Ήθη και εθιμα της Πατμου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για την μελέτη του Μιχαήλ Μαλανδράκη με τίτλο «Ήθη και έθιμα εν Πάτμω», που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο επιστημονικό περιοδικό «Το Δελτίον της Ιστορικής και Εθνολογικής Εταιρείας της Ελλάδος», το οποίο εκδιδόταν από την Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος, κατά διαστήματα, από το 1883 έως το 1989. Το συγκεκριμένο κείμενο εκδόθηκε στην Αθήνα το 1890 από το Τυπογραφείο αδελφών Περρή και αποτελείται από 30 σελίδες και δύο μέρη. Το Πρώτο Μέρος (σελ. 1-11) περιέχει περιγραφές των ηθών και εθίμων της Πάτμου για τα κοινωνικά γεγονότα του αρραβώνα, του γάμου, της βάπτισης, του τοκετού, της κηδείας, του μνημοσύνου, του πανηγυριού κ.λπ. Στο Δεύτερο Μέρος (σελ. 11 - 30), με τον τίτλο «Άσματα εγχώρια», καταγράφονται δημοτικά τραγούδια που συνέλεξε ο μελετητής μετά από προσωπική επιτόπια έρευνα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Αναφορικά με την αξιοποίηση του μαθησιακού αντικειμένου στο πλαίσιο της Τοπικής Ιστορίας: Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει την μελέτη του Μ. Μαλανδράκη με στόχο να εξοικειώσει τους μαθητές του με την ιστορία και τον λαϊκό πολιτισμό της περιοχής στην οποία ζουν. Ξεκινώντας από την μελέτη του συγκεκριμένου κειμένου, μπορεί να οργανώσει ένα σχέδιο διερευνητικής εργασίας για τους μαθητές του, οι οποίοι αναλαμβάνοντας τον ρόλο των κοινωνικών ερευνητών θα εξετάσουν ποικίλες πτυχές του λαϊκού πολιτισμού στον τόπο τους (ασχολίες καθημερινής ζωής, θέση της γυναίκας στην κοινωνία, επαγγέλματα - οικονομική ζωή, γεωγραφική γλωσσική ποικιλία, θρησκευτικές δοξασίες, διατροφή, διασκέδαση, ενδυμασία, αρχιτεκτονική, ιστορικά κτίσματα, τοπωνύμια, αγώνες του παρελθόντος κ.λπ.). Τα παιδιά μπορούν να αναλάβουν χωρισμένα σε υπο-ομάδες δράσεις όπως π.χ. συλλογή πληροφοριών από τον παππού και τη γιαγιά, από μελέτες για την ιστορία του τόπου τους, όπως η συγκεκριμένη του Μ. Μαλανδράκη, να συλλέξουν οικογενειακές φωτογραφίες, να καταγράψουν δημοτικά τραγούδια, παροιμίες, τοπωνύμια, αλλά και κάθε στοιχείο που αφορά τον πληθυσμό, τις επαγγελματικές δραστηριότητες, οικονομικές, πολιτιστικές κ.ά. Τέλος, όλο αυτό το υλικό με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού να αποτελέσει ένα είδος μελέτης ή λευκώματος σχετικά με την τοπική ιστορία και τον λαϊκό πολιτισμό της περιοχής. Αναφορικά με την αξιοποίηση του μαθησιακού αντικειμένου στο πλαίσιο της Λογοτεχνίας: Οι μαθητές θα μπορούσαν να μελετήσουν την παραλογή με τίτλο «Αρετούσα», που περιέχεται στο έργο του Μιχαήλ Μαλανδράκη με τίτλο «Ήθη και έθιμα εν Πάτμω» και αποτελεί παραλλαγή του δημοτικού τραγουδιού (παραλογής) «Του νεκρού αδελφού», και να την συγκρίνουν με άλλες παραλλαγές του τραγουδιού «Του νεκρού αδελφού» (π.χ. αυτήν που υπάρχει στα σχολικά εγχειρίδια, την Αλβανική, την Σερβική κ.ά.). Η σύγκριση αυτή μπορεί να γίνει με στόχο οι μαθητές (α) να συνειδητοποιήσουν την μεγάλη απήχηση που έχουν στον χώρο και στον χρόνο τα θέματα που πραγματεύεται η συγκεκριμένη παραλογή, (β) να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στις διάφορες (τοπικές και εθνικές) παραλλαγές δημοτικών τραγουδιών, ιδιαίτερα του είδους της παραλογής και να εμβαθύνουν σε αυτές, (γ) να συνειδητοποιήσουν ότι παρά τις διαφορετικές εθνικές προελεύσεις, υπάρχει μια ισχυρή πολιτισμική συγγένεια των λαών της Βαλκανικής.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3555
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Digital Library of Serres
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Folk song Folk songFolk song
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to understand
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Μαλανδράκης, Μιχαήλ Η.
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
publisher: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE