Κωνσταντινου Βουρβερη, Κρατος και παιδεια κατα τον Πλατωνα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο αφορά σε μελέτη του Κωνσταντίνου Βουρβέρη, με τίτλο «Κράτος και παιδεία κατά τον Πλάτωνα», έκτασης 31 σελίδων, η οποία εκδόθηκε στην Αθήνα το 1939. Ο Κωνσταντίνος Βουρβέρης (1899 – 1978) ήταν φιλόλογος, πανεπιστημιακός και συγγραφέας, ο οποίος σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και μετεκπαιδεύτηκε στο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου. Το 1936 έγινε διδάκτωρ της φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, με θέμα διδακτορικής διατριβής «Το πρόβλημα του μαθήματος της ιστορίας εν τοις σχολείοις της μέσης εκπαιδεύσεως». Αρχικά εργάστηκε ως καθηγητής και διευθυντής του Διδασκαλείου Μέσης Εκπαίδευσης (1937-40), στη συνέχεια έγινε καθηγητής στην έδρα της αρχαίας φιλολογίας της φιλοσοφικής σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1940-48) και κατόπιν στην αντίστοιχη έδρα του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ο Κωνσταντίνος Βουρβέρης, μολονότι αρχικά ενστερνιζόταν τις αρχές της λεγόμενης Μεταρρυθμιστικής Παιδαγωγικής, στην συνέχεια αποστασιοποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό από αυτήν. Η μελέτη του Κωνσταντίνου Βουρβέρη «Κράτος και παιδεία κατά τον Πλάτωνα» αποτελείται από 31 σελίδες και τρία υποκεφάλαια: Α΄ Η σύγχρονος μορφή του ζητήματος (από την αρχή έως σελ. 8): εδώ ο συγγραφέας ασχολείται γενικά με το ζήτημα των σχέσεων μεταξύ κράτους και παιδείας. Β΄ Η παιδεία και οι αρχαίοι Έλληνες (σελ. 9 έως 10): εισαγωγική αναφορά στις αρχαιοελληνικές αντιλήψεις για την παιδεία. Γ΄ Κράτος και παιδεία κατά τον Πλάτωνα (σ.11 έως το τέλος).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο εκπαιδευτικός προτείνεται κατ’ αρχάς να αναθέσει στους μαθητές την μελέτη του τρίτου υποκεφαλαίου της μελέτης του Βουρβέρη, αφού πρώτα τους εφοδιάσει με συγκεκριμένα κριτήρια, με βάση τα οποία θα αποδελτιώσουν το κείμενο, εντοπίζοντας τους κυρίαρχους νοηματικούς του άξονες. Στην συνέχεια μπορούν οι μαθητές να προχωρήσουν σε έρευνα στο διαδίκτυο και να εντοπίσουν πηγές από τις οποίες θα πληροφορηθούν τις βασικές φιλοσοφικές αντιλήψεις του Σωκράτη και του Πλάτωνα από την μία και των σοφιστών από την άλλη πλευρά για να τις συνδέσουν με τα πορίσματα στα οποία έφτασαν με βάση την μελέτη του κειμένου του Κ. Βουρβέρη. Για τον σκοπό αυτό ο εκπαιδευτικός μπορεί να παραπέμψει τους μαθητές του στο υλικό που υπάρχει στις Ψηφίδες της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα, όπου υπάρχει η ενότητα «Αρχαιογνωσία και Αρχαιογλωσσία στη Μέση Εκπαίδευση» και έχει ψηφιοποιηθεί το βιβλίο των Β. Κάλφα και Γ. Ζωγραφίδη «Αρχαίοι Έλληνες Φιλόσοφοι». Παράλληλα οι μαθητές μπορούν να συνεχίσουν την διαδικτυακή τους έρευνα εντοπίζοντας κοινωνιολογικά, παιδαγωγικά και φιλοσοφικά κείμενα σχετικά με το δικαίωμα του ατόμου να έχει αυτόνομη εκπαίδευση και να σχεδιάζει την προσωπική του παιδευτική πορεία, με στόχο την χειραφέτησή του από την κυρίαρχη ιδεολογία. Τέτοιες απόψεις έχουν υποστηριχθεί από τους θιασώτες της λεγόμενης κριτικής παιδαγωγικής (π.χ. P. Freire) ή της νέας Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης (π.χ. P. Bourdieu, B. Bernstein), οι οποίοι ισχυρίζονται ότι η εκπαίδευση πρέπει να μην είναι πατερναλιστική και να μην αναπαράγει την κυρίαρχη ιδεολογία. Τέλος, προτείνεται ο εκπαιδευτικός, αφού οι μαθητές γνωρίσουν όλες τις σχετικές με τα παραπάνω απόψεις, να οργανώσει έναν αγώνα λόγου, στον οποίο θα υποστηριχθούν οι αντιτιθέμενες αντιλήψεις σχετικά με την σχέση παιδείας και κράτους, ώστε να γίνει αντιληπτό ότι το συγκεκριμένο θέμα απασχολεί την σκέψη των ανθρώπων διαχρονικά.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3507
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Digital Library of Serres
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Philosophy PhilosophyPhilosophy
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
publisher: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE