Portrait of Lord Byron.
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το πορτρέτο του Λόρδου Μπάιρον το ζωγράφισε ο Δανός Adam Friedel, ο οποίος βρέθηκε στην Ελλάδα από το 1821-1824. Ως στρατιωτικός θέλησε να συμπαρασταθεί στους Έλληνες, αλλά τελικά αξιοποίησε περισσότερο τη δεξιότητά του ως ζωγράφος. Σχεδίασε τις μορφές των αρχηγών της επανάστασης. Μετά την επιστροφή του Friedel στην Αγγλία, 24 πορτρέτα ηγετικών φυσιογνωμιών της Ελληνικής Επανάστασης έγιναν λιθογραφίες και επιχρωματίστηκαν από τον Άγγλο J. Bouvier. Τα πορτρέτα αυτά στη συνέχεια εκδόθηκαν και έτσι ευαισθητοποίησαν συνειδήσεις, ως τη συμπαράσταση της Ευρώπης στον αγώνα υπέρ των Ελλήνων. Ο Άγγλος Λόρδος Μπάιρον υπήρξε κορυφαίος ποιητής του Βρετανικού ρομαντισμού, είχε αριστοκρατική καταγωγή και ήταν ιδεολόγος και ανήσυχο πνεύμα. Διέθεσε την περιουσία του και τον εαυτό του στον αγώνα υπέρ των Ελλήνων, εγκαταλείποντας την άνετη ζωή που είχε. Υπήρξε εξέχον φιλέλληνας. Στην Ελλάδα ήρθε το 1809-1811 ως περιηγητής και επέστεψε το 1823, ενώ ένα χρόνο αργότερα πέθανε από πυρετό στο πολιορκημένο Μεσολόγγι, δίπλα στο Μαυροκορδάτο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο/η εκπαιδευτικός ρωτά τους/τις εκπαιδευόμενους/ες να πουν πώς συμβαίνει να γνωρίζουμε σήμερα τις μορφές των αρχηγών της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, με δεδομένο ότι τότε δεν υπήρχαν φωτογραφικές μηχανές. Οι εκπαιδευόμενοι/ες αναμένεται να σκεφτούν ότι πρόκειται για ζωγραφισμένα πορτρέτα. Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός τους παρουσιάζει στο βιντεοπροβολέα το συγκεκριμένο έργο, που είναι επιχρωματισμένη λιθογραφία του Λόρδου Μπάιρον. Τους εξηγεί ότι πορτρέτο το ζωγράφισε ο Adam Friedel, ενώ την επιχρωματισμένη λιθογραφία του ίδιου πορτρέτου τη φιλοτέχνησε ο Bouvier. Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες. Μία ομάδα αναλαμβάνει να βρει πληροφορίες στο διαδίκτυο και να γράψει τη βιογραφία του Λόρδου Μπάιρον. Μια άλλη ομάδα επιλέγει και παρουσιάζει αποσπάσματα από το ποίημα που έγραψε ο Διονύσιος Σολωμός με τίτλο: Ωδή εις τον θάνατον του Λόρδου Μπάιρον. Η τρίτη ομάδα σκέφτεται και γράφει τη σημασία που είχαν τα πορτρέτα των αρχηγών της Ελληνικής Επανάστασης, τα οποία αποφάσισε να ζωγραφίσει ο Δανός Adam Friedel, τόσο την εποχή εκείνη για την ευαισθητοποίηση των λαών της Ευρώπης, όσο και για τη σύγχρονη εποχή που δε θα μπορούσαμε να γνωρίσουμε τις φυσιογνωμίες αυτών των ηρώων. Η τέταρτη ομάδα αναλαμβάνει να σκεφτεί το σημείο αναφοράς ανάμεσα στον Άγγλο Λόρδο Μπάιρον και στον Δανό Adam Friedel (ήταν και οι δυο φιλέλληνες, είχαν και οι δυο καλλιτεχνικές τάσεις, ο Λόρδος Μπάιρον ποιητής και ο Adam Friedel ερασιτέχνης ζωγράφος και στήριξαν ο καθένας με τον τρόπο του τον αγώνα των Ελλήνων). Αφού οι ομάδες ολοκληρώσουν τις εργασίες τους, τις παρουσιάζουν στην ολομέλεια. Ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τους εκπαιδευόμενους να καταγράψουν στον πίνακα ή αν υπάρχει η δυνατότητα στο διαδραστικό πίνακα, γύρω από το πορτρέτο του Μπάιρον, λέξεις ή φράσεις που χαρακτηρίζουν την προσφορά και τη ζωή του Λόρδου Μπάιρον, όπως αλληλεγγύη, αλτρουισμός, ιδεαλιστής κλπ. Στη συνέχεια γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης, με θέμα εάν και κατά πόσο πιστεύουν ότι υπάρχουν άνθρωποι που στις μέρες μας κάνουν τρόπο ζωής τέτοιες έννοιες και αξίες ή εάν θεωρούν ότι υπάρχει κρίση αξιών στη σύγχρονη εποχή. Στο μάθημα της Ιστορίας γίνεται εκτενέστερη αναφορά στην πολιορκία, καθώς και στα κυριότερα ιστορικά γεγονότα που προηγήθηκαν και ακολούθησαν την έξοδο του Μεσολογγίου. Οι μαθητές/τριες χωρίζονται και πάλι σε ομάδες. Κάθε ομάδα αυτοσχεδιάζει και δημιουργεί μια δραματοποίηση με διάλογο που παρουσιάζει τις δύσκολες συνθήκες που βίωσαν οι πολιορκημένοι. Έπειτα, η κάθε ομάδα παρουσιάζει στις υπόλοιπες τη δική της δημιουργία. Επίσης, στο μάθημα της Γεωγραφίας και με τη βοήθεια του Google Earth περιηγούνται στο σύγχρονο Μεσολόγγι. Στο διαδίκτυο βρίσκουν μνημεία που υπάρχουν στο σημερινό Μεσολόγγι, σε ανάμνηση της πολιορκίας του. Σε ένα από αυτά αναγράφεται ότι: Κάθε ελεύθερος άνθρωπος είναι δημότης Μεσολογγίου. Η φράση αυτή γίνεται θέμα γραπτής έκφρασης. Ο/η εκπαιδευτικός προκαλεί συζήτηση γύρω από τον τίτλο: Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, του ποιήματος που έγραψε ο Διονύσιος Σολωμός. Στο μάθημα των Εικαστικών ο/η εκπαιδευτικός τους εξηγεί τον τρόπο λειτουργίας της λιθογραφίας, σύμφωνα με τον οποίο το λιπαρό μελάνι που εναποθέτουν σα σφραγίδα στο εξωτερικό ανάγλυφο, δεν αναμειγνύεται με το νερό που γεμίζει τις εσοχές. Όσο για την επιχρωμάτιση του αποτυπώματος της λιθογραφίας, μπορεί να αξιοποιηθεί μια πατάτα ως σφραγίδα. Κόβουμε την πατάτα στη μέση και χαράζουμε στην επιφάνειά της ένα σχέδιο. Ακουμπάμε τη χαραγμένη επιφάνεια σε λαδομπογιές ή νερομπογιές που έχουμε βάλει σε ένα πλαστικό πιάτο και τη χρησιμοποιούμε ως σφραγίδα. Αφού υπάρχει το περίγραμμα, στη συνέχεια οι μαθητές/τριες επιχρωματίζουν με το δικό τους τρόπο τη ζωγραφιά. Τα έργα όλων των μαθητών/τριών μπορούν να συνθέσουν ένα υπέροχο κολάζ.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Comment / opinion texts Comment / opinion textsComment / opinion texts
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > War events War eventsWar events
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Cities CitiesCities
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Internet InternetInternet > Information searching Information searchingInformation searching
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Software SoftwareSoftware > Graphical User Interface Graphical User InterfaceGraphical User Interface
Drama/Theater in Education (DiE/TiE) Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Drama/Theater in Education (DiE/TiE) > Activities ActivitiesActivities
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > cognitive apprenticeship
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to think critically and creatively
affective
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE