Το Ερεχθειο στα 1813 - αποψη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η γκραβούρα παριστάνει μια άποψη του Ερεχθείου, όπως την αποτύπωσε ένας περιηγητής που επισκέφθηκε την Αθήνα το 1813. Παριστάνεται πιθανότατα η ανατολική πλευρά του ναού, που αποτελείται από ένα μεγάλο μπαλκόνι με έξι ιωνικούς κίονες, ενώ στο βάθος διακρίνονται κίονες δωρικού ρυθμού και από πάνω τους τρίγλυφα και μετόπες. Το μνημείο δείχνει γενικώς παραμελημένο (λείπει το αέτωμα, στη θέση του οποίου υψώνονται αγριόχορτα και υπάρχει ένα μεγάλο θραύσμα στο εδαφος). Μπροστά από το ναό βρίσκονται τρεις άνθρωποι (δύο καθιστοί και ένας όρθιος), πιθανότατα Οθωμανοί, αν κρίνουμε από την ενδυμασία τους, εκ των οποίων ο ένας καπνίζει ναργιλέ. Η εικόνα παρουσιάζει διδακτικά ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς προσφέρει το οπτικό ερέθισμα για την ανάδειξη αρκετών θεμάτων: τη σύγκριση ιωνικού και δωρικού ρυθμού στην αρχιτεκτονική, την προσαρμογή της αρχιτεκτονικής στον περιβάλλοντα χώρο και ειδικά στο έδαφος, τη λατρεία διαφορετικών θεών από τους ίδιους ανθρώπους στον ίδιο χώρο, καθώς και την αντιμετώπιση των μνημείων από τους ανθρώπους στο πέρασμα του χρόνου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο μάθημα της Ιστορίας ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει την εικόνα στα εξής πεδία: α) κατά τη διδασκαλία των ρυθμών στην αρχιτεκτονική των αρχαίων ναών, μπορεί να επισημάνει ή να ζητήσει από τους μαθητές να επισημάνουν τα γνωρίσματα των δύο ρυθμών που βλέπουν στην εικόνα (δωρικοί κίονες, τρίγλυφα - μετόπες) β) η εικόνα αποτελεί αφετηρία για συζήτηση γύρω από το ζήτημα της λατρείας δύο θεών σε έναν ναό, γεγονός μάλλον ασυνήθιστο, το οποίο όμως αποτελεί ένδειξη της αντίληψης που είχαν οι αρχαίοι Έλληνες για το Θείο. Ο διδάσκων μπορεί να ζητήσει τη γνώμη των μαθητών για τις αιτίες που μπορεί να οδήγησαν τους Αθηναίους σε αυτήν την απόφαση. Προφανώς θα έχει προηγηγθεί η αφήγηση του μύθου του αγώνα Ποσειδώνα - Αθηνάς για τη διεκδίκηση της πόλης. Στο μάθημα των Θρησκευτικών η εικόνα μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί με την ίδια εστίαση, το θέμα δηλαδή της λατρείας πολλών θεοτήτων. Μπορεί να συνδυαστεί με το λόγο που εκφώνησε ο απόστολος Παύλος στους Αθηναίους. Στο μαθημα της Ν/Ε Γλώσσας η εικόνα μπορεί να αποτελέσει αφόρμηση για συζήτηση στο θέμα της τέχνης και του πολιτισμού γενικότερα, των μνημείων ειδικότερα (υπάρχει τέτοια ενότητα στο βιβλίο της Γ΄ Λυκείου), και κυρίως γύρω από το ζήτημα της αντιμετώπισης των μνημείων της πολιτιστικής κληρονομιάς (πολλαπλότητα χρήσεων, φθορά, βανδαλισμός, κλοπή).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Religion ReligionReligion
Religious Education Religious EducationReligious Education > Non-Christian Religions Non-Christian ReligionsNon-Christian Religions > Ancient Greek Religion Ancient Greek ReligionAncient Greek Religion
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Language - Culture - Art Language - Culture - ArtLanguage - Culture - Art
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE