Ο δασκαλος του χωριου διδασκει τους "υπερσυντελικους"
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ψηφιοποιημένη σελίδα από το "Εθνικόν Ημερολόγιον" του Κωνσταντίνου Σκόκου, Vol 27, No 1 (1912); σελ. 272. Στο τέλος της σελίδας υπάρχει γελοιογραφία με τίτλο "Το γλωσσικόν ζήτημα εις τας επαρχίας. Ο δάσκαλος του χωριού υπέρ των "υπερσυντελίκων"¨. Εικονίζει ηλικιωμένο δάσκαλο με αστική ενδυμσία να προσπαθεί να διδάξει τους "υπερσυντέλικους" σε χωρικούς, νυμένους με παραδοσιακές ενδυμασίες. Η σημαντική αυτή έκδοση, πλήρης σειρά της οποίας φυλάσσεται στο ΕΛΙΑ, είχε πρωτοκυκλοφορήσει το 1886 «για να συντελέσει ουκ ολίγον εις την εξέλιξιν και διαμόρφωσιν του ελληνικού πολιτισμού», όπως σημείωνε ο Σκόκος. Στην απαρχή του, το «Εθνικόν Ημερολόγιον», που τιτλοφορείται στην πρώτη σελίδα και «Γελοιογραφικόν», είχε έντονα σατιρικό χαρακτήρα. Η έκδοση διήρκησε 32 χρόνια (1886 - 1918).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η ψηφιοποιημένη γελοιογραφία από το "Εθνικόν Ημερολόγιον" του 1912 αποδίδει με ιδιαίτερο χιούμορ την προσπάθεια επιβολής της καθαρεύουσας σε κατοίκους της ελληνικής υπαίθρου μέσω του επίσημου εκπαιδευτικού συστήματος. Η γελοιογραφία αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί με διάφορους τρόπους, τόσο στα γλωσσικά μαθήματα, όσο και στην Ιστορία, ως ιστορική πηγή. Ως κειμενικό είδος (σάτιρα, γελοιογραφία) επιτρέπει την σημειολογική ανάλυση από τους μαθητές με την μέθοδο των ερωτήσεων-αποκρίσεων, καταιγισμού ιδεών, κλπ., ώστε να τους βοηθήσει να κατανοήσουν το Γλωσσικό Ζήτημα και τον ρόλο της εκπαίδευσης ως φορέα αξιών, την διαμάχη που το γλωσσικό ζήτημα επέφερε σε κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο, αλλά και το ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο της εποχής. Στο γλωσσικό μάθημα η γελοιογραφία μπορεί να δοθεί και ως φύλλο εργασίας (κατανόηση εξωγλωσσικού είδους έκφρασης) με το κριτήριο αξιολόγησης: "Να γράψετε μία παράγραφο στην οποία θα εξηγείτε και θα αναλύετε την παραπάνω γελοιογραφία" ή "Με αφορμή την παραπάνω γελοιογραφία να συντάξετε ένα κείμενο 200-300 λέξεων". Ως ιστορική πηγή αξιοποιείται τόσο στο μάθημα της Λογοτεχνίας (Γλωσσικό Ζήτημα, Δημοτικισμός, ο ρόλος του τύπου στην διαμόρφωση της λογοτεχνικής οαραγωγής, ο λόγιος Κωνσταντίνος Σκόκος και η Νέα Αθηναϊκή Σχολή) όσο και στο μάθημα της Ιστορίας για να κατανοηθεί καλύτερα ο ρόλος του τύπου στην διατήρηση της εθνικής συνείδησης και της Μεγάλης Ιδέας, η σχέση του ελληνισμού της διασποράς με το Ελληνικό Κράτος και αντίστοιχα ζητήματα που αποτελούν το ιστορικό πλαίσιο πριν τους Βαλκανικούς Αγώνες. Σε μια διαθεματική προσέγγιση η γελοιογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί σε ομαδοσυνεργατική ή σε ανάπτυξη διδακτικού σεναρίου, όπου η κάθε μαθητική ομάδα θα κληθεί να προσεγγίσει την συγκεκριμένη γελοιογραφία (αλλά και όλο το "Εθνικον Ημερολόγιον" του Κ. Σκόκου) από διαφορετικό πρίσμα (κειμενικό, ιστορικό, κοινωνιολογικό,κλπ). Με τον τρόπο αυτό οξύνεται η κριτική σκέψη των μαθητών και ενθαρρύνεται η αυτενέργεια και η διερευνητική μάθηση.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Linguistic varieties Linguistic varietiesLinguistic varieties > Social linguistic varieties Social linguistic varietiesSocial linguistic varieties
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary techniques / methods Literary techniques / methodsLiterary techniques / methods > Satire - Parody - Irony Satire - Parody - IronySatire - Parody - Irony
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE