Μνημειο Λυσικρατη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η εικόνα του φωτογραφικού αρχείου του Π. Μωραΐτη αποτυπώνει ένα μνημείο, αιώνες μετά την πρώτη τοποθέτησή του στην οδό Τριπόδων, έναν κεντρικό δρόμο της Αθήνας κατά την αρχαιότητα, αλλά έναν εξίσου πολυσύχναστο σύγχρονο δρόμο της πόλης κυρίως για λόγους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, συνδέοντας τη δημιουργία του φωτογράφου με την πορεία της ιστορικής εξέλιξης του τόπου μέσα στο χρόνο. Η φωτογραφία παραπέμπει στη νίκη της χορηγίας ενός θεατρικού έργου από το Λυσικράτη και στην κατασκευή του μνημείου για την τοποθέτηση του επάθλου που κέρδισε. Η χρονολόγηση της στα 1870 (περίπου), δύο χρόνια μετά την τελική αποκάλυψη της βάσης του και αρκετά χρόνια πριν την τελευταία επισκευή του μνημείου (1892), της προσδίδει μεγαλύτερη αξία.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία είναι κατάλληλη για την εισαγωγή των μαθητών/τριών στην έννοια της χορηγίας, η οποία κατά την αρχαιότητα περιορίζονταν στο χώρο του θεάτρου ενώ σήμερα η συγκεκριμένη μορφή προσφοράς έχει αποκτήσει διαφορετική σκοπιμότητα, περιεχόμενο αλλά και μορφή, αφού η αναγνώριση της προσφοράς του Λυσικράτη μέσω της τοποθέτησης ενός τρίποδα κορινθιακού ρυθμού με αναπαραστάσεις από μια περιπέτεια του θεού Διονύσου ανάμεσα σε άλλα χορηγικά μνημεία- αφιερώματα εις ανάμνηση επιτυχιών θεατρικών αγώνων μετατρέπεται σήμερα σε αρκετές περιπτώσεις σε διαφημιστική καμπάνια ή πρόσχημα φορολογικής απαλλαγής για τον χρηματοδότη.
Από την άλλη πλευρά η ίδια φωτογραφία μπορεί να αποτελέσει αφορμή για τη γνωριμία των μαθητών/τριών με το θεό Διόνυσο, αφού η επιλογή του θέματος στις αναπαραστάσεις της ζωφόρου που φέρει το μνημείο έγινε προς τιμή του θεού, για τον οποίο γίνονταν οι δραματικοί αγώνες. Η ύπαρξη του συγκεκριμένου αναθήματος μπορεί επίσης να δώσει την ευκαιρία, στα πλαίσια του μαθήματος των Θρησκευτικών, για μια συζήτηση σχετικά με τις πρακτικές που ακολουθούν οι σύγχρονοι πιστοί προκειμένου να ευχαριστήσουν για τη βοήθεια που έχουν δεχθεί από κάποιον άγιο.
Επιπλέον η ύπαρξη μιας ακόμη σπάνιας φωτογραφίας (του 1854) που έχει εικονίζει δύο ανθρώπους με παραδοσιακές φορεσιές μπροστά από το μνημείο μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί σε συνδυασμό με τη φωτογραφία του Μωραΐτη, προκειμένου να συζητηθεί η επιλογή του τελευταίου να απεικονίσει το συγκεκριμένο μνημείο και όχι κάποιο άλλο σύγχρονο κτίριο της εποχής του, αλλά και γιατί επέλεξε να το φωτογραφήσει χωρίς την παρουσία ανθρώπων. Στην καλλιέργεια του κριτικού γραμματισμού των μαθητών/τριών θα βοηθήσουν πληροφορίες από το διαδίκτυο που αφορούν τις καλλιτεχνικές προτεραιότητες του συγκεκριμένου φωτογράφου, αφού όπως αναφέρεται η ανάδειξη του μεγαλείου του κλασικού πολιτισμού ήταν ο κεντρικός στόχος του έργου του για αυτό και απέφευγε την απεικόνιση ανθρώπων και εικόνων της καθημερινότητας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3162
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
1870 μ.χ. (περίπου) (final)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Πίστη FaithΠίστη > Ελληνισμός και Χριστιανισμός Hellenism and ChristianityΕλληνισμός και Χριστιανισμός
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λόγος - Επικοινωνία Speech - CommunicationΛόγος - Επικοινωνία > Παράγοντες επικοινωνίας Factors of communicationΠαράγοντες επικοινωνίας
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θρησκεία ReligionΘρησκεία
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θεσμοί, πολιτική οργάνωση Institutions, political organizationΘεσμοί, πολιτική οργάνωση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ