Τα εργα διανοιξης του Ισθμου της Κορινθου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η διάνοιξη του Ισθμού της Κορίνθου αποτέλεσε από την αρχαιότητα σημαντικό πολιτειακό θέμα καθώς η δημιουργία της διώρυγας θα έλυνε πολλά προβλήματα και θα διευκόλυνε τη ναυσιπλοΐα και το εμπόριο. Ήδη από την εποχή του Περίανδρου, περί το 602 π.Χ., άρχισαν οι προσπάθειες κατασκευής της διώρυγας. Ο Περίανδρος τελικά αρκέστηκε στη δημιουργία της διόλκου. Από τότε μέχρι το 1893, όταν η διάνοιξη του Ισθμού της Κορίνθου ήταν πλέον πραγματικότητα, πολλοί επιχείρησαν αυτό το μεγάλο και εξαιρετικά σημαντικό έργο. Ωστόσο, οικονομικοί, κοινωνικοί και τεχνολογικοί λόγοι δυσχέραιναν την ολοκλήρωση των εργασιών. Αυτή η πολυπλοκότητα καθυστέρησε το έργο περί τους 25 αιώνες, διότι τα τοπικά συμφέροντα της πόλης της Κορίνθου συναντούσαν την μεγάλη οικονομική επιβάρυνση της πολιτείας από ένα εξαιρετικά δαπανηρό έργο. Τελικά, η κυβέρνηση Τρικούπη θα πραγματοποιήσει το έργο, τα εγκαίνια του οποίου θα γίνουν στις 25 Ιουλίου 1893, μέσα σε μια μεγαλοπρέπεια που δικαιολογεί τη σπουδαιότητα και την σημαντική του σχέση με την ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας. Στη φωτογραφία του Αναστάσιου Γαζιάδη, αποτυπώνονται οι πρώτες εργασίες για την κατασκευή της Διώρυγας της Κορίνθου. Οι εργασίες άρχισαν ταυτόχρονα και από τις δύο παραθαλάσσιες περιοχές του Ισθμού. Πρόκειται για ένα φωτογραφικό αποτύπωμα, το οποίο ως ιστορικό τεκμήριο, μπορεί να μας προσανατολίσει στην εικόνα της περιοχής πριν την ολοκλήρωση των εργασιών, ενώ η προοπτική λήψης της φωτογραφίας κάνει εμφανές και δικαιολογεί το χαρακτηρισμό του έργου ως μεγαλόπνοο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η φωτογραφία του Αναστάσιου Γαζιάδη αποτυπώνει τις εργασίες διάνοιξης του Ισθμού της Κορίνθου το 1885, όταν δηλαδή το έργο βρισκόταν στην αρχή, ενώ θα ολοκληρωθεί οχτώ χρόνια αργότερα. Η φωτογραφία μπορεί να συνδεθεί, σε μία διδακτική ανάλυση ή μαθητική έρευνα, με το εκσυγχρονιστικό έργο του Τρικούπη και την απαρχή της εκβιομηχάνισης της χώρας μέσω της κατασκευής σιδηροδρομικών γραμμών και οδικών και θαλάσσιων δικτύων. Ο Τρικούπης για πρώτη φορά εξέφρασε συνεκτικά ένα σχέδιο εκσυγχρονισμού της ελληνικής κοινωνίας. Ως βάση αυτού του σχεδίου θεωρήθηκε η θεμελίωση μεγάλων έργων που υποστήριζαν την οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Ανάμεσα στα έργα αυτά, τα πλέον σημαντικά, ήταν η κατασκευή της διώρυγας της Κορίνθου και η δημιουργία σιδηροδρομικού δικτύου. Στο πλαίσιο μίας έρευνας σχετικά με την οικονομική ανάπτυξη της χώρας στα τέλη του 19ου αιώνα και την εκβιομηχάνισή της, οι μαθητές και μαθήτριες θα μπορούσαν να κάνουν αναφορά στα δύο αυτά μεγάλα έργα του Τρικούπη και να διατυπώσουν τους λόγους για τους οποίους καθίστανται τόσο σημαντικά.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Economy EconomyEconomy
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ, ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΟΥ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE