Η γραμματικη του Φιληντα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για κείμενο ανακοίνωσης αναφορικά με την έκδοση της γραμματικής του M. Φιλήντα (Γραμματική της Pωμαίικης γλώσσας, 1907-1910). Η ανακοίνωση έχει δημοσιευθεί σε έκδοση του 1904 της εφημερίδας «Νουμάς» και απευθύνεται στους αναγνώστες της εφημερίδας, έλληνες και ξένους. Το συγκεκριμένο κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί ως υλικό για τη μελέτη της ιστορίας του ελληνικού γλωσσικού ζητήματος. Συνδέεται άμεσα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών της Ιστορίας και της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ’ τάξης Γυμνασίου και Λυκείου, ενώ ταυτόχρονα προσφέρεται ως μαθησιακό υλικό διαθεματικής ερευνητικής εργασίας με σύνδεση των γνωστικών αντικειμένων της Ιστορίας, της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εκπαιδευτική δραστηριότητα προτείνεται να είναι οργανωμένη σε φύλλα εργασίας, κατάλληλα σχεδιασμένα από τον εκπαιδευτικό, για την υποστήριξη συνεργατικών μαθησιακών δραστηριοτήτων διερευνητικής μάθησης. Αρχικά, οι μαθητές σε μικρές ομάδες καλούνται να μελετήσουν το κείμενο και να προσπαθήσουν να συσχετίσουν το περιεχόμενό του με την εφημερίδα «Νουμάς» στην οποία αυτό έχει δημοσιευθεί. Η δραστηριότητα αυτή σκοπό έχει την ανίχνευση, εκ μέρους του εκπαιδευτικού, της γνώσης των μαθητών αναφορικά με την ιστορία του ελληνικού γλωσσικού ζητήματος. Στη συνέχεια, οι μαθητές ενθαρρύνονται να αναζητήσουν πληροφορίες αναφορικά με τη συγκεκριμένη γραμματική του Μ. Φιλήντα σε συνδυασμό με το ιστορικό, κοινωνικό και πολιτικό συγκείμενο εκείνης της εποχής, στην ιστοσελίδα της «Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα» και του «Κόμβου για την Ελληνική Γλώσσα». Επίσης, καλούνται να διερευνήσουν την ιστορία του ελληνικού γλωσσικού ζητήματος μέσα από μελέτες που είναι διαθέσιμες στις ανωτέρω διαδικτυακές πηγές. Τέλος, ζητείται από τους μαθητές να ερευνήσουν και να επιλέξουν αντιπροσωπευτικά κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, καθώς και δημοσιεύματα εφημερίδων ή/και σχετικές ιστορικές πηγές, υλικό το οποίο θα αξιοποιήσουν ώστε να παρουσιάσουν, σε μια ομαδική συνθετική εργασία, την ιστορία και τους πρωταγωνιστές του ελληνικού γλωσσικού ζητήματος από τις απαρχές του, δηλαδή τα μέσα του 18ου αιώνα (περίοδος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού), έως τη συνταγματική και νομική κατοχύρωση της δημοτικής γλώσσας, το 1976.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: [Ανωνύμως]
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΓΑΖΕΑ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE