Maria
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το έργο αυτό το φιλοτέχνησε ο ζωγράφος Θανάσης Μακρής και πρόκειται για ζωγραφική λάδι σε μουσαμά. Ο Θανάσης Μακρής γεννήθηκε στην Καλαμάτα το 1995. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών (1975-1980), με καθηγητή το Γιάννη Μόραλη. Οι σπουδές του συνεχίστηκαν στο Παρίσι (1980-1982), ενώ έργα του βρίσκονται σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές. Ζωγραφίζει θαλασσογραφίες, γυμνά, φύση, σκηνές από την οικογενειακή ζωή, καθώς και ανθρώπινες φιγούρες, αγνώστων ανθρώπων στο ευρύ κοινό, τους οποίους εικονίζει με τα ονόματά τους. Επίσης ζωγραφίζει επώνυμους ανθρώπους, όπως οι Χαΐνηδες, η Μαρίζα Κωχ, ο Λάκης Παπαστάθης και άλλοι. Τα ανθρωποκεντρικά θέματά του τα προσεγγίζει με ευαισθησία και σεβασμό, προκαλώντας το βλέμμα του θεατή να ερευνήσει έναν άγνωστο ψυχισμό. Συνηθίζει να ζωγραφίζει από μνήμης, από φυσική πόζα και φωτογραφίες. Ανήκει στους Έλληνες καλλιτέχνες της γενιάς του ΄80 και είναι παραστατικός ζωγράφος, με μια χαρακτηριστική τάση αφαίρεσης, που τον κάνει ξεχωριστό, όπως έχει παρατηρήσει ο Βλάσης Φρυσίρας.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει στο βιντεοπροβολέα ή στο διαδραστικό πίνακα το συγκεκριμένο έργο με τον τίτλο Μαρία, που φιλοτέχνησε ο Θανάσης Μακρής. Τους ζητά να το παρατηρήσουν διεξοδικά και να εστιάσουν στην έκφραση του προσώπου. Εκφράζουν τα συναισθήματα που τους δημιουργεί ο πίνακας, ενώ εάν υπάρχει διαδραστικός πίνακας, καταγράφουν τα συναισθήματά τους με τον ειδικό μαρκαδόρο γύρω από το έργο. Ο/η εκπαιδευτικός τους εφιστά την προσοχή στη δεξιοτεχνική διαχείριση του φωτός, καθώς και στο μονόχρωμο φόντο που αναδεικνύει τη δραματικότητα των συναισθημάτων που συνθέτουν τα θερμά χρώματα. Το μέγεθος του πίνακα είναι 185 Χ 80 εκ. δηλαδή η επονομαζόμενη Μαρία, η γυναίκα του πίνακα, είναι ζωγραφισμένη σε φυσικό μέγεθος. Ο/η εκπαιδευτικός, ρωτά τους/τις εκπαιδευόμενους/ες τι σκοπεύει να επιτύχει κάποιος καλλιτέχνης που επιλέγει να ζωγραφίζει πίνακες μεγάλης διάστασης, ποια μπορεί να είναι τα θετικά, αλλά και ποια η επικινδυνότητα αυτής της επιλογής. Στη συνέχεια τους ρωτά τι κατάφερε να επιτύχει ο Θανάσης Μακρής, ζωγραφίζοντας τον πίνακα Μαρία σε φυσικό μέγεθος. Οι εκπαιδευόμενοι/ες καλούνται να προσεγγίσουν τον ψυχισμό και τον εσωτερικό κόσμου του εικονιζόμενου προσώπου. Τα έργα του Θανάση Μακρή αποπνέουν την αίσθηση της κινηματογραφικής αφήγησης, όπως έχει γραφεί σε σχετικά. Με αυτό το δεδομένο οι μαθητές, ανά δυάδες, επιχειρούν στο μάθημα της Γλώσσας να γράφουν ομαδικά μια φανταστική αφήγηση, στην οποία να πρωταγωνιστεί η Μαρία, το πρόσωπο του πίνακα αυτού. Στη συνέχεια, η κάθε ομάδα διαβάζει στην ολομέλεια τη δική της αφήγηση. Οι εκπαιδευόμενοι/ες αναλαμβάνουν με τη βοήθεια της τεχνολογίας να εργαστούν σε ομάδες. Μια ομάδα συγκεντρώνει σε powerpoint πίνακες του Μακρή Θανάση. Μια άλλη ομάδα γράφει το βιογραφικό του. Επόμενη ομάδα βρίσκει και παρουσιάζει αποσπάσματα από άρθρα, με σχόλια και συνεντεύξεις, που έχουν γραφεί για τον καλλιτέχνη και το έργο του. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα να εκτυπωθούν αυτά τα άρθρα και να συνθέσουν ένα ταμπλό στην τάξη. Μια επόμενη ομάδα βρίσκει πληροφορίες για το Βλάση Φρυσίρα. Τέλος, μια ακόμα ομάδα βρίσκει πληροφορίες για το Μουσείο Φρυσίρα και επιχειρεί να δημιουργήσει χάρτη που να εξηγεί τη θέση που βρίσκεται στην Πλάκα της Αθήνας. Επίσης, μπορεί να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά να επιχειρήσουν τις δικές τους καλλιτεχνικές δημιουργίες. Αρχικά γίνεται αναφορά στα πρωτογενή (βασικά) και στα δευτερογενή χρώματα. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες επιχειρούν να εξασκηθούν με χρώματα λαδιού, αναμιγνύοντας πρωτογενή χρώματα, για να δημιουργήσουν χρωματικές συνθέσεις δευτερογενών χρωμάτων. Πάνω στην παλέτα βάζουν μικρή ποσότητα από τα χρώματα που θέλουν να δουλέψουν και τα αναμιγνύουν. Αφού εξοικειωθούν με αυτήν τη διαδικασία, επιχειρούν να ζωγραφίσουν ανθρώπινες φιγούρες και προσωπογραφίες με λάδι σε καμβά. Αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της διαδικασίας, μετά από παραίνεση του/της εκπαιδευτικού, θα πρέπει να είναι ο καθαρισμός των πινέλων. Σε ένα γυάλινο βαζάκι υπάρχει καθαρό νέφτι, όπου και ξεπλένονται τα πινέλα, αφού προηγουμένως έχει βγει το πολύ χρώμα, σκουπίζοντας το πινέλο σε χαρτί κουζίνας. Εξηγούμε στα παιδιά ότι η ίδια διαδικασία ακολουθείται και όταν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε το ίδιο πινέλο σε διαφορετικό χρώμα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Frissiras Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Φρυσίρα (Μουσείο Φρυσίρα)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Multimedia MultimediaMultimedia > Multimedia Applications Multimedia ApplicationsMultimedia Applications
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Types of Narrative Types of NarrativeTypes of Narrative
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Internet InternetInternet > Information searching Information searchingInformation searching
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
behaviourist
behaviourist > programmed instruction
behaviourist > drill and practise
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
psychomotor
psychomotor > to imitate and try
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Φρυσίρα
publisher: Μουσείο Φρυσίρα
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE