Η εκπαιδευτική δραστηριότητα προτείνεται να είναι οργανωμένη σε φύλλα εργασίας, κατάλληλα σχεδιασμένα από τον εκπαιδευτικό, για την υποστήριξη συνεργατικών μαθησιακών δραστηριοτήτων διερευνητικής μάθησης. Αρχικά, οι μαθητές σε μικρές ομάδες καλούνται να μελετήσουν το κείμενο και να προσπαθήσουν να συσχετίσουν το περιεχόμενό του με την εφημερίδα «Νουμάς» στην οποία αυτό έχει δημοσιευθεί. Η δραστηριότητα αυτή σκοπό έχει την ανίχνευση, εκ μέρους του εκπαιδευτικού, της γνώσης των μαθητών αναφορικά με την ιστορία του ελληνικού γλωσσικού ζητήματος. Στη συνέχεια, οι μαθητές ενθαρρύνονται να αναζητήσουν πληροφορίες αναφορικά με τη συγκεκριμένη γραμματική του Μ. Φιλήντα σε συνδυασμό με το ιστορικό, κοινωνικό και πολιτικό συγκείμενο εκείνης της εποχής, στην ιστοσελίδα της «Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα» και του «Κόμβου για την Ελληνική Γλώσσα». Επίσης, καλούνται να διερευνήσουν την ιστορία του ελληνικού γλωσσικού ζητήματος μέσα από μελέτες που είναι διαθέσιμες στις ανωτέρω διαδικτυακές πηγές. Τέλος, ζητείται από τους μαθητές να ερευνήσουν και να επιλέξουν αντιπροσωπευτικά κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, καθώς και δημοσιεύματα εφημερίδων ή/και σχετικές ιστορικές πηγές, υλικό το οποίο θα αξιοποιήσουν ώστε να παρουσιάσουν, σε μια ομαδική συνθετική εργασία, την ιστορία και τους πρωταγωνιστές του ελληνικού γλωσσικού ζητήματος από τις απαρχές του, δηλαδή τα μέσα του 18ου αιώνα (περίοδος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού), έως τη συνταγματική και νομική κατοχύρωση της δημοτικής γλώσσας, το 1976.