Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
Η Ιλιαδα του Παλλη
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Άρθρο του Κώστα Παρορίτη (λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Λεωνίδα Σουρέα) αναφορικά με την έκδοση (1903) της Ιλιάδας του Αλέξανδρου Πάλλη. Ο αρθρογράφος υποδέχεται με ενθουσιασμό την ποιητική μετάφραση της Ιλιάδας του Ομήρου από τον δημοτικιστή λογοτέχνη. Το άρθρο δημοσιεύεται στο λογοτεχνικό περιοδικό Ο Νουμάς, τ. 2, No 127 (1904), σ. 3-4 που απόκειται στο Πανεπιστήμιο Πατρών/Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης. 1.Ο Αλέξανδρος Πάλλης (1851 - 1935) γεννήθηκε στον Πειραιά, καταγόταν όμως από τα Ιωάννινα της Ηπείρου. Τέλειωσε το Γυμνάσιο στην Αθήνα και το 1869 παρακολούθησε μαθήματα στη Φιλοσοφική Σχολή της Αθήνας. Αναγκάστηκε όμως να διακόψει τις σπουδές του για οικονομικούς λόγους και έφυγε για το Μάντσεστερ της Αγγλίας. Από το 1894 εγκαταστάθηκε στο Λίβερπουλ ως το τέλος της ζωής του το 1935. Ο Αλ. Πάλλης είναι γνωστός κυρίως ως πρωτοπόρος του δημοτικιστικού αγώνα μαζί με τον Γιάννη Ψυχάρη και τον Αργύρη Εφταλιώτη. Γνωστότερες είναι οι μεταφράσεις του της Ιλιάδας του Ομήρου και της Καινής Διαθήκης (με τον τίτλο Νέα Διαθήκη). Η τελευταία δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Ακρόπολις από τις 9 Σεπτεμβρίου ως τις 20 Οκτωβρίου του 1901 και στάθηκε αφορμή αντιδράσεων των εκκλησιαστικών κύκλων και των αντιπάλων του δημοτικισμού. Οι παραπάνω αντιδράσεις οδήγησαν τον ίδιο χρόνο σε αιματηρές φοιτητικές συγκρούσεις στην Αθήνα, γνωστές ως τα «Ευαγγελικά», οι οποίες προκάλεσαν την παραίτηση της κυβέρνησης Θεοτόκη και του αρχιεπισκόπου. Μετέφρασε επίσης έργα των αρχαίων τραγικών καθώς επίσης φιλολογικές, φιλοσοφικές, ιστορικές και άλλες επιστημονικές μελέτες. 2. Ο Κώστας Παρορίτης (1878-1931) γεννήθηκε στο Παρόρι Λακωνίας και σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μετά την αποφοίτησή του εργάστηκε ως ελληνοδιδάσκαλος, αρχικά στη Σπάρτη και από το 1907 ως το 1916 στο Σχολαρχείο της Ύδρας. Η περίοδος παραμονής του στην Ύδρα (από όπου και το παρόν άρθρο στον Νουμά) έπαιξε αποφασιστικό ρόλο στη διαμόρφωση του γλωσσικού του προσανατολισμού υπέρ του δημοτικισμού και στη στροφή του προς τον σοσιαλισμό. Διηγήματα και άρθρα δημοσίευσε κυρίως στο Νουμά, αλλά και σε έντυπα όπως το Εθνικόν Ημερολόγιον του Σκόκου, οι Νέοι Βωμοί, η Μούσα, ο Πυρσός, το Μικρασιατικό Ημερολόγιο, τα Γράμματα Αλεξανδρείας και αργότερα (μετά το 1920) στις εφημερίδες Ελεύθερος Λόγος, Δημοκρατία, Ελεύθερος Λόγος και Ριζοσπάστης.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα σε διδακτικές πρακτικές γνωστικού τύπου. Προτείνονται ομαδοσυνεργατικές και μαθητοκεντρικές διδακτικές προσεγγίσεις με έμφαση στην ανακαλυπτική-διερευνητική λειτουργία των μαθητικών ομάδων. Το κείμενο κριτικής στη μεταφραστική προσπάθεια της ομηρικής Ιλιάδας του Αλ. Πάλλη μπορεί να υποστηρίξει τη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας καθώς και της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας από μετάφραση. Οι γλωσσικές επιλογές, η μέθοδος και το ύφος αρθρογράφου (Κ. Παρορίτης) αλλά και του μεταφραστή (Αλ. Πάλλης) δεν συνιστούν απλά αισθητικές προτάσεις αλλά ενέχουν πολιτικά και κοινωνικά μηνύματα. Ειδικότερα ο δημοτικισμός του Αλ. Πάλλη, που υπογράφεται στο έργο του ως «μαλλιαρός», αναπνέει στο μεταβατικό περιβάλλον μίας ελληνικής κοινωνίας που δοκιμάζει την αντοχή της σε μία νέα εποχή- μία εποχή που το αστικό πρόταγμα για εκσυγχρονισμό συναντά τον εθνικισμό των αρχών του 20ου αιώνα και η πνευματική πρωτοπορία της ελληνικής κοινωνίας δέχεται τις επιρροές της σοσιαλιστικής σκέψης και των νέων δυτικών ιδεολογικών-καλλιτεχνικών ρευμάτων. Ο διδάσκων μπορεί να εκμεταλλευτεί μαθησιακά αυτά τα ιστορικά συμφραζόμενα αναθέτοντας ερευνητικές ομαδικές εργασίες μεγάλης (project) ή μικρής διάρκειας, όπως: η προσφορά του Αλ. Πάλλη στα ελληνικά γράμματα και η σχέση του με την πρωτοπορία του δημοτικισμού (Γ. Ψυχάρης, Αργ. Εφταλιώτης), το μεταφραστικό εγχείρημα του Ομήρου ως έκφραση κοινωνικής και πολιτικής ανανέωσης (Αλ. Πάλλης, Ι. Πολυλάς, Ν. Καζαντζάκης-Ι. Πολυλάς), η αισθητική και γλωσσική αποτίμηση του συγκεκριμένου μεταφραστικού έργου (Ιλιάδα), που εύκολα μπορεί κανείς να βρει στο διαδίκτυο, η συγκριτική συνεξέταση επιλεγμένων χωρίων από το πρωτότυπο με τα μεταφρασμένα παράλληλά τους (ενδεικτικά, μεταφράσεις Ι. Πολυλά, Ν.Καζαντζάκη-Ν.Κακριδή, Ζ. Σίδερη, Δ. Μαρωνίτη) και η καταγραφή συμπερασμάτων αναφορικά με την αισθητική λειτουργία των γλωσσικών επιλογών των μεταφραστών, τα «ευαγγελικά» (1901) και τα «ορεστεικά» (1903) ως χαρακτηριστικά κοινωνικά-πολιτικά συμπτώματα πέρα από τη φαινομενική γλωσσική διαμάχη της εποχής μεταξύ «μαλλιαρών»-δημοτικιστών και «γλωσσαμυντόρων»-καθαρευουσιάνων. Ο διάλογος και η έκθεση των απόψεων της ολομέλειας της τάξης αναφορικά με τα παραπάνω θέματα θα μπορούσε να καταστεί ευεργετικός όχι μόνο λόγω του πλούτου των ιστορικών πληροφοριών που μπορούν να ανασυρθούν από το αρχειακό υλικό αλλά κυρίως από την ενεργοποίηση στο παρόν διαχρονικών ιστορικών ερωτημάτων (γλώσσα και πολιτική, Τέχνη και κοινωνία, συντήρηση και πρόοδος, παράδοση και νεωτερισμός, ιερότητα και απο-ιεροποίηση) και την αναγωγή τους σε εργαλεία αποτίμησης σύγχρονων τάσεων και επιλογών. Η παραπάνω χρήση του μαθησιακού αντικειμένου, είτε γίνει μέσω γνωστικών είτε και μέσω κονστρουκτιβιστικών διδακτικών προσεγγίσεων (σωκρατική-μαιευτική μέθοδος), είναι σύμφωνη με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας από μετάφραση για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, η διαθεματικότητα μπορεί να βρει εφαρμογή στα πεδία της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Λογοτεχνίας, της Ιστορίας, της Ιστορίας της Τέχνης, της Κοινωνιολογίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Θεατρολογίας και των Καλλιτεχνικών.
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3526
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar
> Topics TopicsTopics
> Culture - Art - Language Culture - Art - LanguageCulture - Art - Language
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Education - School life Education - School lifeEducation - School life
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Translation TranslationTranslation
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Poetry PoetryPoetry
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Education - School life Education - School lifeEducation - School life
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Translation TranslationTranslation
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Poetry PoetryPoetry
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > socratic instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator:
Κώστας Παρορίτης
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator