Νεοτουρκισμος
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Άρθρο με τίτλο «Νεοτουρκισμός» του Μ.Ρ. στο λογοτεχνικό περιοδικό Ο Νουμάς, τ.12, No 531 (1914), σ. 202-203, που απόκειται στο Πανεπιστήμιο Πατρών/Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης. Ο Νουμάς κυκλοφόρησε από το 1903 μέχρι το 1931 (με διακοπές: 1917-1918, 1924-1929) και έπαιξε σημαντικότατο ρόλο στον αγώνα για την επικράτηση της δημοτικής γλώσσας. Υπήρξε δηµιουργία του ∆ηµήτριου Ταγκόπουλου. Το 1908 οι δηµοτικιστές του περιοδικού βρέθηκαν χωρισμένοι ως προς το γλωσσικό, σε «δογματικούς» (υπό τον Γιάννη Ψυχάρη) και «µεταρρυθµιστές» (Μανόλης Τριανταφυλλίδης, Αλέξανδρος Δελμούζος) και ως προς το κοινωνικοπολιτικό σε «σοσιαλιστές» (Κώστας Χατζόπουλος) και «εθνικιστές» (Ίων Δραγούμης).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα σε γνωστικού και εποικοδομιστικού τύπου διδακτικές προσεγγίσεις. Στην πρώτη περίπτωση προσφέρεται για ομαδοσυνεργατικές, διερευνητικές/ανακαλυπτικές πρακτικές, ενώ στη δεύτερη για εφαρμογή της σωκρατικής-μαιευτικής μεθόδου μέσω διαλόγου των μαθητών/-τριών και κατασκευής της γνώσης. Το άρθρο, που δημοσιεύεται στο σημαντικό για τα ελληνικά γράμματα περιοδικό «Ο Νουμάς», προσφέρει δυνατότητες στον διδάσκοντα όχι μόνο για την προσέγγιση ζητημάτων σχετικά με τη γλώσσα και τα εκπαιδευτικά αιτήματα της εποχής (γλωσσικό ζήτημα- εκπαιδετική μεταρρύθμιση), αλλά και σχετικά με το ιστορικό γεγονός του κινήματος των Νεοτούρκων (1908). Έτσι, ενώ μορφικά το ενδιαφέρον αντλείται από τη χρήση της γλώσσας, στο περιεχόμενο ο διδάσκων μπορεί να εστιάσει στον τρόπο, με τον οποίο προσλαμβάνεται η επανάσταση των Νεοτούρκων στην Οθωμανική Αυτοκρατορία από την πνευματική πρωτοπορία στην Ελλάδα το 1914. Ο λόγος, το ύφος αλλά και τα επιχειρήματα του αρθρογράφου αποτελούν ελκυστικά πεδία διερεύνησης σε επίπεδο τάξης αλλά και αφορμές για μεγαλύτερης διάρκειας ερευνητικές ομαδικές εργασίες με χρήση των Τεχνολογιών των Πληροφοριών και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ), διδακτικές επισκέψεις ή project. Ο εθνικιστικός λόγος του κειμένου αναπνέει στα ιστορικά συμφραζόμενα της εποχής του• μίας εποχής (1914) κατά την οποία ήδη επιχειρούταν ο πρώτος διωγμός των Ελλήνων σε Δυτική Μικρασία και Ανατολική Θράκη. Ο ελληνικός και ο τουρκικός εθνικισμός αποτελούν πολύ ενδιαφέροντα πεδία για ανταλλαγή απόψεων, διάλογο και διαμόρφωση κριτικής ιστορικής σκέψης, μακριά από εθνικά στερεότυπα, ιδεοληψίες και προπάντων αναδρομικές προβολές του παρελθόντος στο παρόν. Σε κάθε περίπτωση, αν ο διδάσκων κρίνει ότι θα μπορούσε αυτός και η τάξη του να ανταποκριθούν στο μέγεθος του εγχειρήματος, τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να είναι σπουδαία. Η συνείδηση της ιστορικότητας, η κατανόηση, η κριτική σκέψη, η αυτοκριτική, η ψύχραιμη αποτίμηση, η γερή ιστορική γνώση και η βίωση της θέσης του «Άλλου», αποτελούν ίσως μερικά εργαλεία που θα έκαναν το παραπάνω εγχείρημα διδακτικά εφικτό αλλά και ωφέλιμο. Ωστόσο, οι δυνατότητες του μαθησιακού αντικειμένου δεν εξαντλούνται εδώ. Μπορεί να γίνει αφορμή συγκέντρωσης σύγχρονων και ιστορικά έγκυρων (δηλαδή επιστημονικά τεκμηριωμένων) πληροφοριών για το περιεχόμενο του όρου «νεοτουρκισμός». Ποιοι ήταν οι Νεότουρκοι και τι επιδίωκαν; Ποια στάση τήρησαν απέναντι στις μειονότητες και ιδιαίτερα τους Ελλήνες της αυτοκρατορίας και γιατί; Ποια σχέση έχει το κίνημα των Νεοτούρκων με το ευρωπαϊκό και παγκόσμιο γίγνεσθαι; Τι συμβαίνει την ίδια εποχή (1909) στην Ελλάδα (βλ. κίνημα του Γουδή) και πώς θα μπορούσαν τα γεγονότα αυτά τα ερμηνευτούν παράλληλα; Πώς κρίνουμε σήμερα τον εθνικιστικό λόγο του Νουμά; Πώς και κάτω από ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσε το κείμενο αυτό να καταστεί διδακτικά χρήσιμο σήμερα και εθνικά ωφέλιμο; Ποιες αναλογίες ή διαφορές παρατηρούμε με ανάλογα ζητήματα σήμερα στην επεξεργασία τους από τον ημερήσιο, περιοδικό ή ηλεκτρονικό τύπο; Ποια η διαφορά ανάμεσα στην εν θερμώ βίωση της πραγματικότητας και την αποστασιοποιημένη ιστορική γνώση; Ο διδάσκων μπορεί να εκμεταλλευτεί το μαθησιακό αντικείμενο στο πλαίσιο των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, η διαθεματικότητα μπορεί να βρει εφαρμογή στα πεδία της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, των Θρησκευτικών, της Μουσειακής Αγωγής, της Θεατρικής Αγωγής, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Comment / opinion texts Comment / opinion textsComment / opinion texts
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Data and information Data and informationData and information
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
Religious Education Religious EducationReligious Education > Non-Christian Religions Non-Christian ReligionsNon-Christian Religions > Islam IslamIslam
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > socratic instruction
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Μ.Ρ.
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE