Το έργο του Μ. Λουντέμη μπορεί να αξιοποιηθεί από μαθητές δημοτικού, στα πλαίσια ενός προγράμματος φιλαναγνωσίας, καθώς, ο ρεαλιστικός και ζωντανός τρόπος γραφής του είναι προσιτός και ελκυστικός σε μαθητές μικρότερης ηλικίας. Οι μαθητές μπορούν να διαβάσουν ένα βιβλίο του Λουντέμη (π.χ. Ένα παιδί μετράει τα’ άστρα) ή ένα απόσπασμα και, στη συνέχεια, να περιγράψουν τον κεντρικό ήρωα ή να γράψουν περίληψη. Να ζωγραφίσουν ένα άλλο εξώφυλλο. Μπορούν να συγκρίνουν τις συνθήκες ζωής των ηρώων της εποχής του με τις σημερινές συνθήκες και να βρουν ομοιότητες και διαφορές.Επίσης, οι μαθητές μπορούν να αναφερθούν στην χρονική περίοδο που αναφέρεται το μυθιστόρημα που διάβασαν και στην κατάσταση που επικρατούσε στην Ελλάδα εκείνη την εποχή. Να ζωγραφίσουν δυο σκηνές που τους έκαναν εντύπωση από το έργο που διάβασαν. Να καταγράψουν τα πρόσωπα του μυθιστορήματος με ένα μικρό σχόλιο για το καθένα. Οι μεγαλύτεροι μαθητές (γυμνάσιο, λύκειο) μπορούν να ασχοληθούν με το ιστορικό πλαίσιο της εποχής που περιγράφει στα βιβλία του ο Λουντέμης (κατοχή, εμφύλιος) και να μελετήσουν τον λυρικό και ηθογραφικό τρόπο γραφής. Να διαβάσουν κι άλλα μυθιστορήματα συγγραφέων που ανήκουν στο ρεύμα του σοσιαλιστικού ρεαλισμού (Κνουτ Χάμσουν, Μαξίμ Γκόρκι, Παναΐτ Ιστράτι κ.α Να παράγουν γραπτό λόγο υιοθετώντας το μοντέλο του ερασιτεχνικού λόγου που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας.