Nikitaras
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η προτομή αναπαριστά τον Νικηταρά σε ώριμη ηλικία. Πρόκειται για ένα εκ των αγαλμάτων που «κοσμούν» τη «Λεωφόρο των Ηρώων» στο Πεδίον του Άρεως. Συγκεκριμένα, είναι γνωστό ότι από το 1918 ξεκίνησαν ενέργειες για την ανέγερση Πανελλήνιου Ηρώου στο Πεδίο του Άρεως. Τη δαπάνη θ’ αναλάμβανε η τότε κυβέρνηση και ο ελληνικός λαός (με έρανο). Το μεγαλόπνοο όμως σχέδιο περιορίστηκε απλά στη δημιουργία μιας «λεωφόρου» από ήρωες. Γι’ αυτό, ο τότε αρμόδιος υπουργός απευθύνθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών ώστε η τελευταία ν’ αναθέσει στους καλύτερους Έλληνες γλύπτες τη φιλοτέχνηση μαρμάρινων προτομών, σε ακαδημαϊκό, ρεαλιστικό ιδίωμα. Στις 25 Μάρτη 1937 έγιναν τ’ αποκαλυπτήρια προτομών σε σχηματοποιημένες βάσεις των 2 μέτρων που στην πρόσοψή τους γράφεται το όνομα, η ημερομηνία γέννησης και θανάτου του ήρωα. Στην αριστερή πλευρά της προτομής αναγράφεται το όνομα του γλύπτη: «ΓΡ. ΖΕΥΓΩΛΗΣ» ενώ στην πρόσοψη του βάθρου υπάρχει η επιγραφή: «ΝΙΚΗΤΑΡΑΣ 1781-1849». Το άγαλμα έχει υποστεί αποσπάσεις στη μύτη. Ο Γρηγόριος Ζευγώλης (Αθήνα, 1886 – Αθήνα, 1950) ήταν Έλληνας γλύπτης και ζωγράφος, με καταγωγή από τη Νάξο. Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δασκάλους το Νικηφόρο Λύτρα στη ζωγραφική και το Γεώργιο Βρούτο στην γλυπτική. Ο Ζευγώλης ήταν ένας από τους πιο παραγωγικούς Έλληνες γλύπτες της εποχής του Μεσοπολέμου. Ως εκπρόσωπος της υπαίθριας γλυπτικής, κατασκεύασε τις προτομές του «Νικηταρά» (1937) στον Πεδίον του Άρεως στην Αθήνα, του ποιητή Λάμπρου Πορφύρα στη Χίο κ.α. Ο Νικήτας Σταματελόπουλος ή Νικηταράς ή Τουρκοφάγος (1781-1849) ήταν ένας απ” τους μεγαλύτερους ήρωες της Επανάστασης του 1821. Ως γνωστόν, οι πολιτικές έριδες, το κομματικά πάθη και τα κάθε είδους συμφέροντα της εποχής που ακολούθησαν την Απελευθέρωση, δημιούργησαν ένα νοσηρό κλίμα, στα πλαίσια του οποίου, αρκετοί ήρωες που έδωσαν τα πάντα στον Αγώνα, κατέληξαν να οδηγούνται στο περιθώριο και τη φυλακή (όπως ο Κολοκοτρώνης). Ένας απ” αυτούς τους ήρωες, που είχαν αυτή την «τύχη» ήταν κι ο Νικηταράς, ο οποίος έκανε «θητεία» αρχικά στο Παλαμήδι και στην συνέχεια στις φυλακές τις Αίγινας, βάσει ανυπόστατων κατηγοριών περί συνωμοσίας εναντίον του βασιλιά Όθωνα. Στις 25 Σεπτεμβρίου του 1849, ο γενναίος και έντιμος αυτός ήρωας, πεθαίνει ξεχασμένος και πάμφτωχος.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής Γυμνασίου, με αφόρμηση την παρατήρηση της συγκεκριμένης εικόνας, προτείνεται να αναδείξουν οι μαθητές Γυμνασίου τη σπουδαιότητα του γλυπτού ως προς την ουσιαστική λεπτομέρεια, ακρίβεια, ζωντάνια του έργου και την παραστατικότητα, με την οποία φιλοτεχνεί ο δημιουργός, ο οποίος είναι φανερά επηρεασμένος από τη μοντέρνα νατουραλιστική γλυπτική του κορυφαίου Ροντέν. Στο μάθημα της Σύγχρονης Ιστορίας Γυμνασίου και Λυκείου,πάντα με αφόρμηση την παρατήρηση της συγκεκριμένης εικόνας, προτείνεται να εξάρουν οι μαθητές την ακαταμάχητη γενναιότητα και τον πατριωτισμό του ήρωα σε συνδυασμό με το απαράμιλλο ήθος και την αρετή του,αλλά και να δώσουν ιδιαίτερη έμφαση στην αχαριστία και την ανέντιμη στάση της τότε πολιτείας απέναντι στο μεγάλο Έλληνα αγωνιστή.
Επίσης η συγκεκριμένη εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί στη γιορτή της 25ης Μαρτίου, ως υπόδειγμα συνδυασμού αρετής και τόλμης του ήρωα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Sculpture SculptureSculpture
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
affective > to pay attention
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Ζευγώλης Γρηγόρης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE