Δημητρης Πικιωνης, Το σπιτι του Ροδακη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο αφορά σε φωτογραφία διακοσμητικής λεπτομέρειας που περιέχεται στην μελέτη «Το σπίτι του Ροδάκη». Η μελέτη αυτή έγινε από τον αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη, που πρώτος εντόπισε τις αρχιτεκτονικές αρετές του σπιτιού το οποίο έκτισε στον Μεσαγρό της Αίγινας ο αγρότης Αλέξανδρος Ροδάκης, στα τέλη του 18ου αιώνα. Το απεικονιζόμενο διακοσμητικό στοιχείο είναι τοποθετημένο σε μια από τις γωνιές της στέγης του δώματος και αφορά σε φτερωτό λιοντάρι με ανδρικό κεφάλι (σφίγγα).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Με εκκίνηση από την διακοσμητική λεπτομέρεια του σπιτιού του Ροδάκη ο εκπαιδευτικός προτείνεται να σχεδιάσει ένα σχέδιο δράσης (project) με θέμα την τοπική ιστορία και την λαϊκή αρχιτεκτονική και με στόχο να οξύνει το βλέμμα των μαθητών του σε σχέση με τα χαρακτηριστικά του ανθρωπογενούς και οικιστικού περιβάλλοντος της περιοχής τους και της Ελλάδας γενικότερα. Αρχικά μπορεί να τους αναθέσει να εμβαθύνουν στην μελέτη του Πικιώνη σχετικά με το σπίτι του Ροδάκη (σχετικό υλικό μπορεί να βρεθεί στον διαδικτυακό τόπο του Μουσείου Μπενάκη). Στην συνέχεια, με αναζήτηση στο διαδίκτυο ή σε σχετικά βιβλία και λευκώματα οι μαθητές μπορούν να μελετήσουν αρχιτεκτονικές προτάσεις του Πικιώνη, οι οποίες είναι εμπνευσμένες από στοιχεία λαϊκής – παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, όπως είναι (α) το σπίτι Μωραΐτη στις Τζιτζιφιές, (β) το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, (γ) το περίπτερο Ειδών Λαϊκής Τέχνης στο Φάληρο, (δ) οι πλακόστρωτοι και λιθόστρωτοι δρόμοι που οδηγούν στην Ακρόπολη και στου Φιλοπάππου, (ε) ο ναός του Αγίου Δημητρίου Λουμπαρδιάρη, (στ) το αρχοντικό της οικογένειας Χατζηγάκη, στο χωριό Περτούλι Τρικάλων, (ζ) το Δημαρχείο της πόλεως του Βόλου κ.ά., με στόχο να εντοπίσουν και να κωδικοποιήσουν τα στοιχεία των παραπάνω έργων που παραπέμπουν στην λαϊκή αρχιτεκτονική. Τέλος, οι μαθητές θα μπορούσαν να κάνουν σχετικές έρευνες στην πόλη και την περιοχή τους, φωτογραφίζοντας και αποτυπώνοντας σε σχέδια, τα στοιχεία λαϊκής – παραδοσιακής αρχιτεκτονικής από τα οποία χαρακτηρίζονται συγκεκριμένα οικοδομήματα. Η συγκεκριμένη έρευνα αναμένεται να οδηγήσει τους μαθητές στο να κατανοήσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής στον τόπο τους αλλά και στην Ελλάδα γενικότερα, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο «συνομιλεί» αυτή στον τόπο και στον χρόνο. Η έρευνά τους μπορεί να καταλήξει σε δημοσίευση ενός τουριστικού οδηγού με θέμα τα αξιόλογα κτίσματα της περιοχής τους, σε σχετική έκθεση φωτογραφιών και σχεδίων, σε δημιουργία σχετικού ιστοτόπου, ο οποίος θα εμπλουτίζεται συνεχώς με την πρόοδο του σχεδίου εργασίας κ.λπ.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE