Επιτυμβια στηλη με σκηνη αποχαιρετισμου της νεκρης (δεξιωση)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στο σχέδιο των Βρετανών αρχιτεκτόνων και ζωγράφων James Stuart (1713-1788) και Nicholas Revett (1720-1804) μπορούμε να δούμε την αναπαράσταση ενός επιτύμβιου ανάγλυφου. Τα επιτύμβια ανάγλυφα ή επιτύμβιες στήλες ήταν συνήθως μαρμάρινα ή λίθινα, στηρίζονταν σε μία κυβική βάση και στήνονταν πάνω στον τάφο ώστε να κάνουν ορατό το σημείο ταφής και αφετέρου για να αναγράφονται επάνω τα στοιχεία του νεκρού. Οι στήλες αυτές μπορεί να ήταν απλά ενεπίγραφες ή διακοσμημένες με τη μορφή του νεκρού ή με παραστάσεις σχετικές με τη ζωή του και στόχο να διαιωνίσουν τη μνήμη του νεκρού. Συχνά αποδίδονταν μαζί και με κάποιο άλλο πρόσωπο ζωντανό ή νεκρό. Ο νεκρός συχνά παριστάνονταν είτε σε κάποια ασχολία της καθημερινής ζωής, είτε καθιστός ανάμεσα σε αγαπημένα του πρόσωπα. Στις περισσότερες επιτύμβιες στήλες ο νεκρός αποχαιρετά τους οικείους του με χειραψία. Η χειραψία αυτή ονομάζεται δεξίωση. Το στοιχείο που τον ξεχωρίζει από τους ζωντανούς είναι το βλέμμα του που χάνεται κάπου μακριά χωρίς ποτέ να συναντά αυτό των προσφιλών του προσώπων. Οι επιτύμβιες στήλες συνεχίζουν να εξελίσσονται και με την πάροδο των χρόνων είχαν αποκτήσει σχήμα ναΐσκου που επιστέφεται από αέτωμα ενώ οι μορφές πλέον είχαν γίνει ολόγλυφες. Ωστόσο, το 317 π.Χ. ένας νόμος του Δημητρίου του Φαληρέως, που έγινε κυβερνήτης της Αθήνας, θα απαγορεύσει τις πολυτελείς ταφές. Τότε σταμάτησε στην Αττική η ανέγερση των πολυτελών επιτύμβιων στηλών οι οποίες έδωσαν τη θέση τους στα σεμνά επιτάφια μνημεία. Στο σχέδιο των Stuart και Revett έχουμε μία χαρακτηριστική σκηνή αποχαιρετισμού. Οι δύο φιγούρες που εικονίζονται στέκονται όρθιες η μία απέναντι στην άλλη. Πρόκειται για έναν άντρα και μία γυναίκα όπου δε διευκρινίζεται ο βαθμός συγγένειάς τους. Η γυναίκα είναι ντυμένη με λιτό χιτώνα και από το κεφάλι της κρέμεται ένα πέπλο που φτάνει μέχρι τα πόδια της. Τα μαλλιά της είναι δεμένα ψηλά. Ο άντρας την κοιτά και της κρατά το δεξί της χέρι, σαν να την αποχαιρετά. Το απλανές βλέμμα της γυναίκας είναι πιθανό μία ένδειξη ότι αυτή είναι η νεκρή. Το ανάγλυφο αποτελεί την πρόσοψη ενός ναΐσκου με δύο παραστάδες που στηρίζουν ένα αέτωμα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το σχέδιο της επιτύμβιας στήλης των Stuart και Revett μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά ως μία χαρακτηριστική αναπαράσταση σκηνής αποχαιρετισμού (δεξίωση) που στην αρχαιότητα αποτελούσε βασικό θέμα των ταφικών μνημείων. Η σκηνή του αποχαιρετισμού του νεκρού μπορεί να αναζητηθεί από τους μαθητές και τις μαθήτριες στους μύθους και στα δημοτικά μας τραγούδια και γενικότερα να προκύψει μία συγκριτική έρευνα ανάμεσα στα αρχαία και τα νεώτερα ταφικά έθιμα. Ακόμα, οι επιτύμβιες στήλες της αρχαιότητας αποτελούν πρόγονο των επιτάφιων στηλών των νεότερων χρόνων και ενδείκνυται η παρουσίαση της ιστορικής συνέχειας και των αλλαγών που έχουν προκύψει μέσα από μία δυναμική πολιτισμική ανταλλαγή στο χώρο και στο χρόνο.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 18
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Sculpture SculptureSculpture
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Social organization and everyday life Social organization and everyday lifeSocial organization and everyday life
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΟΥ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE