Μετοπες του Παρθενωνα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Οι εικόνες, που διακοσμούσαν τις μετόπες της νότιας πλευράς του Παρθενώνα, έχουν ως θέμα τη μάχη των Κενταύρων και των Λαπιθών. Οι Κένταυροι, μυθικά τερατόμορφα όντα, ζούσαν στα βουνά, κυρίως του Πηλίου, αλλά και σε άλλες περιοχές όπως στη Φολόη της ορεινής Ηλείας-Αρκαδίας και ήταν πολύ άγριοι, βίαιοι και επιθετικοί. Οι Λαπίθες, που ήταν κι αυτός μυθικός θεσσαλικός λαός κατοικούσαν στα βουνά της Πίνδου, του Πηλίου και της Όσσας. Σύμφωνα με το μύθο, όταν οι Κένταυροι βρέθηκαν στο γάμο του βασιλιά των Λαπιθών, μέθυσαν και επιτέθηκαν στις γυναίκες των Λαπιθών. Έτσι ξεκίνησε η φοβερή Κενταυρομαχία, στην οποία νίκησαν οι Λαπίθες και κυνήγησαν τους Κενταύρους μακριά από το Πήλιο. Το έργο είναι δημιουργία των Βρετανών αρχιτεκτόνων και ζωγράφων Stuart (1713-1788) και Revett (1720-1804) που έφθασαν στην Ελλάδα το 1751. Το έργο τους με τις αρχαιότητες των Αθηνών καταμετρημένες και σχεδιασμένες εκδόθηκε το 1762 και σηματοδότησε τον ευρωπαϊκό κλασικισμό.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Μυθολογία: Οι μαθητές μπορούν να περιγράψουν με λεπτομέρειες τις εικόνες και να κάνουν εικασίες για την έκβαση της μάχης. Να αναζητήσουν στην βιβλιοθήκη του σχολείου και στο διαδίκτυο πληροφορίες για τους Κενταύρους και τους Λαπίθες και να τις αντιπαραβάλουν με τις πληροφορίες των εικόνων. Να αναπτύξουν ενδιαφέρον για την ελληνική μυθολογία και τις επιβιώσεις της στη γλώσσα, τη λογοτεχνία, την τέχνη. Να έλθουν σε επαφή µε την πολιτιστική τους κληρονομιά, να χαρούν την ομορφιά των μύθων και να αντιληφθούν σ’ ένα βαθμό το συμβολισμό τους. Τοπική ιστορία: Οι μαθητές της Θεσσαλίας, της Ηλείας, της Αρκαδίας και της Πίνδου θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν την εικόνα για να αναζητήσουν τις περιοχές που φαίνονται από τη μυθολογία ότι κατοικούνταν από τους Λαπίθες και τους Κενταύρους. Οι μαθητές μπορούν να αιτιολογήσουν γιατί αυτοί οι μυθικοί λαοί επέλεξαν αυτές τις περιοχές για να ζήσουν. Να οργανωθούν διδακτικές επισκέψεις στους χώρους αυτούς.
Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί για να παρατηρήσουν οι μαθητές την αναπαράσταση του μύθου σε εικόνες από την αρχαία ελληνική τέχνη να την περιγράψουν και να κάνουν, όπου είναι δυνατόν τις δικές τους εικαστικές αναπαραστάσεις. Μπορεί ακόμα να χρησιμοποιηθεί για να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές στην ανάγκη διατήρησης της πολιτιστικής τους κληρονομιάς και να δημιουργήσουν έναν κώδικα συμπεριφοράς όταν επισκέπτονται αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία. Τέλος, μελετώντας κάποιον περιηγητή της εποχής μπορούν να αναδείξουν τη συμβολή τους στη διατήρηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις στον κατακερματισμό της.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 12
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Mythology MythologyMythology > Mythical Beasts, Hybrids and Giants Mythical Beasts, Hybrids and GiantsMythical Beasts, Hybrids and Giants
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Sculpture SculptureSculpture
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΜΕΙΝΤΑΣΗ , ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΠΑΡΗΣ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE