Ο αγιος Mηνας με σκηνες απο τον βιο του
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι βυζαντινής τεχνοτροπίας φορητή εικόνα που βρίσκεται στη Βενετία και απεικονίζει σε πρώτο πρόσωπο ολόσωμο τον Άγιο Μηνά και στα πλαίσια της εικόνας το βίο του επικεντρωμένο στο μαρτύριό του. Ο Άγιος Μηνάς (μαρτύρησε το 295 ή 296 ή 309) είναι άγιος της ορθόδοξης εκκλησίας, η οποία τιμά τη μνήμη του στις 11 Νοεμβρίου. Έζησε και μαρτύρησε στην Αίγυπτο. Ήταν στρατιώτης στην Αίγυπτο και αργότερα έγινε μοναχός στην Φρυγία. Φυλακίστηκε και βασανίστηκε φρικτά λόγω της χριστιανικής πίστης του, και τελικά βρήκε μαρτυρικό θάνατο επί Διοκλητιανού. Τα ιερά οστά του μεταφέρθηκαν στην Αίγυπτο και θάφτηκαν «εκεί που κάνουν στάση οι καμήλες». Ο τάφος του βρίσκεται σήμερα περίπου 40 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Αλεξάνδρειας, και ήταν σημαντικός τόπος προσκυνητών μέχρι τον 10 αιώνα. Από το 1961 διενεργούνται εκεί αρχαιολογικές ανασκαφές από το Γερμανικό Ινστιτούτο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Μέσω της συγκεκριμένης εικόνας- μαθησιακού αντικειμένου οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μυούνται τόσο στο μάθημα της Ορθόδοξης Χριστιανικής Αγωγής στο βίο και στα μαρτύρια του Αγίου όσο και στην ιδιαίτερη λειτουργικότητα της βυζαντινής αγιογραφίας στο μάθημα της αισθητικής αγωγής. Ειδικότερα στο μάθημα των Θρησκευτικών, με φύλλα εργασίας που εμπεριέχουν κατάλληλες ερωτήσεις, ο εκπαιδευτικός μπορεί να ζητήσει από τους μαθητές, αφού χωριστούν σε ομάδες, να διηγηθούν το μαρτυρικό βίο του Αγίου μέσα από την συναισθητική προσέγγιση της εικόνας αλλά και να αναδείξουν τα ιδιαίτερα συναισθήματά που τους κατακλύζουν βλέποντας το σύνολο της εικόνας(π.χ. ο άγιος κοιτάζει το θεατή για να ταυτιστεί μαζί του, τα χρώματα είναι ζεστά και απόκοσμα κ.λ.π.). Σε δεύτερο επίπεδο οι μαθητές μπορούν με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού να αναδείξουν εκείνα τα ιδιαίτερα σημεία της πίστης και του ορθόδοξου δόγματος που αναδεικνύονται στο βίο του Αγίου από τον καλλιτέχνη στην εικόνα, ώστε να είναι αυτά άξια μίμησης και πρότυπο για τους πιστούς στην οπτική ανάγνωση της εικόνας. Σε τρίτο επίπεδο μπορεί να γίνει σύγκριση του επίσημου από την εκκλησία βίου του αγίου με τις εικόνες που αποτυπώνει ο καλλιτέχνης, ώστε οι μαθητές να κατανοήσουν ποια στοιχεία πίστης θέλει να αναδείξει ο καλλιτέχνης και πόσο αυτά διαφοροποιούνται σύμφωνα με τη δική του οπτική γωνία. Στο μάθημα της αισθητική αγωγής οι μαθητές μπορούν με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού και σύμφωνα με τις αρχές ανάλυσης της βυζαντινής εικονογραφίας, όπως την ανέλυσε ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, να προσπαθήσουν να αποκωδικοποιήσουν το έργο και την αφήγησή του σε επίπεδο α) χρωμάτων, β) πλαισίου γ) προσώπων και δ) διαδραστικών με το θεατή λειτουργιών ώστε να αναδειχτούν τα ιδιαίτερα μηνύματα και συναισθήματα που αναδεικνύονται τόσο από τη συγκεκριμένη εικόνα όσο και γενικότερα από τις αρχές τη βυζαντινής αγιογραφίας. Το επίπεδο κωδικοποίησης εξαρτάται από το επίπεδο των μαθητών όσο και από τη στοχοθεσία του μαθήματος. Τέλος οι μαθητές μπορούν απλά ομαδικά ή ατομικά σε επίπεδο καλλιτεχνικής ενσυναίσθησης να παροτρυνθούν να γράψουν ή να εκφράσουν προσωπικά τα συναισθήματά τους αλλά και τη γνώμη τους για την καλλιτεχνική αξία και αισθητική απόλαυση που προσφέρει στο θεατή η συγκεκριμένη εικόνα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Painting PaintingPainting
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Issues of Visual Arts Issues of Visual ArtsIssues of Visual Arts
TEACHING APPROACH
behaviourist
behaviourist > programmed instruction
behaviourist > drill and practise
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Lampardos (Lampardis) Emmanouil (2) (Manolitzis), Λαμπάρδος (Λαμπάρδης) Εμμανουήλ (2) (Μανολίτζης)
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE