Δημητριος Υψηλαντης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για ξυλογραφία η οποία απεικονίζει τον Δημήτριο Υψηλάντη, Φαναριώτη, αγωνιστή του 1821 (Κωνσταντινούπολη 1793 – Ναύπλιο 1832), ο οποίος έλαβε μέρος σε σημαντικές πολιτικο-ιδεολογικές διεργασίες αλλά και σε πολεμικά γεγονότα καθ’ όλη την διάρκεια της επανάστασης του 1821. Το συγκεκριμένο έργο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Πανδώρα (τεύχος 5, 1854-55, σ. 151-152), το οποίο ιδρύθηκε το 1849 από τους Ν. Δραγούμη, Κ. Παπαρρηγόπουλο, Αλ. Ρίζο Ραγκαβή και Χρ. Α. Δούκα. Επρόκειτο για εικονογραφημένο λογοτεχνικό-οικογενειακό έντυπο που απευθυνόταν όχι μόνο στους λογίους αλλά και στο ευρύ κοινό. Στόχος των ιδρυτικών μελών ήταν να προσφέρουν ευχάριστα και ωφέλιμα αναγνώσματα καθώς και απλουστευμένες εγκυκλοπαιδικές γνώσεις.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο εκπαιδευτικός ξεκινώντας από τον Δημήτριο Υψηλάντη μπορεί να βρει μια καλή ευκαιρία για να βοηθήσει τους μαθητές του, ώστε να εξοικειωθούν με τις πρώτες απόπειρες των Ελλήνων να συγκροτήσουν σε πολιτειακό επίπεδο το νεοελληνικό κράτος. Συγκεκριμένα προχωρώντας σε αναζήτηση στο διαδίκτυο με θέμα τις βιογραφίες του Δημητρίου Υψηλάντη και άλλων πρωταγωνιστών της εποχής, όπως του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου, του Θεόδ. Κολοκοτρώνη, Γ. Κουντουριώτη, Ιωάννη Κωλέττη κ.ά., αλλά και αξιοποιώντας διάφορες διαδικτυακές πηγές όπως η ιστοσελίδα της Βουλής των Ελλήνων, οι μαθητές μπορούν να μελετήσουν το σχετικό υλικό με στόχο: (α) την γνωριμία με τα γεγονότα της ιστορικής περιόδου και τους βασικούς πρωταγωνιστές, (β) την συγκριτική αντιμετώπιση της δράσης των πρωταγωνιστών και τον φωτισμό των αιτιών και των συνεπειών των επιλογών τους, (γ) την εξοικείωσή τους με τα Συντάγματα του αγώνα, (δ) την διερεύνηση των στοχεύσεων των Ελλήνων για πολιτική συγκρότηση και τις επιδιώξεις για εγκαθίδρυση αβασίλευτης δημοκρατία με εθνική Ανεξαρτησία, και (ε) την επίδραση των συνταγματικών κειμένων από τη Γαλλική Επανάσταση και το Διαφωτισμό. Οι μαθητές αναμένεται, μέσα από την μελέτη των παραπάνω ιστορικών πηγών, να αναπτύξουν την κριτική – ιστορική τους σκέψη και μέσα από διδακτικές δραστηριότητες, όπως π.χ. το παίξιμο ρόλων, να αναπτύξουν την ιστορική ενσυναίσθηση.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE