Η μελέτη του βίου και του έργου του γυμναστή, συγγραφέα, δασκάλου και διανοούμενου Ιωάννη Χρυσάφη, ισοδυναμεί με τη μελέτη της εξέλιξης της αθλητικής παιδείας στη χώρα μας τις πρώτες 3 δεκαετίες του 20ου αιώνα. Ως αθλητής-γυμναστής ο Ιωάννης Χρυσάφης, έχει γράψει ένδοξες σελίδες στον ελληνικό αθλητισμό με κορυφαίο την κατάκτηση ολυμπιακού μεταλλίου το 1896. Επίσης δραστηριοποιήθηκε επανειλημμένα ως επιστημονικός σύμβουλος των ελληνικών ολυμπιακών αποστολών. Ως παράδειγμα δασκάλου και μεταρρυθμιστή της αθλητικής παιδείας στη χώρα, παράλληλα με την "Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση" του 1917-1920, διαμόρφωσε τις συνθήκες προετοιμασίας των νέων γυμναστών, βελτίωσε τις επαγγελματικές τους προοπτικές, εισήγαγε πρωτοποριακά ευρωπαϊκά συστήματα γυμναστικής, αύξησε τους σχολικούς αθλητικούς χώρους, εναρμόνισε τους κανονισμούς πλείστων αθλημάτων στην Ελλάδα με τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς. Γενικά μπορεί να μελετηθεί ως ένας από τους εκσυγχρονιστές της αθλητικής παιδείας με έργο ισάξιο (στο πεδίο του) με αυτό των Γληνού και Δελμούζου. Ο Ιωάννης Χρυσάφης μπορεί να προβληθεί ως διανοούμενος του αθλητισμού με βαθιά κοινωνική συνείδηση. Κατανόησε από νωρίς και προπαγάνδισε τη μεγάλη αξία του μαζικού αθλητισμού όχι μόνο για τα σωματικά οφέλη που προσέφερε αλλά και για την ευεργετική ψυχική και παιδαγωγική του επίδραση.Σήμερα που ο μαζικός αθλητισμός προωθείται ως βασικό στοιχείο του σωματικού και πνευματικού "ευ ζην" οφείλουμε να μελετάμε το έργο τους και να αποδίδουμε τον προσήκοντα φόρο τιμής στους πρωτοπόρους του, όπως τον Ιωάννη Χρυσάφη.