Xρυσοβουλλος Λογος, Nικηφορου Γ΄Bοτανειατη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το εικονιζόμενο ΜΑ αποτελεί χρυσόβουλλο λόγο του αυτοκράτορα Νικηφόρου Γ΄ Βοτανειάτη. Ο χρυσόβουλλος λόγος αποτελούσε μέσο που εξέφραζε τη μεγαλειότητα των βυζαντινών αυτοκρατόρων. Το εν λόγω χειρόγραφο έγγραφο, εφοδιασμένο με χρυσή βούλα, συνίστατο από πολλά φύλλα χαρτιού ορθογώνιου σχήματος, κολλημένα κατά τη στενή τους πλευρά που τυλίγονταν σε σχήμα κυλίνδρου (ειλητάριο). Είχε μάλιστα τόσο επιβλητικό μήκος, σαν να σκόπευε ακόμη και με τις διαστάσεις του, να καταστήσει αισθητό το μεγαλείο της αυτοκρατορικής αρχής. Ενδεικτική της επιβλητικότητας του ήταν και η σπάνια, ακριβή γραφική ύλη του, ο βομβύκινος χάρτης, που αποτελούσε ένα πολυτελές υλικό, προσιτό αποκλειστικά στην αυτοκρατορική αυλή. Με χρυσόβουλλο λόγο δίνονταν οι αυτοκρατορικές δωρεές και οι πάσης φύσεως κρατικές επιχορηγήσεις προς τα μοναστήρια. Ο Νικηφόρος Γ΄ Βοτανειάτης υπήρξε στρατηγός του Βυζαντίου και έγινε αυτοκράτορας από το 1078 έως το 1081, οπότε και παραιτήθηκε αποσυρόμενος σε μοναστήρι που είχε επιχορηγήσει με χρυσόβουλλο λόγο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο χρυσόβουλλος λόγος προβάλλεται με τον βιντεοπροβολέα στους μαθητές του Δημοτικού ή του Γυμνασίου κατά το μάθημα της Βυζαντινής ιστορίας. Οι μαθητές προσπαθούν να ανακαλύψουν περί τίνος πρόκειται. Με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού, ο οποίος δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες, οι μαθητές εντάσσουν το ΜΑ στο κατάλληλο χωροχρονικό πλαίσιο που δεν είναι άλλο από το Βυζάντιο κατά τον 11ο αιώνα. Στη συνέχεια οι μαθητές, ομαδοσυνεργατικά, αναλαμβάνουν να ερευνήσουν πτυχές της παραπάνω εποχής, που έζησε και έδρασε ο στρατηγός και μετέπειτα αυτοκράτορας Νικηφόρος Γ΄ Βοτανειάτης όπως για παράδειγμα οι εσωτερικές έριδες του Βυζαντίου, οι εξωτερικοί εχθροί, η οικτρή οικονομική κατάσταση κ.ά. Επίσης, μια ομάδα θα αναζητήσει πληροφορίες για το τι είναι χρυσόβουλλος λόγος, τη χρησιμότητά του, την τεχνική της κατασκευής του και των όποιων άλλων στοιχείων προκύψουν κατά την έρευνα. Αφού ολοκληρωθεί αυτή η εργασία, κάθε ομάδα παρουσιάζει τα αποτελέσματα της έρευνάς της στην ολομέλεια και ακολουθεί συζήτηση.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Institutions, political organization and administration Institutions, political organization and administrationInstitutions, political organization and administration
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE