γεννάδειο Βιβλιοθήκη. Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης (3 Απριλίου 1770 - 4 Φεβρουαρίου 1843) ήταν αρχιστράτηγος και ηγετική μορφή της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, πολιτικός, πληρεξούσιος, σύμβουλος της Επικράτειας. Έμεινε γνωστός και ως Γέρος του Μοριά. Έγραψε Απομνημονεύματα του Αγώωνα, τα οποία αποτελούν σημαντική ιστορική πηγή για τα γεγονότα της Ελληνικής Επανάστασης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης είναι μια μεγάλη μορφή της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας και η δράση του σχετίζεται τόσο με την Φιλική Εταιρεία και την Ελληνική Επανάσταση, όσο και με τα γεγονότα που αφορούν την περίοδο της διακυβέρνησης Καποδίστρια και την Βασιλεία του Όθωνα. Η προσωπικότητά τουμπορεί να ερευνηθεί σε δύο διδακτικά πεδία: Ιστορία και Νεοελληνική Γλώσσα (Απομνημονεύματα). Συνεπώς, είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί το τεκμήριο σε ένα διαθεματικό σχέδιο μαθήματος όπου τα Βιογραφικά Είδη της Γλώσσας (απομνημνεύματα) θα αποτελούν ιστορική πηγή για τη Νεοελληνική Ιστορία. Προτείνεται η αξιοποίηση του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας σε συνδυασμό με μια άλλη σχολική δράση, για παράδειγμα την οργάνωση της εκδήλωσης για την εθνική εορτή της 25ης Μαρτίου. Οι μαθητές, με αφόρμηση την παρατήρηση της συγκεκριμένης εικόνας, καλούνται να εργαστούν ομαδοσυνεργατικά και να μελετήσουν αποσπάσματα των απομνημονευμάτων του Κολοκοτρώνη, αντλώντας πληροφορίες για τα γεγονότα της ελληνικής ιστορίας. Η κάθε ομάδα, ανάλογα με τα αποσπάσματα που επιλέγει, αναλύει τα κείμενα ως ιστορική πηγή, λαμβάνοντας υπ' όψιν τον βαθμό υποκειμενικότητας της αφήγησης και την οπτική γωνία. Συσχετίζει τα αποσπάσματα με άλλα κείμενα που έχουν διαφορετική αφήγηση και διαφορετική οπτική γωνία (επιστημονικός ιστορικός αφηγηματικός λόγος από την ΙΕΕ ή άλλα βιβλία, δημοτικά τραγούδια, κλπ.) Επισκέπτεται την ιστοσελίδα του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου (ή το ίδιο το Μουσείο, εάν το επιτρέπει η γεωγραφική θέση), την ιστοσελίδα του Αργολικού Αρχείου και των Γενικών Αρχείων του Κράτους και διαβάζει κείμενα ιστορικών που προσεγγίζουν ιστορικά τεκμήρια. Κάνει περιλήψεις των κειμένων αυτών και τα συσχετίζει σε ένα τελικό κείμενο που θα αποτελεί και τα αποτελέσματα της ερευνητικής δραστηριότητας της ομάδας (η οποία μπορεί να εκτείνεται σε εβδομάδες ή και μήνες μέσα στην σχολική χρονιά). Το κείμενο αυτό η κάθε ομάδα το εμπλουτίζει με εικονογραφικό υλικό και δημιουργεί παράλληλα και ένα power-point παρουσίασης της δουλειάς της. Οι ομάδες συναποφασίζουν πώς θα γίνει η τελική παρουσίαση στο πλαίσιο της εκδήλωσης για την 25η Μαρτίου. Ο ρόλος του διδάσκοντος σε όλη αυτή την διαδικασία είναι συμβουλευτικός. Ο διδάσκων φροντίζει να ελέγχει την δουλειά των μαθητών κατά περιόδους και να τους παρέχει τα αναγκαία μεθοδολογικά εφόδια. με τον τρόπο αυτό οι μαθητές ασκούνται σε δύο αντικείμενα: α) Ελληνική Γλώσσα β) Ιστορία από τις πηγές. Το γεγονός ότι η δουλειά των μαθητών θα παρουσιαστεί στο κοινό (ενδεχομένως ανοικτή σχολικη εκδήλωση στην ευρύτερη τοπική κοινότητα) τους δίνει κίνητρο για συστηματική εργασία.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2739
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Βιογραφικά είδη Types of BiographiesΒιογραφικά είδη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ