Το μαθησιακό αντικείμενο προσφέρεται για άντληση ιστορικών πληροφοριών αναφορικά με το προεπαναστατικό παρελθόν της Χίου αλλά και για τις βίαιες γεωπολιτικές ανακατατάξεις που συνέβαιναν στον θαλάσσιο χώρο του ανατολικού Αιγαίου κατά τον Μεσαίωνα. Ο διδάσκων μπορεί να εκμεταλλευτεί αυτόν τον πλούτο και με τη βοήθεια του μαθησιακού αντικειμένου να αναδείξει αυτές τις συνθήκες και να εστιάσει στις αιτίες των πολέμων που διεξάγει η Οθωμανική Αυτοκρατορία εναντίον άλλων διεκδικητών από τη Δύση, όπως, εν προκειμένω, της Γένουας ή της Βενετίας. Σε ένα δεύτερο επίπεδο θα μπορούσε να εστιάσει στους τρόπους, με τους οποίους βιώθηκε από το ντόπιο στοιχείο η κατάκτηση και η μετάβαση από την μία μορφή κυριαρχίας στην άλλη, με κατάλληλες και στοχευμένες ομαδικές ερευνητικές εργασίες. Το ζήτημα της επιβολής της εταιρείας Mahona (βλ. Μαονείς, στο άρθρο), οι δημογραφικες μετακινήσεις, τα προνόμια ή η αυτονομία της Χίου, αποτελούν ελκυστικά ερευνητικά ερωτήματα και μπορούν να συνδυαστούν με ανάλογα παραδείγματα στον ιστορικό ελληνικό χώρο, όπως η περίπτωση της Σάμου, η προεπαναστατική ιστορία της οποίας συναντάει εκείνη της Χίου. Τι περιεχόμενο είχαν αυτοί οι όροι (προνόμια και αυτονομία)στα ιστορικά συμφραζόιμενα του Μεσαίωνα και ποιο σήμερα; Ποια συμπεράσματα μπορούμε να εξαγάγουμε; Σε ποια συμπεράσματα μπορεί κανείς να καταλήξει επίσης συγκρίνοντας τη γενουατική, τη βενετική και την οθωμανική κατάκτηση; Το παράδειγμα της Χίου μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο ερευνητικής δραστηριότητας σε επίπεδο project και σε άλλες περιοχές κατά την περίοδο του Μεσαίωνα, όπως η Αττική, η Πελοπόννησος, η Κρήτη, η Ήπειρος, η Μακεδονία, τα Επτάνησα, οι Κυκλάδες κ.ά. Η διδακτική χρήση του μαθησιακού αντικειμένου, σε συνδυασμό με πρωτότυπες διδακτικές πρακτικές και δράσεις, εντάσσεται στο πλαίσιο των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας και της Τοπικής Ιστορίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, η διαθεματικότητα μπορεί να αναζητηθεί στα πεδία της Ελληνικής Γλώσσας, της Λογοτεχνίας, της Μουσειακής Αγωγής, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, της Αρχιτεκτονικής και των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ).