Ο Οιδιπους
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Απόσπασμα από έργο του γάλλου αναρχικού, φιλοσόφου και συγγραφέα Jacques Élie Henri Ambroise Ner (1861 – 1938), γνωστού με το ψευδώνυμο «Han Ryner». Έχει τίτλο: «Ο Οιδίπους» και δημοσιεύεται σε μετάφραση Β.Κ.Π[ασχαλίδη] στο περιοδικό Γράμματα, τ.2, No 17 (1913), σ. 231-233 που απόκειται στο Πανεπιστήμιο Πατρών/ Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης. Το περιοδικό Γράμματα εκδιδόταν στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου (1911-1921) και έγινε ένα ανοικτό βήμα έγκυρης και ισότιμης συνάντησης των ζωντανών δυνάμεων του μείζονος ελληνισμού της εποχής. Μεταξύ των εκδοτών του περιοδικού υπήρξε ο Στέφανος Πάργας, ο κριτικός Δημήτριος Ζαχαριάδης και ο στοχαστής Γεώργιος Βρισιμιτζάκης. Το περιοδικό κατέστη γρήγορα πόλος έλξης και συνάντησης των Αιγυπτιωτών Ελλήνων μεταξύ των οποίων ο Κ.Π. Καβάφης και ο Γεώργιος Σκληρός, συνεργάτες του Στ. Πάργα στο περιοδικό και μέσω αυτού στον Εκπαιδευτικό ΄Ομιλο Αιγύπτου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ομαδοσυνεργατικές διδακτικές προσεγγίσεις γνωστικού τύπου με έμφαση στην αμοιβαία διδασκαλία και τη διερεύνηση-ανακάλυψη, αλλά και σε εποικοδομιστικές διδακτικές επιλογές με έμφαση στη σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία. Είναι ένα απαιτητικό κείμενο που θίγει φιλοσοφικά ζητήματα σε σχέση με τις έννοιες της ατομικής και συλλογικής ευθύνης, της ελευθερίας και των ορίων της, της δικαιοσύνης, της δυνατότητας της γνώσης, της πρακτικής φιλοσοφίας και της ύπαρξης. Γραμμένο σε διαλογική μορφή, μεταφρασμένο σε δημοτική γλώσσα και πραγματευόμενο διαχρονικά φιλοσοφικά προβλήματα, το κείμενο διαθέτει ζωντάνια, θεαρικότητα, παραστατικότητα, αμεσότητα, οξυδέρκεια, διανοητική ευελιξία και βαθύνοια. Ο διδάσκων μπορεί να το εκμεταλλευτεί, συνολικά ή αποσπασματικά, ανάλογα με τους διδακτικούς στόχους που έχει εξαρχής θέσει και τις δυνατότητες της τάξης του. Έτσι μπορεί να αναθέσει ερευνητικές εργασίες αναφορικά με τον συγγραφέα και το έργο του, το έντυπο στο οποίο δημοσιεύεται το κείμενο και την προσφορά του στα ελληνικά γράμματα, τις ιδιαίτερες ιστορικές συνθήκες μέσα στις οποίες εμφανίζεται η αναρχική και η σοσιαλιστική σκέψη στην Ευρώπη, τον μύθο του Οιδίποδα ως υπαρξιακού-φιλοσοφικού ερωτήματος αλλά και ως αφορμής καλλιτεχνικής και διαχρονικής έμπνευσης στην παγκόσμια Τέχνη (ζωγραφική, ποίηση, θέατρο, κινηματογράφος, μουσική, χορός), άλλα παραδείγματα της αρχαίας ελληνικής δημιουργίας (εν προκειμένω, αρχαίο δράμα-τραγωδία ή κωμωδία) που σημάδεψαν το έργο ελλήνων και ευρωπαίων δημιουργών (βλ. ενδεικτικά: "Λογοτεχνικές μεταφράσεις προς τη Νέα Ελληνική (1880-1930)", στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα). Η έμφαση θα μπορούσε να δοθεί στη δυναμογόνο λειτουργία της δημιουργικής ανασύνθεσης του αρχαίου, δηλαδή στη δημιουργική ανάπλαση του μύθου με τις προσαρμογές που ο καλλιτέχνης επιφέρει συνδυάζοντας το παλαιό με το νέο. Κατ΄ επέκταση και ανάλογα με τις δυνατότητες της τάξης ο διδάσκων θα μπορούσε, επιπλέον, ζητώντας γραπτές ή άλλης μορφής ομαδικές εργασίες, να εστιάσει σε συγκεκριμένα παραδείγματα χρήσης του αρχαίου μύθου από τους μαθητές/-τριες αναφορικά με θέματα που θα επιλεγούν μετά από διαλογική συζήτηση (βλ.ενδεικτικά: Αντιγόνη, Μήδεια, Ορέστεια, Προμηθέας Δεσμώτης, Πέρσες, Ηλέκτρα, Ελένη, Εκάβη κ.ά). Τέλος οι διάλογοι εντός της τάξης θα μπορούσαν να πάρουν τη μορφή «ρητορικών αγώνων» μεταξύ ομάδων που θα υποστηρίζουν με επιχειρήματα διαφορετικές θέσεις εκκινώντας από το κείμενο ή από αποσπάσματα επιλεγμένα κατάλληλα από τον διδάσκοντα. Η παραπάνω χρήση του μαθησιακού αντικειμένου συμφωνεί με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών για τη διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και της Φιλοσοφίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επίσης, η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει στα πεδία της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, της Ιστορίας, της Ιστορίας της Τέχνης, της Θεατρικής Αγωγής, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Argumentative texts Argumentative textsArgumentative texts
Philosophy PhilosophyPhilosophy
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Literary genres Literary genresLiterary genres > Dramatic poetry Dramatic poetryDramatic poetry
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Play PlayPlay
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Data and information Data and informationData and information
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Han Ryner
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE