Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης είναι μια μεγάλη μορφή της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας και η δράση του σχετίζεται τόσο με την Φιλική Εταιρεία και την Ελληνική Επανάσταση, όσο και με τα γεγονότα που αφορούν την περίοδο της διακυβέρνησης Καποδίστρια και την Βασιλεία του Όθωνα. Η προσωπικότητά τουμπορεί να ερευνηθεί σε δύο διδακτικά πεδία: Ιστορία και Νεοελληνική Γλώσσα (Απομνημονεύματα). Συνεπώς, είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί το τεκμήριο σε ένα διαθεματικό σχέδιο μαθήματος όπου τα Βιογραφικά Είδη της Γλώσσας (απομνημνεύματα) θα αποτελούν ιστορική πηγή για τη Νεοελληνική Ιστορία. Προτείνεται η αξιοποίηση του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας σε συνδυασμό με μια άλλη σχολική δράση, για παράδειγμα την οργάνωση της εκδήλωσης για την εθνική εορτή της 25ης Μαρτίου. Οι μαθητές, με αφόρμηση την παρατήρηση της συγκεκριμένης εικόνας, καλούνται να εργαστούν ομαδοσυνεργατικά και να μελετήσουν αποσπάσματα των απομνημονευμάτων του Κολοκοτρώνη, αντλώντας πληροφορίες για τα γεγονότα της ελληνικής ιστορίας. Η κάθε ομάδα, ανάλογα με τα αποσπάσματα που επιλέγει, αναλύει τα κείμενα ως ιστορική πηγή, λαμβάνοντας υπ' όψιν τον βαθμό υποκειμενικότητας της αφήγησης και την οπτική γωνία. Συσχετίζει τα αποσπάσματα με άλλα κείμενα που έχουν διαφορετική αφήγηση και διαφορετική οπτική γωνία (επιστημονικός ιστορικός αφηγηματικός λόγος από την ΙΕΕ ή άλλα βιβλία, δημοτικά τραγούδια, κλπ.) Επισκέπτεται την ιστοσελίδα του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου (ή το ίδιο το Μουσείο, εάν το επιτρέπει η γεωγραφική θέση), την ιστοσελίδα του Αργολικού Αρχείου και των Γενικών Αρχείων του Κράτους και διαβάζει κείμενα ιστορικών που προσεγγίζουν ιστορικά τεκμήρια. Κάνει περιλήψεις των κειμένων αυτών και τα συσχετίζει σε ένα τελικό κείμενο που θα αποτελεί και τα αποτελέσματα της ερευνητικής δραστηριότητας της ομάδας (η οποία μπορεί να εκτείνεται σε εβδομάδες ή και μήνες μέσα στην σχολική χρονιά). Το κείμενο αυτό η κάθε ομάδα το εμπλουτίζει με εικονογραφικό υλικό και δημιουργεί παράλληλα και ένα power-point παρουσίασης της δουλειάς της. Οι ομάδες συναποφασίζουν πώς θα γίνει η τελική παρουσίαση στο πλαίσιο της εκδήλωσης για την 25η Μαρτίου. Ο ρόλος του διδάσκοντος σε όλη αυτή την διαδικασία είναι συμβουλευτικός. Ο διδάσκων φροντίζει να ελέγχει την δουλειά των μαθητών κατά περιόδους και να τους παρέχει τα αναγκαία μεθοδολογικά εφόδια. με τον τρόπο αυτό οι μαθητές ασκούνται σε δύο αντικείμενα: α) Ελληνική Γλώσσα β) Ιστορία από τις πηγές. Το γεγονός ότι η δουλειά των μαθητών θα παρουσιαστεί στο κοινό (ενδεχομένως ανοικτή σχολικη εκδήλωση στην ευρύτερη τοπική κοινότητα) τους δίνει κίνητρο για συστηματική εργασία.