Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
Η στηλη του Δεξιλεω στον Κεραμεικο
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Στην ασπρόμαυρη φωτογραφία, που τραβήχτηκε το 1923, εικονίζεται ο τάφος του Δεξίλεω στο Δίπυλο (την κύρια είσοδο της αρχαίας Αθήνας), στο αρχαίο νεκροταφείο του Κεραμεικού. Ο Δεξίλεως, από το δήμο Θορικού, σκοτώθηκε σε νεαρή ηλικία σε μάχη κοντά στην Κόρινθο, το 394/393 π.Χ., κατά τη διάρκεια του κορινθιακού πολέμου. Στη φωτογραφία διακρίνεται ο οικογενειακός του τάφος, στην κορυφή του οποίου είναι τοποθετημένη η περίφημη επιτύμβια στήλη του, μια από τις διασημότερες επιτύμβιες στήλες και ένα από τα θαυμαστότερα ανάγλυφα της αττικής τέχνης που έχουν διασωθεί. Ο Δεξίλεως απεικονίζεται σε σκηνή μάχης, κατά την οποία βρήκε το θάνατο πολεμώντας στην πρώτη γραμμή. Παριστάνεται έφιππος, με το χιτώνα αναπετάμενο, να έχει ορθώσει το άλογό του ορμητικά πάνω από τον πεσμένο στο έδαφος εχθρό, εναντίον του οποίου υψώνει δόρυ, που δεν σώζεται στις μέρες μας. Παρόλο που η φωτογραφία είναι τραβηγμένη από αρκετά μεγάλη απόσταση και δεν επιτρέπει τη λεπτομερή εξέταση της ανάγλυφης παράστασης, εντούτοις ενδείκνυται για την υποστήριξη της διδασκαλίας της κλασικής τέχνης, καθώς και της καθημερινής ζωής των αρχαίων Αθηναίων, καθώς προσφέρει άποψη και της επιτύμβιας στήλης, αλλά και του ευρύτερου φυσικού χώρου του νεκροταφείου του Κεραμεικού.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο μάθημα της αρχαιας Ιστορίας ο διδάσκων μπορεί να προβάλει την εικόνα στο κεφάλαιο της κλασικής τέχνης του 5ου αι. π.Χ., αλλά και της ελληνιστικής τέχνης (το έργο ανήκει σε μεταβατική εποχή χρονικά). Επίσης, η φωτογραφία ενδείκνυται και για την ενότητα της καθημερινής ζωής των αρχαίων Αθηναίων. Ο διδάσκων μπορεί να προβάλει τη φωτογραφία και να επισημάνει τα εξής: α) τις συνήθειες ταφής των αρχαίων Ελλήνων και τη σημασία που είχε γι' αυτούς η υστεροφημία, β) τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του έργου τέχνης (έντονη κίνηση, λεπτομέρειες στα σώματα) και γ) τις επιρροές που άσκησε το έργο και η αρχαία ελληνική τέχνη γενικότερα στη βυζαντινή τέχνη (είναι πολλές οι ομοιότητες ανάμεσα στην παράσταση του Δεξίλεω και στις αγιογραφήσεις του Αγίου Δημητρίου και του Αγίου Γεωργίου). Προτείνεται ο διδάσκων να χρησιμοποιήσει τη διαλογική μορφή και να ζητήσει από τους μαθητές πρώτοι να επισημάνουν κάποια από τα παραπάνω χαρακτηριστικά, ανάλογα με τις ως τότε αποκτηθείσες γνώσεις τους. Επιπρόσθετο υλικό που συνιστάται να χρησιμοποιηθεί είναι μια κοντινότερη, σύγχρονη φωτογραφία του μνημείου, η επιγραφή που συνοδεύει τη στήλη, καθώς και μια εικόνα του Αγίου Γεωργίου και του Αγίου Δημητρίου.

EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER

METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3316

LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))

LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory
> Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)
> Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Social organization and everyday life Social organization and everyday lifeSocial organization and everyday life
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Social organization and everyday life Social organization and everyday lifeSocial organization and everyday life
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention

LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ

METADATA DEVELOPMENT & FUNDING FRAMEWORK
program / project:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)

ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
metadata funder: ΥΠΑΙΘ
metadata funding: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
funding framework: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
metadata authoring program / project duration: 2010-2015
metadata main beneficiary / contractor: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
metadata coordinator / leader: Μαίρη Κριάρη
metadata project / program partners: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
metadata subcontract:
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
metadata funder: ΥΠΑΙΘ
metadata funding: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
funding framework: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
metadata authoring program / project duration: 2010-2015
metadata main beneficiary / contractor: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
metadata coordinator / leader: Μαίρη Κριάρη
metadata project / program partners: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)

Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
metadata subcontractor: ΙΕΠ
metadata supervising and monitoring authority: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
metadata subcontractor: ΙΕΠ
metadata supervising and monitoring authority: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings

Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.

- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator