Αγια Σοφια: Φυλλο της θυρας του ναρθηκα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η εικόνα, χρονολογούμενη το 1913, παρουσιάζει το ένα φύλλο μιας από τις Πύλες του Ναρθηκα της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη. Η πόρτα είναι σκαλιστή, με κύριο σχέδιό της δύο ορθογώνια παραλληλόγραμμα, τα οποία πλαισιώνονται από πλήθος διακοσμήσεις με κυκλικό σχήμα, σε μορφή μαιάνδρου (συνεχείς, χωρίς εμφανή αρχή και τέλος). Εντός των ορθογωνίων υπάρχουν σκαλισμένοι σταυροί, ενώ υπάρχουν και εμφανείς φθορές από χτυπήματα στην πόρτα, πιθανόν από κάποια απόπειρα παραβίασής της κατά τη διάρκεια πολιορκίας της πόλης. Στο άνω μέρος της θύρας διακρίνεται κάποια επιγραφή που πιθανώς γράφει "Μιχαήλ νικητής" ή "Μιχαήλ νίκησον" και κατά πάσα πιθανότητα αναφέρεται στον αρχάγγελο Μιχαήλ. Παρά τον αποσπασματικό της χαρακτήρα, η εικόνα προσφέρεται για την υποστήριξη της διδασκαλίας της ενότητας της Βυζαντινής τέχνης γενικά και της Αγίας Σοφίας ειδικά, που αποτελεί ίσως το λαμπρότερο δείγμα Βυζαντινής αρχιτεκτονικής. Η εικόνα προσφέρεται και για διαθεματικές δραστηριότητες με το μάθημα των Θρησκευτικών.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα μπορεί να προβληθεί στην τάξη παράλληλα ή αμέσως μετά την αφήγηση του διδάσκοντα γύρω από τη Βυζαντινή τέχνη ή την Αγία Σοφία. Λόγω του αποσπασματικού χαρακτήρα της, η εικόνα καλό θα ήταν να προβληθεί μαζί με άλλες της Αγίας Σοφίας (π.χ. εξωτερικό, κάτοψη κ.λπ.). Ο διδάσκων μπορεί να ξεκινήσει την παρουσίαση με αναφορά στον τίτλο του μαθησιακού αντικειμένου και να διευκρινίσει τι είναι νάρθηκας (πιθανόν αυτό να είναι άγνωστο στους μαθητές). Στη συνέχεια μπορεί να θέσει μια ερώτηση που θα στοχεύει στην παρακίνηση των μαθητών να παρατηρήσουν τη θύρα και να επισημάνουν γνωρίσματα που μπορεί να τους θυμίζουν παλαιότερες μορφές τέχνης (π.χ. το ορθογώνιο παραπέμπει στους αρχαιοελληνικούς ναούς) ή σύμβολα γνωστά σε αυτούς (σταυρός). Μπορεί, έτσι, να ξεκινήσει μια συζήτηση γύρω από τις επιρροές, πολιτισμικές και θρησκευτικές, της τέχνης και, κατ' επέκταση, του πολιτισμού του Βυζαντίου. Τέλος, ενδείκνυται να τεθεί ως πρόβλημα η ανάγνωση της επιγραφής και η διατύπωση υποθέσεων για το ποιος μπορεί να είναι ο "Μιχαήλ". Εδώ δεν έχει τόση σημασία το αποτέλεσμα (που είναι άλλωστε αμφισβητούμενο), όσο η κινητοποίηση και ενεργοποίηση των μαθητών μέσω μιας διασκεδαστικής γι' αυτούς δραστηριότητας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Religion ReligionReligion
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE