Χαριλαος Τρικουπης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Φωτογραφία (φωτοτυπία αδελφών Ρωμαϊδών) μίας κορυφαίας πολιτικής προσωπικότητας του 19ου αιώνα και από τους σημαντικότερους πολιτικούς της νεότερης Ελλάδας, του Χαριλάου Τρικούπη (1832-1896). Απόκειται στο αθηναϊκό περιοδικό Ποικίλη Στοά, τ. 7, Νο 1(1887), σ. 2. Ο Χ. Τρικούπης γεννήθηκε στο Ναύπλιο στις 11 Ιουλίου 1832. Ήταν γιος του πολιτικού και ιστορικού Σπυρίδωνα Τρικούπη και της Αικατερίνης Μαυροκορδάτου, αδελφής του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου. Μετά την τριετή φοίτησή του στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, μετέβη στο Παρίσι, όπου συμπλήρωσε τις σπουδές του και αναγορεύθηκε διδάκτωρ Νομικής. Από το 1853 έως το 1864 ο Χ. Τρικούπης υπηρέτησε στο διπλωματικό σώμα. Το 1863 ήταν επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας, που διαπραγματεύτηκε τη συνθήκη προσάρτησης των Ιονίων Νήσων στην Ελλάδα, η οποία υπογράφηκε στις 16 Μαρτίου 1864. Το 1865 εξελέγη βουλευτής Μεσολογγίου με την παράταξη του Αλέξανδρου Κουμουνδούρου. Όταν το 1867 το κόμμα του Αλ. Κουμουνδούρου διαλύθηκε, ο Χ. Τρικούπης ανεξαρτητοποιήθηκε πολιτικά και ίδρυσε το «Πέμπτο Κόμμα» που πρέσβευε τον αστικό εκσυγχρονισμό της χώρας. Μετά την αποτυχία του στις εκλογές του 1874 δημοσιεύει το περίφημο άρθρο του «Τις Πταίει;» στην εφημερίδα «Οι Καιροί» (29 Ιουνίου 1874). Σε αυτό ασκούσε δριμύτατη κριτική στο πελατειακό σύστημα και πρότεινε στον ανώτατο άρχοντα να διορίζει ως πρωθυπουργό βουλευτή του πλειοψηφούντος κόμματος, ο οποίος θα είχε τη «δεδηλωμένη» πλειοψηφία της Βουλής. Το πολιτικό αυτό μέτρο επιβλήθηκε ένα χρόνο αργότερα (1875) και στις 27 Απριλίου 1875 ο Χ. Τρικούπης έγινε για πρώτη φορά πρωθυπουργός. Τα επόμενα 20 χρόνια ήταν ο κυρίαρχος στην πολιιτκή σκηνή. Μεγάλοι του αντίπαλοι ήταν αρχικά ο Αλ. Κουμουνδούρος και στη συνέχεια ο Θεόδωρος Δηλιγιάννης. Κατά τη διάρκεια των κυβερνήσεών του θα θέσει σε εφαρμογή ένα ευρύ μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα εκσυχρονισμού στους τομείς της γεωργίας, της φορολογίας, της άμυνας και των υποδομών. Η οικονομία και η κοινωνία της εποχής όμως δεν άντεξε το φιλόδοξο πρόγραμμα του Τρικούπη. Γελοιογραφήθηκε, διακωμωδήθηκε και κατηγορήθηκε ως «φορομπήχτης». Η χώρα δεν μπόρεσε να αποπληρώσει τα δυσβάστακτα χρέη της και το 1893 ο Χ. Τρικούπης, συνοψίζοντας το οικονομικό δράμα της Ελλάδας, ομολόγησε στις 10 Δεκεμβρίου: «Κύριοι, δυστυχώς επτωχεύσαμεν!». Στις εκλογές της 16ης Απριλίου 1895 το κόμμα του έπαθε πανωλεθρία και ο ίδιος απέτυχε να εκλεγεί βουλευτής Μεσολογγίου. Έχασε την έδρα για τέσσερις ψήφους από κάποιον άσημο ονόματι Γουλιμή. Αποχώρησε από την πολιτική γεμάτος πίκρα, με την κλασική φράση «Ανθ' ημών Γουλιμής… Καληνύχτα σας!». Άφησε την τελευταία πνοή του στις Κάννες στις 30 Μαρτίου 1896. Η σορός του έφτασε στον Πειραιά στις 9 Απριλίου και εκτέθηκε σε λαϊκό προσκύνημα στο ναό της Ζωοδόχου Πηγής. Ετάφη χωρίς επισημότητες, όπως το είχε ζητήσει, στον οικογενειακό τάφο των Τρικούπηδων στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο απεικονίζει μία κορυφαία πολιτική προσωπικότητα της νεότερης ελληνικής ιστορίας. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί διδακτικά ως αφόρμηση ή να πλαισιώσει την ιστορική αφήγηση σε οποιαδήποτε φάση της, προκαλώντας εποικοδομητικούς διαλόγους, ερευνητικά ερωτήματα και κριτικές προσεγγίσεις με ή χωρίς τη βοήθεια των Τεχνολογιών των Πληροφοριών και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ). Ο διδάσκων μπορεί να εκμεταλλευτεί το μαθησιακό αντικείμενο και να αναθέσει ομαδικές ερευνητικές εργασίες στους/στις μαθητές/-τριες. Ο χρόνος έκδοσης του μαθησιακού αντικειμένου προσφέρει ένα ενδιαφέρον σημείο εκκίνησης ή εσίασης, αφού έπεται σημαντικών γεγονότων αλλά και απέχει από άλλα εξίσου σημαντικά που θα ακολουθήσουν ως τον θάνατο του πολιτικού (1896). Μία διδακτική πρόταση, αναφορικά με αυτό καθαυτό το αντικείμενο, θα μπορούσε συνεπώς να είναι η ανασύσταση της εποχής του Χ. Τρικούπη πριν και μετά αυτό το χρονικό σημείο (1887). Οι τομείς στους οποίους θα μπορούσαν να δουλέψουν οι ομάδες εργασίας είναι η οικονομία (επενδύσεις-δημόσια έργα, παραγωγή, ομογενείς του εξωτερικού, εξωτερικά δάνεια, φορολογία, πτώχευση), η εσωτερική πολιτική (παθογένειες, πελατειακές σχέσεις, σύγκρουση παλαιών και νέων πολιτικών/κομμάτων, κριτική), η εξωτερική πολιτική (Μεγάλη Ιδέα, Εθνικά Ζητήματα, πόλεμοι, συμμαχίες) και η λειτουργία του κοινοβουλίου (εκλογικές αναμετρήσεις, εκλογικές συνθήκες, ρόλος του Παλατιού, «δεδηλωμένη», εδραίωση δικομματισμού). Μϊα έτερη πρόταση αναφορικά ειδικότερα με τα οικονομικά διακυβεύματα που διαχειρίστηκε ο Χ. Τρικούπης θα μπορούσε να είναι η ανάθεση εργασιών αναφορικά με τη φορολογία, την προσέλκυση επενδύσεων, τη δημιουργία πάγιου κοινωνικού κεφαλαίου (δημόσια έργα) και τον εξωτερικό δανεισμό. Οι σχέσεις ανάμεσα σε αυτά τα ιστορικά ερωτήματα, οι συνάφειες, τα διλήμματα, οι αντίθετες φωνές μπορούν να αναδειχθούν με project μακράς διάρκειας, διαθεματικές προσεγγίσεις, ομαδικές ερευνητικές εργασίες και επισκέψεις. Το διαθέσιμο ιστορικό υλικό είναι εύκολα προσβάσιμο σε έγκυρες ιστοσελίδες και ακαδημαϊκά αποθετήρια, ενώ ο διδάσκων θα μπορούσε να καταρτήσει μία αντιπροσωπευτική βιβλιογραφία (και δικτυογραφία) μετά τις ανακοινώσεις των προτιμήσεων των ομάδων σε σχέση με τα προσφερόμενα θέματα. Ελκυστικά θέματα για διερεύνηση και αναζήτηση χρήσιμων ιστορικών αναλογιών με τη σύγχρονη πραγματικότητα είναι όσα σχετίζονται με τον εξωτερικό δανεισμό, τη διαχείριση των εξωτερικών δανείων, την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού μέσω φορολόγησης, την αναντιστοιχία μεταξύ πολιτικού οράματος και πραγματικότητας, τις συνέπειες των πολιτικών επιλογών, την πολιτική-κοινωνική κριτική και την ιστορική αποτίμηση του έργου του πολιτικού με τα αποστασιοποιημένα μάτια της συγχρονίας. Η εξαγωγή συμπερασμάτων πρέπει να είναι προσεκτική όταν διατυπώνεται και να υπακούει στον κανόνα της ιστορικοποίησης, δηλαδή να στοχεύει στην ανασύσταση της εποχής και των περιορισμών που εκείνη επέβαλε και όχι της στείρας αναδρομικής κριτικής υπό το βάρος των δικών μας μεριμνών και τυχόν ιδεοληψιών. Η προσέγγιση του έργου του Χ.Τρικούπη μπορεί να γίνει μέσα από επισκέψεις σε Μουσεία (πχ. Μουσείο Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, Μουσείο Σκίτσου, Μουσείο Γελοιογραφίας, Μουσείο Μπενάκη, Μουσείο Τρικούπη στο Μεσσολόγγι), στη Βουλή των Ελλήνων, σε Αρχεία (πχ. Ιστορικό Αρχείο Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος) και ειδικές εκθέσεις. Η παραπάνω χρήση του μαθησιακού αντικειμένου συμφωνεί με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) για την Ιστορία του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου. Η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει στα πεδία της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, της Οικονομίας, της Μουσειακής Αγωγής, των Εικαστικών, των Καλλιτεχνικών, της Τεχνολογίας και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Economy EconomyEconomy
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Data and information Data and informationData and information
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Design & Technology Design & TechnologyDesign & Technology > Construction of a maquette Construction of a maquetteConstruction of a maquette
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
constructivist > action research
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE