To γεφυρι της Άρτας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Φωτογραφία του γεφυριού της Άρτας στον ποταμό Άραχθο. Είναι το σημαντικότερο ελληνικό γεφύρι τόσο λόγω της αρχιτεκτονικής του όσο και των θρύλων που συνδέθηκαν με την κατασκευή του. Η ιστορία του ξεκινά πριν την ρωμαϊκή εποχή, κατά την περίοδο που βασιλιάς στην περιοχή ήταν ο Πύρρος Α΄(318 π.Χ-272 π.Χ). Η αυξημένη εμπορική κίνηση στην Αμβρακία, την τότε πρωτεύουσα του κράτους του και αργότερα στη ρωμαϊκή Νικόπολη συνέτειναν στην ανάγκη ανέγερσης και συντήρησής του. Τα βάθρα του γεφυριού είναι κτισμένα με μεγάλους κανονικούς λίθους κατά το ισοδομικό σύστημα, με επίστεψη και θυμίζουν τοιχοποιία ελληνιστικών μεγάρων. Κατά τη βυζαντινή εποχή (πρώτη περίοδος του Δεσποτάτου της Ηπείρου) δημιουργήθηκαν τέσσερις μεγάλες καμάρες, μεταξύ των οποίων παρεμβλήθηκαν οκτώ μικρά τοξωτά ανοίγματα, προκειμένου να διοχετεύονται τα νερά σε περίπτωση πλημμύρας. Η τελευταία προσθήκη στο γεφύρι έγινε το 1612, όταν ανυψώθηκε το οδόστρωμα παίρνοντας τη σημερινή του μορφή. Τότε επισκευάστηκε και η μεγαλύτερη καμάρα του γεφυριού, η οποία λόγω του ανοίγματός της ήταν επισφαλής και γκρεμίστηκε. Η διάρκεια των εργασιών ανακατασκευής της, τρία χρόνια, γέννησε και το θρύλο του στοιχειωμένου γεφυριού που «ολημερίς το χτίζανε και το βράδυ γκρεμιζόταν». Το 1881 το γεφύρι αποτέλεσε σύνορο της ελεύθερης από την τουρκοκρατούμενη Ελλάδα. Στα 1930 στην ξύλινη γέφυρα προστέθηκαν τσιμεντένια στηρίγματα και κατά την περίοδο της γερμανικής κατοχής σιδηροδοκοί για τη διέλευση των οχημάτων των κατακτητών. Αργότερα οι συγκεκριμένες προσθήκες αφαιρέθηκαν. Το 1981 λόγω του φράγματος του Πουρναρίου το γεφύρι στερήθηκε τα νερά του ποταμού Άραχθου. Το γεφύρι της Άρτας αποτέλεσε ερέθισμα για τη συγγραφή αρκετών λογοτεχνικών κειμένων, δημοτικών τραγουδιών, θεατρικών έργων και λαογραφικών μελετών. Η φωτογραφία του γεφυριού ανήκει στο William Turner, Βρετανό διπλωμάτη που εργάστηκε στην αγγλική πρεσβεία στην Κωνσταντινούπολη κατά την περίοδο 1811-1816. Επισκέφτηκε πολλές περιοχές της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και δημοσίευσε τις εντυπώσεις από τις περιηγήσεις του στην Ανατολή το 1820 σε ένα τρίτομο έργο με τίτλο Journal of a Tour in the Levant.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Οι μαθητές μπορούν να περιγράψουν τη φωτογραφία του γεφυριού και να διαπιστώσουν την παλαιότητά του. Είναι δυνατό να αναζητήσουν στοιχεία για την ιστορία του γεφυριού και τη χρήση του σε διαφορετικές χρονικές περιόδους ως έργο που συνέβαλε στις μετακινήσεις των ανθρώπων και στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής, ως δρόμος μεταφοράς αγαθών, ως πέρασμα στρατευμάτων, ως σύνορο μεταξύ διαφορετικών κρατών. Μπορούν να διαβάσουν το ομώνυμο δημοτικό τραγούδι "Της Άρτας το γιοφύρι" και να διακρίνουν τα επιμέρους χαρακτηριστικά του ως παραλογή. Θα ήταν δυνατό ομαδικά τα παιδιά να διασκευάσουν διαλόγους και να υποδυθούν τα πρόσωπα που παρουσιάζονται στο τραγούδι. Ως επιπρόσθετο ερέθισμα προτείνεται να αναζητηθεί στο διαδίκτυο και να αξιοποιηθεί η ταινία του Σπύρου Φρίγκα και της Περιφέρειας Ηπείρου <<O θρύλος του Γεφυριού της Άρτας σε 3D>> διάρκειας 7΄.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Economy EconomyEconomy
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Folk song Folk songFolk song
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
affective > to respond and participate
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE