Εις τους παρα τα συνορα πεσοντας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ποίημα του ποιητή και δημοσιογράφου Κλεάνθη Ν. Τριανταφύλλου (1850-1889), γνωστού και με το λογοτεχνικό ψευδώνυμο «Ραμπαγάς». Βρίσκεται δημοσιευμένο στο Ημερολόγιον Σκόκου, τ.2, No 0 (1887),σ. 126 που απόκειται στο Πανεπιστήμιο Πατρών/Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης. 1.Ο Κλ. Τριαντάφυλλος γεννήθηκε στα Ξάμπελα της Σίφνου. Σε νεαρή ηλικία έζησε στην Κωνσταντινούπολη, όπου ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία ως συνεργάτης των εντύπων Νεολόγος του Δημοσθένη Βουτυρά, Κουδουνάτος, Σάλπιγξ και Διογένης. Διώχθηκε από τις τουρκικές αρχές λόγω του καυστικού ύφους του και κατέφυγε στην Αθήνα, όπου το 1878 ίδρυσε από κοινού με το Βλάση Γαβριηλίδη (μετέπειτα ιδρυτή και εκδότη της εφημερίδας Ακρόπολις) το πολιτικο-σατιρικό περιοδικό Ραμπαγάς (τίτλος πολιτικής σάτιρας του Βικτοριέν Σαρντού που παραστάθηκε την ίδια χρονιά στην Αθήνα), στο οποίο δημοσίευσαν κείμενα μεταξύ άλλων ο Κωστής Παλαμάς, ο Δημήτριος Ταγκόπουλος, ο Γεώργιος Δροσίνης, ο Γεώργιος Σουρής, ο Εμμανουήλ Ροΐδης κ.ά. Ο Ραμπαγάς αποτέλεσε πρόδρομο για τη Νέα Αθηναϊκή Σχολή ενώ προκάλεσε με την κριτική του και αντιδράσεις σε μία μερίδα του πολιτικού κόσμου. Ο εκδότης του κυνηγήθηκε ως εχθρός του Αλέξανδρου Κουμουνδούρου και του Θεόδωρου Δηλιγιάννη. Το 1881 φυλακίστηκε για διάστημα ενός μηνός και τον ίδιο χρόνο έγινε απόπειρα δολοφονίας σε βάρος του. Αυτοκτόνησε το 1889, ενώ τα τελευταία χρόνια της ζωής του υπέφερε από σοβαρή ψυχική διαταραχή. 2.Ο κυκλαδίτης Κωνσταντίνος Φ. Σκόκος (1854-1929) κυκλοφόρησε έναν μικρό τόμο με τίτλο: Γελοιογραφικόν Ημερολόγιον του έτους 1886, έτος Α΄, εν Αθήναις, εκ του Τυπογραφείου «Ανδρέου Κορομηλά» και «Κοραή» Ανέστη Κωνσταντινίδη, 1885. Πρόθεση του εκδότη ήταν να παρουσιάσει κάτι καινούργιο στο αναγνωστικό κοινό και να συγκεντρώσει «τας λεπτοτέρας και αττικωτέρας ευφυιας των παρ’ ημίν δημοσιολόγων» (τόμ. 1886, σ. 60). Το Ημερολόγιον Σκόκου απέβη με τον καιρό το δημοφιλέστερο έντυπο της εποχής του. Στις σελίδες του φιλοξενεί τα πιο σημαντικά ονόματα της σύγχρονής του ελληνικής λογοτεχνίας και καθρεφτίζει τη λογοτεχνική παραγωγή των χρόνων του. Γίνεται επομένως πραγματικά Εθνικόν Ημερολόγιον, όπως μετονομάστηκε λίγο αργότερα, το 1891. Το Ημερολόγιον εκδιδόταν ως το 1918 και το αναγνωστικό κοινό του δεν περιοριζόταν στην Αθήνα και στον τότε ελλαδικό χώρο, αλλά κυρίως προερχόταν από τον αλύτρωτο Ελληνισμό και τους ομογενείς της Διασποράς.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι ένα δείγμα (όχι όμως και το πλέον αντιπροσωπευτικό) της ποίησης που φιλοξενούσε το περιοδικό Ραμπαγάς στην Αθήνα του 1880. Ο διδάσκων μπορεί να το χρησιμοποιήσει σε ομαδοσυνεργατικές διδακτικές προσεγγίσεις αναφορικά με την παρουσίαση ή γνωστική διερεύνηση των λογοτεχνικών ρευμάτων στα τέλη του 19ου αιώνα - των τάσεων που υπήρχουν, των φορέων τους, των τρόπων με τους οποίους εκδηλώνονταν, τις αντιδράσεις που προκαλούσαν και τη συμβολή τους στην ανανέωση ή/και ριζοσπαστικοποίηση της ελληνικής κοινωνίας σε συνάρτηση με τα μεγάλα οικονομικά, πολιτικά, κοινωνικά και εθνικά ζητήματα που συνδιαμορφώνονταν. Είναι λοιπόν προφανές ότι το αντικείμενο μπορεί να αποτελέσει έναυσμα μίας συνολικότερης θεώρησης που εκκινεί από τον χώρο της λογοτεχνίας-ποίησης και μπορεί να φωτίσει με τη εξέταση της ιστορικής του συνάφειας ποικίλους τομείς της ζωής του ελληνικού κράτους την τελευταία εικοσαετία του 19ου αιώνα (1880-1900), περίοδο ραγδαίων αλλαγών. Το αίτημα του δημοτικισμού, η σύγκρουση του παλαιού με το νέο και ο εθνικισμός της εποχής εκείνης είναι στοιχεία εμφανή στο μαθησιακό αντικείμενο και μπορούν αξιοποιηθούν διδακτικά. Ερευνητικές εργασίες μπορούν να δομηθούν στη βάση τέτοιων ερωτημάτων. Έτσι προτείνεται η εκμετάλλευση του αντικειμένου στη συνάφειά του με την πολιτική, εθνική, λογοτεχνική-ποιητική, οικονομική, δημοσιογραφική πραγματικότητα και την παρουσίασή της στην τάξη με πρωτοβουλία των μαθητών/-τριών και τον διδάσκοντα σε ρόλο εμψυχωτή-συντονιστή. Τέλος μπορεί να επιχειρηθεί η σύγκριση με τη σύγχρονη εποχή μέσα από την αναζήτηση αναλογιών (εντός και εκτός σχολείου) τόσο στους καλλιτεχνικούς τρόπους άσκησης κριτικής και σάτιρας όσο και στους τρόπους εκδήλωσης της καλλιτεχνικής ή/και ιδεολογικής πρωτοπορίας. Η παραπάνω χρήση του μαθησιακού αντικειμένου συμφωνεί με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) για τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει επίσης στα πεδία της Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, της Ιστορίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, της Ιστορίας της Τέχνης, της Αισθητικής Αγωγής, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Streams / Movements Streams / MovementsStreams / Movements > Parnassianism ParnassianismParnassianism
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Poems - Songs Poems - SongsPoems - Songs
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Data and information Data and informationData and information
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Κλεάνθης Τριανταφύλλος
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE