Η σπουδαία Ελληνίδα χαράκτρια Βάσω Κατράκη (1914-1988) δημιουργεί το 1943 με τη μέθοδο της ξυλογραφίας μια σειρά από χαρακτικά προκειμένου να εικονογραφηθεί το λεύκωμα με τίτλο ‘Από τους αγώνες του Ελληνικού λαού’ το οποίο εκδόθηκε παράνομα για την επέτειο της 25ης Μαρτίου κατά τη διάρκεια της Γερμανικής κατοχής από τον ΕΛΑΣ και το ΕΑΜ. Στο χαρακτικό έργο ‘Ρήγας Φεραίος’ αναγνωρίζουμε την φυσιογνωμία του εκπροσώπου του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, συγγραφέα, πολιτικού, στοχαστή και επαναστάτη που κάθεται σε ένα αρχαίο κιονόκρανο ενώ παίζει κάποιο παραδοσιακό όργανο περιστοιχισμένος από υπόδουλους Έλληνες Στην απέναντι σελίδα ένα άλλο χαρακτικό συνδέεται νοηματικά με αυτή την εικόνα καθώς διαβάζουμε σε αυτό απόσπασμα από τον πιο διαδεδομένο προεπαναστατικό πατριωτικό ύμνο τον ‘Θούριο’ (γραμμένο από τον Ρήγα Φεραίο) ‘Καλλίτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή παρά σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή’ πλαισιωμένο από δύο Ελληνικά παραδοσιακά μοτίβα με άνθη. Η Ξυλογραφία είναι μία από τις τεχνικές της χαρακτικής η οποία χρησιμοποιείται ήδη από τον Μεσαίωνα με σκοπό την δημιουργία πολλών όμοιων έργων-αντιτύπων. Ο χαράκτης σκαλίζει και αφαιρεί μέρος του ξύλου από τα σημεία που δεν θέλει να τυπώσει ενώ στη συνέχεια απλώνει με κύλινδρο το μελάνι επάνω στα μέρη του ξύλου που δεν έχουν αφαιρεθεί και στο τέλος ακολουθεί η εκτύπωση σε χαρτί. Η διαδικασία με το μελάνωμα και το τύπωμα επαναλαμβάνεται ξεχωριστά για κάθε ένα αντίτυπο-χαρακτικό, ενώ ο συνολικός αριθμός τους καθορίζεται από τον ίδιο τον δημιουργό.