Christ Pantokrator, enthroned (detail of the throne)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στο ναό του Αγίου Δημητρίου Κόλλα στη Ζάκυνθο, υπάρχει ως λεπτομέρεια στο θρόνο του επισκόπου το ξυλόγλυπτο που εμφανίζει το Χριστό, τον Παντοκράτορα, ένθρονο. Η μικρή στροφή του σώματός του, τονίζεται από την κίνηση των πτυχών του χιτώνα του. Το συγκεκριμένο έργο φιλοτέχνησε ο Μιχαήλ Δαμασκηνός, ο οποίος έζησε το 16ο αιώνα στην Κρήτη, ενώ σπούδασε και εργάστηκε για αρκετό διάστημα στη Βενετία. Υπήρξε από τους πιο διαπρεπείς ζωγράφους της Κρητικής Σχολής. Διδάχτηκε την τέχνη της ζωγραφικής στη Σχολή της Αγίας Αικατερίνης των Σιναϊτών και υπήρξε σύγχρονος του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Χρησιμοποιούμε ένα περιβάλλον εννοιολογικής χαρτογράφησης (kidspiration για τις μικρές τάξεις, Inspiration ή CmapTools για τις μεγαλύτερες), το οποίο εμφανίζεται στο διαδραστικό πίνακα. Στο κέντρο του χάρτη βάζουμε την εικόνα του συγκεκριμένου έργου. Γύρω από την εικόνα του ολόσωμου Χριστού Παντοκράτορα, οι μαθητές/τριες καλούνται να γράψουν λέξεις ή φράσεις που απορρέουν από τη ζωή του, τη διδασκαλία και το έργο του. Αφού ολοκληρωθούν οι καταγραφές, ο/η εκπαιδευτικός τις αποθηκεύει και τις τυπώνει, ενώ στη συνέχεια μπορεί να τις αναρτήσει στον πίνακα της τάξης και να τις φωτοτυπήσει και να τις μοιράσει στους μαθητές/τριες. Αν δεν υπάρχει διαδραστικός πίνακας, μπορεί να χρησιμοποιηθεί βιντεοπροβολέας. Εναλλακτικά, μπορεί να υλοποιηθεί η παραπάνω δράση με χαρτί του μέτρου, το οποίο απλώνεται στο πάτωμα και στο κέντρο ο/η εκπαιδευτικός κολλά εκτυπωμένο το συγκεκριμένο έργο. Αν θέλουμε να δημιουργήσουμε μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα, μπορούμε να ανάψουμε δίπλα από την εικόνα ένα μεγάλο κερί και να βάλουμε απαλή μουσική. Αφού ολοκληρώσουν τις καταγραφές τους, κάθονται σε κύκλο γύρω από το χαρτί του μέτρου για να συζητήσουν. Οι μαθητές/τριες που εργάστηκαν σε νοητικό χάρτη, έχοντας φωτοτυπημένο αυτόν τον χάρτη, κάθονται σε κύκλο και συζητούν ποιες από αυτές τις έννοιες επιζητούν και εφαρμόζουν στην καθημερινότητά τους και ποιες όχι. Εστιάζουν στις λέξεις που μπορούν να βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής τους και την καθημερινότητά τους, καθώς και τις σχέσεις τους με τους άλλους. Με παρέμβαση του/της εκπαιδευτικού, η συζήτηση κατευθύνεται στο σχεσιακό κομμάτι της σχολικής κοινότητας. Κατά πόσο άραγε οι συμμαθητές/τριες μοιράζονται πράγματα και συναισθήματα; Κατά πόσο μπορούν να συγχωρούν, να νοιάζονται, να συντρέχουν, να συμπαραστέκονται όταν υπάρχει ανάγκη; Μια ομάδα εκπαιδευόμενων ή ο/η ίδιος/α εκπαιδευτικός, αναλαμβάνει να βρει στο Διαδίκτυο και να παρουσιάσει πληροφορίες για τη βιογραφία του Μιχαήλ Δαμασκηνού και για τη συμβολή του στη θρησκευτική τέχνη και στην κρητική παράδοση. Σε powerpoint μπαίνουν και παρουσιάζονται τα έργα ζωγραφικής του, ενώ στη γραμμή τίτλου αναγράφεται ο ναός ή το μουσείο στο οποίο βρίσκονται σήμερα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Religious Education Religious EducationReligious Education > New Testament New TestamentNew Testament > Teaching TeachingTeaching
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Painting PaintingPainting
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Internet InternetInternet > Information searching Information searchingInformation searching
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Multimedia MultimediaMultimedia > Image ImageImage
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > cognitive apprenticeship
constructivist > socratic instruction
constructivist > communities of practice
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Damaskinos Michail (2), Δαμασκηνός Μιχαήλ (2)
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE