Η μελέτη της μεταβυζαντινής ζωγραφικής στον Ελλάδικό χώρο είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί διαθεματικά στο πλαίσιο πολιτιστικών προγραμμάτων ή προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, διαθεματικών εργασιών Τοπικής Ιστορίας και Ερευνητικών Εργασιών (Project) στο λύκειο. Η διαθεματική προσέγγιση επιτρέπει την διερευνητική μάθηση και ιδίως την εμπέδωση της μεθοδολογίας εξέτασης των ιστορικών πηγών στο μάθημα της Ιστορίας. Η ομαδοσυνεργατική μέθοδος επίσης διασφαλίζει την δυνατότητα κριτικής προσέγγισης και σχολιασμού.ερμηνείας στο πλαίσιο της ομάδας, έτσι ώστε να εμπεδωθούν επαρκέστερα επιμέρους τομείς της ιστορικής έρευνας. Αφετέρου, η μελέτη των μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς της βυζαντινής και μεταβυζαντινής περιόδου επιτρέπει την διαμόρφωση αξιών και αισθητικών κριτηρίων σε σχέση με την βυζαντινή και χριστιανική τέχνη. Στο πλαίσιο αυτό, η αξιοποίηση των βιογραφιών ζωγράφων της μεταβυζαντινής περιόδου (η βιβλιογραφία είναι αρκετά πλούσια πλέον) μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αντλήσουν πλήθος ιστορικών στοιχείων για την εποχή: η θέση του καλλιτέχνη και ο κοινωνικός του ρόλος, οι οικονομικοί όροι που διέπουν την τέχνη της εποχής, οι μετακινήσεις των καλλιτεχνών για την εργοληψία εκκλησιαστικών παραγγελιών σε ένα εκτενές γεωγραφικό πεδίο. Η λεπτομέρεια της τοιχογραφίας με την εικονογραφία της "Ημέρας της Κρίσεως" της Μονής Βαρλαάμ επιτρέπει πλήθος διαθεματικών προσεγγίσεων εάν συγκριθεί με αντίστοιχα εικονογραφικά σύνολα άλλων μνημείων. Για παράδειγμα: Η "Ημέρα της κρίσεως" στην Μονή Βαρλαάμ και η "Ημέρα της Κρίσεως" στην Μονή Φιλανθρωπινών στο Νησί Ιωαννίνων. Πολλές παράμετροι είναι δυνατόν να μελετηθούν από τους μαθητές, ακόμη και η αντίληψη για την Δευτέρα Παρουσία σε σχέση με το ιστορικό πλαίσιο. Το διαθεματικό αυτό πρόγραμμα Τοπικής Ιστορίας είναι δυνατόν να ενταχθεί και σε ένα εθνικό etwinning μεταξύ σχολείων της περιοχής των Μετεώρων, της περιοχής των Ιωαννίνων και της Θήβας (τόπος καταγωγής των δύο αδελφών αγιογράφων.