Η Διωρυγα του Ισθμου της Κορινθου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η φωτογραφία αυτή απεικονίζει τη διώρυγα του Ισθμού της Κορίνθου το 1938. Αυτή τραβήχτηκε με τον φωτογραφικό φακό του Ι. Λάμπρου (1915-1988), ο οποίος κατέγραψε την ομορφιά του ελληνικού τοπίου, μεταφέροντας με ευγένεια και νοσταλγία το θεατή σε μια Ελλάδα που δεν υπάρχει πια. Ο Ισθμός αποτελεί το κατεξοχήν στρατηγικό σημείο του ελλαδικού χώρου κι ένα από τα σημαντικότερα της Ανατολικής Μεσογείου. Η διάνοιξή του αποτέλεσε από την αρχαιότητα μείζον θέμα, καθώς η δημιουργία της διώρυγας θα έλυνε πολλά προβλήματα και θα διευκόλυνε τη ναυσιπλοΐα και το εμπόριο. Έτσι, πρώτος συνέλαβε το έργο της διάνοιξης του Ισθμού ο τύραννος της Κορίνθου Περίανδρος, γύρω στο 602 π.Χ., ο οποίος τελικά αρκέστηκε στη δημιουργία της διόλκου. Στη συνέχεια ο Δημήτριος ο Πολιορκητής, ο Ιούλιος Καίσαρ, ο Καλιγούλας, ο Νέρων, ο Ηρώδης ο Αττικός, οι Βυζαντινοί και οι Ενετοί προσπάθησαν τη διάνοιξη του Ισθμού, αλλά εγκατέλειψαν την προσπάθεια για διάφορους λόγους. Τελικά, το 1893 η διώρυγα ολοκληρώθηκε από την ελληνική εταιρεία με την επωνυμία "Εταιρεία της διώρυγος της Κορίνθου" - υπό τον Α. Συγγρό - και η Βασίλισσα Όλγα έκοψε με χρυσό ψαλίδι την κορδέλα των εγκαινίων.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Οι μαθητές παρακολουθούν σε ολομέλεια ένα βίντεο που παρουσιάζει τη διώρυγα του Ισθμού της Κορίνθου και στη συνέχεια σχηματίζουν ομάδες των δύο ατόμων και αναζητούν στο διαδίκτυο πληροφορίες για το ιστορικό κατασκευής της. Στη συνέχεια οι ίδιες ομάδες με τη βοήθεια του λογισμικού Google Earth βρίσκουν τη θέση της διώρυγας και προσπαθούν να παρακολουθήσουν νοερά το ταξίδι ενός πλοίου που περνά τη διώρυγα και ενός άλλου πλοίου που κάνει το γύρο της Πελοποννήσου. Με αυτό τον τρόπο εκτιμούν «βιωματικά» τη σημασία της διώρυγας στη ναυσιπλοΐα και το εμπόριο. Στη συνέχεια οι μαθητές αναζητούν πληροφορίες και για άλλες διώρυγες και με το ίδιο λογισμικό Google Earth βρίσκουν τις θέσεις της διώρυγας του Παναμά και της διώρυγας του Σουέζ και συγκρίνουν τα μεγάλα μεγέθη τους αλλά και την ακόμη μεγαλύτερη σημασία τους. Στο τέλος στην ολομέλεια οι ομάδες παρουσιάζουν τα ευρήματά τους.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
VERSION
V1.0 (final)
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Economy EconomyEconomy
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > reciprocal teaching
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE