Tsakalotos Thrasyvoulos
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Αναπαραγωγή φωτογραφίας του στρατηγού Θρασύβουλου Τσακαλώτου (1897-1989). Πρόκειται για προσωπικότητα που έχει λάβει μέρος ως στρατιωτικός στις μεγαλύτερες πολεμικές περιπέτειες του ελληνικού κράτους το πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Έχει λάβει μέρος, αρκετές φορές με πρωταγωνιστικό ρόλο, στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, στη Μικρασιατική Εκστρατεία, στο Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο, στον εμφύλιο (1946-1949). Αποφοίτησε από τη Σχολή Ευελπίδων το 1916, πήρε μέρος στη Μιρασιατική εκστρατεία, κατά το έπος του 1940 ευρέθηκε επικεφαλής συντάγματος Ευζώνων, κατά την περίοδο της Κατοχής ανέλαβε Γενικός Διευθυντής στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και συμμετείχε στην αντιστασιακή οργάνωση "Θέρος" Το 1944 είχε τη διοίκηση της Γ' Ορεινής Ταξιαρχίας κατά την εισβολή των Συμμάχων στην Ιταλία, συμμετείχε στα Δεκεμβριανά στις μάχες κατά του ΕΛΑΣ, ενώ το 1948 ανέλαβε τη διοίκηση του Β΄Σώματος Στρατού και τον οδήγησε στη νικηφόρο έκβαση έναντι του Δημοκρατικού Στρατού την περίοδο του Εμφυλίου. Διετέλεσε πρέσβης της Ελλάδος στη Γιουγκοσλαβία (κυβέρνηση Κ. Καραμανλή) όπου έγκαιρα είχε επισημάνει στην τότε ηγεσία το διαφαινόμενο μελλοντικό πρόβλημα με την ονομασία των Σκοπίων. Αν και συντηρητικών πολιτικά πεποιθήσεων, ο Τσακαλώτος ουδέποτε υιοθέτησε ακροδεξιές ή φιλοδικτατορικές απόψεις κι ούτε δέχτηκε επιπλέον υλικά ευεργετήματα που απέρρεαν από τη θέση του. Τον Μάιο του 1984, τριάντα πέντε έτη μετά τη θεωρητική λήξη του εμφύλιου πολέμου, σε μια συμβολική κίνηση, συναντήθηκε με τον αντίπαλό του, στρατηγό του Δημοκρατικού Στρατού Μάρκο Βαφειάδη και έδωσαν τα χέρια, μετά από πρωτοβουλία του δημοσιογράφου Πέτρου Μακρή. Το γεγονός αυτό κατέστησε και τους δύο άνδρες, για πολύ καιρό, αντικείμενο αρνητικών σχολιασμών από παλαιούς συνοδοιπόρους τους αλλά έδωσε ένα σημαντικό παράδειγμα δυνατότητας συμφιλίωσης, για τους νεώτερους.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Μελετώντας τη στρατιωτική σταδιοδρομία του στρατηγού Θρασύβουλου Τσακαλώτου, περιερχόμεθα αναπόφευκτα τα σημαντικότερα πολεμικά γεγονότα στα οποία έχει συμμετάσχει η χώρα μας κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Ξεκινώντας από τον Α΄Παγκόσμιο Πόλεμο, περνάμε στη Μικρασιατική Εκστρατεία, στο έπος του 1940 στο οποίο μάλιστα ο στρατηγός ευρέθη επικεφαλής χιλιοδοξασμένου συντάγματος ευζώνων, στην συμμαχική εισβολή στην Ιταλία (1944) επικεφαλής της Γ΄Ταξιαρχίας. Στη συνέχεια και όταν έπαψε ο Παγκόσμιος Πόλεμος, συνεπής στις ιδέες του ευρέθη με το μέρος του εθνικού στρατού στα Δεκεμβριανά αλλά και στον μετέπειτα Εμφύλιο μέχρι την οριστική του έκβαση (1949). Η αναδίφηση όλης αυτής της πορείας ζωής του Τσακαλώτου μας βοηθάει να κατανοήσουμε καλύτερα πολλά από τα προηγούμενα γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή του αλλά ταυτόχρονα και την σύγχρονη ιστορία του νέου ελληνικού κράτους. Ο Θρασύβουλος Τσακαλώτος, ως πολιτικό πρόσωπο παρά την συγκεκριμένη και γνωστή τοποθέτησή του στην πολιτική σκηνή και στο ιδεολογικό φάσμα, δεχόμενος να συναντηθεί και να δώσει τα χέρια με τον πρώην μεγάλο αντίπαλό του Μάρκο Βαφειάδη, μετά από 35 χρόνια, έδειξε συμβολικά το δρόμο της συμφιλίωσης και της αλληλοκατανόησης στους νέους Έλληνες. Μεγάλοι πρωταγωνιστές του Εμφυλίου, και αυτός και ο αντίπαλός του, έδειξαν με το παράδειγμά τους ότι χωρίς μισαλλοδοξία και με πνεύμα συνεργασίας μπορεί να προσεγγιστεί η ομόνοια και ομοψυχία που τόσο πολύ αναζητούμε ως λαός αλλά απουσιάζουν από την καθημερινή πολιτική πρακτική μας. Είναι κάτι που έχει επισημανθεί διαχρονικά από πλείστους διανοούμενους και είναι ίσως το μόνο που χρειάζονται οι νέοι για να μεγαλουργήσουν. Παράδειγμα ως καλού πολίτη, επίσης έχει δώσει με την άρνηση υλικών προνομίων που θα μπορούσε διεκδικήσει χάριν στο αξίωμά του.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > War events War eventsWar events
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE