Ο Μην Αυγουστος
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για δημοσιογραφικό άρθρο του 1838, με τίτλο: Ο Μην Αύγουστος. Το άρθρο δημοσιεύτηκε σε μηνιαίο περιοδικό παιδαγωγικού και ψυχαγωγικού χαρακτήρα, με τίτλο: Αποθήκη των ωφελίμων γνώσεων, και είναι ανωνύμου συγγραφέα. Το άρθρο είναι πληροφοριακού χαρακτήρα και το περιεχόμενό του είναι αφιερωμένο στο μήνα Αύγουστο και συγκεκριμένα στην προέλευση της ονομασίας του, πώς προέκυψε η θέση του στη σειρά των μηνών, πώς κατέληξε να έχει τριάντα μία ημέρες, καθώς και τη σχέση του με τη θεά Δήμητρα στην οποία ήταν αφιερωμένος. Το συγκεκριμένο άρθρο ανήκει στο πραγματολογικό κειμενικό είδος.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο μάθημα της Γλώσσας γίνεται αναφορά στο κειμενικό είδος του δημοσιογραφικού άρθρου. Τα παιδιά φέρνουν διάφορα άρθρα από εφημερίδες και τα διαβάζουν στις ομάδες τους. Προσπαθούν να προσεγγίσουν το κειμενικό είδος στο οποίο συγκαταλέγεται κάθε ένα άρθρο και διαπιστώνουν ότι το κειμενικό είδος του άρθρου, μπορεί να φιλοξενήσει όλα τα υπόλοιπα κειμενικά είδη στις στήλες του. Μπορεί δηλαδή να είναι ένα επιχειρηματολογικό κείμενο που επιχειρεί να πείσει τους αναγνώστες του για κάτι, να είναι πραγματολογικό κείμενο που δίνει πληροφορίες, να είναι αφηγηματικό άρθρο με την αφήγηση γεγονότος κλπ. Στη συνέχεια διαβάζουν στην τάξη το άρθρο με τίτλο: Ο Μην Αύγουστος και επιχειρούν να βρουν σε ποιο είδος ανήκει. Θα καταλήξουν ότι πρόκειται για πραγματολογικό άρθρο, το οποίο επιδιώκει να πληροφορήσει τον αναγνώστη. Επίσης εντοπίζουν την ημερομηνία έκδοσης του άρθρου και τη γλώσσα στην οποία έχει γραφεί. Βρίσκουν τον τίτλο του περιοδικού στο οποίο εκδόθηκε και βασιζόμενοι σε αυτόν, πιθανολογούν και εκφράζουν τις προσδοκίες τους για το περιεχόμενο των άρθρων του περιοδικού. Αμέσως μετά επιχειρούν να βρουν τα χαρακτηριστικά ενός πραγματολογικού άρθρου. Οι εκπαιδευόμενοι/ες θα επιχειρήσουν και πάλι εντοπίσουν στις ομάδες τους αυτά τα χαρακτηριστικά, αναζητώντας τα σε άρθρα από εφημερίδες ή περιοδικά. Ο/η εκπαιδευτικός σημειώνει στον πίνακα τις παρατηρήσεις τους και αφού τις ολοκληρώσουν, καταγράφονται αυτά τα χαρακτηριστικά σε χαρτί του μέτρου και αναρτώνται στον τοίχο της τάξης. Επίσης, γράφονται στο πρόγραμμα word, εκτυπώνονται οι μαθητές/τριες το κολλούν στο τετράδιο παραγωγής γραπτού λόγου ή στο τετράδιο γραμματικής τους.Τα χαρακτηριστικά του πραγματολογικού κειμενικού είδους είναι ο τίτλος, το όνομα του/της δημοσιογράφου, η αντικειμενική παράθεση στοιχείων και η ανάγκη για πληροφόρηση και ενημέρωση του αναγνωστικού κοινού. Θα πρέπει σύμφωνα με το σκοπό και το ακροατήριο το κείμενο του δημοσιογραφικού άρθρου να έχει και το ανάλογο ύφος, δηλαδή να είναι αντικειμενικό, πληροφοριακό, σοβαρό, καυστικό ή χιουμοριστικό, ανάλογα με το αν ο/η δημοσιογράφος θέλει να πληροφορήσει, να καυτηριάσει, να διακωμωδήσει κλπ. (Σπαντιδάκης 2011, Ματσαγγούρας 2004). Αναζητούν τα χαρακτηριστικά του άρθρου με τίτλο: Ο Μην Αύγουστος. Διαπιστώνουν ότι είναι ανώνυμο άρθρο, αφού δεν το υπογράφει ο δημοσιογράφος που το έγραψε. Αργότερα οι μαθητές/τριες ασχολούνται με το περιεχόμενο του άρθρου και απαντούν σε ερωτήσεις σχετικά με το ποιες πληροφορίες θέλει να μας μεταφέρει. Οι εκπαιδευόμενοι/ες φτιάχνουν ένα σταυρόλεξο, με θέμα στοιχεία και ιδιότητες των δώδεκα μηνών του χρόνου. Μπορούν να δημιουργήσουν το σταυρόλεξό τους σε ένα περιβάλλον συγγραφής υπερμεσικών εφαρμογών και ασκήσεων, όπως το Hot Potatoes. Τα χαρακτηριστικά του πραγματολογικού άρθρου ως κειμενικό είδος είναι ο τίτλος, το όνομα του/της δημοσιογράφου, η αντικειμενική παράθεση στοιχείων και ανάγκη για πληροφόρηση και ενημέρωση του αναγνωστικού κοινού. Θα πρέπει επίσης να τονιστεί ότι σύμφωνα με το σκοπό και τους αναγνώστες, το κείμενο του δημοσιογραφικού άρθρου πρέπει να έχει και το ανάλογο ύφος, δηλαδή να είναι αντικειμενικό, πληροφοριακό, σοβαρό, καυστικό ή χιουμοριστικό, ανάλογα με το αν ο/η δημοσιογράφος θέλει να πληροφορήσει, να καυτηριάσει, να διακωμωδήσει κλπ. (Σπαντιδάκης 2011, Ματσαγγούρας 2004). Εφόσον ο μήνας Αύγουστος είναι αφιερωμένος στη Θεά Δήμητρα, μπορεί να γίνει μια αναφορά στη μυθολογία με θέμα τη Θεά Δήμητρα, η οποία απεικονίζεται από την αρχαιότητα, ως Θεά της γεωργίας, με στάχυα. Ανάλογη είναι και η απεικόνιση του μήνα Αυγούστου, με απαραίτητο στοιχείο τα στάχυα, αφού ο μήνας αυτός επονομάζεται και ως Θεριστής. Τέλος, στο μάθημα των Εικαστικών, οι μαθητές/τριες ζωγραφίζουν το μήνα Αύγουστο σε ένα λογισμικό δημιουργίας και έκφρασης, όπως το TuxPaint ή κάποιο άλλο ισοδύναμο.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Process analysis Process analysisProcess analysis
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Speech - Communication Speech - CommunicationSpeech - Communication > Communicative context Communicative contextCommunicative context
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Software SoftwareSoftware > Painting tools Painting toolsPainting tools
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Software SoftwareSoftware > Word processing Word processingWord processing
History HistoryHistory > Mythology MythologyMythology > Twelve Olympians Twelve OlympiansTwelve Olympians
TEACHING APPROACH
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > cognitive apprenticeship
constructivist > experiential learning
constructivist > communities of practice
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: [Ανωνύμως]
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE