Ο Αγας των Γενιτσαρων
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Χαρακτικό του Γαλλο-φλαμανδού ζωγράφου Jean Baptiste Van Mour (1671-1737). Ο Van Mour προσεκλήθη στην Κωνσταντινούπολη από τον σουλτάνο στα τέλη του 17ου αιώνα και του ανατέθηκε να απεικονίσει εκατό ανθρώπινους τύπους της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Η έκδοση με τα εκατό χαρακτικά δημοσιεύτηκε στο Παρίσι το 1714. Γενικότερα, η ιδέα για την απεικόνιση ανθρώπινων τύπων εμφανίζεται στα ταξιδιωτικά χρονικά από τον 16ο αιώνα. Η χαλκογραφία απεικονίζει έναν «Γενιτσάρ Αγά». Ο θεσμός των γενιτσάρων καθιερώθηκε το 1227 μ.Χ. Το όνομα «γενίτσαρος» είναι σύνθεση των τούρκικων λέξεων «γενί» και «τσερί» που στα ελληνικά σημαίνουν «νέος στρατός». Το στρατιωτικό σώμα των γενίτσαρων το συγκροτούσαν στην αρχή μόνο παιδιά χριστιανών, πολύ αργότερα όμως και παιδιά μουσουλμάνων. Τα παιδιά των χριστιανών στρατολογούνταν με τη βία (παιδομάζωμα). Ο αρχηγός-διοικητής τους είχε τον τίτλο του Α­γά και ασκούσε απεριόριστη εξουσία σε όλα τα μέλη του ορ­ντά (τάγματος). Αυτός συμμετείχε στις συνεδριάσεις του Ντιβάν, του ανώτατου συμβουλίου του κράτους. Οι γενίτσαροι, όπως και ο αγάς τους, φορούσαν εντυπωσιακά ρούχα και διακρίνονταν για την πολεμική τους δεινότητα και τον πολιτικό τυχοδιωκτισμό τους.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο πλαίσιο του μαθήματος της μεσαιωνικής και νεότερης ιστορίας, η εικόνα αυτή μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον των μαθητών σχετικά με το θεσμό του γενιτσαρικού στρατού αλλά και γενικότερα τις μεθόδους εξάπλωσης και επικράτησης των Οθωμανών. Καλό είναι να προσεχθούν ιδιαίτερα οι λεπτομέρειες της εικόνας, όπως είναι η πλούσια ενδυμασία του Αγά μπροστά στην είσοδο της σκηνής του. Η πόρτα της σκηνής των βεζίρηδων αποτελούσε σύμβολο για τους Οθωμανούς και συνδέεται ετυμολογικά με την "Υψηλή Πύλη", το ανάκτορο του σουλτάνου. Ακόμη, θεωρείται σκόπιμο να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές το φόρο αίματος που πλήρωναν οι υπόδουλοι με το παιδομάζωμα μέσα από μια διαθεματική διδασκαλία με σχετικά λογοτεχνικά κείμενα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Εικόνα JPEG (.jpg), 28,1 KB (28.810 byte)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/317
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Θεσμοί, πολιτική οργάνωση και διοίκηση Institutions, political organization and administrationΘεσμοί, πολιτική οργάνωση και διοίκηση
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΙΓΙΖΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ