Αναφορικά με την αξιοποίηση του μαθησιακού αντικειμένου στο πλαίσιο της Τοπικής Ιστορίας: Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει την μελέτη του Μ. Μαλανδράκη με στόχο να εξοικειώσει τους μαθητές του με την ιστορία και τον λαϊκό πολιτισμό της περιοχής στην οποία ζουν. Ξεκινώντας από την μελέτη του συγκεκριμένου κειμένου, μπορεί να οργανώσει ένα σχέδιο διερευνητικής εργασίας για τους μαθητές του, οι οποίοι αναλαμβάνοντας τον ρόλο των κοινωνικών ερευνητών θα εξετάσουν ποικίλες πτυχές του λαϊκού πολιτισμού στον τόπο τους (ασχολίες καθημερινής ζωής, θέση της γυναίκας στην κοινωνία, επαγγέλματα - οικονομική ζωή, γεωγραφική γλωσσική ποικιλία, θρησκευτικές δοξασίες, διατροφή, διασκέδαση, ενδυμασία, αρχιτεκτονική, ιστορικά κτίσματα, τοπωνύμια, αγώνες του παρελθόντος κ.λπ.). Τα παιδιά μπορούν να αναλάβουν χωρισμένα σε υπο-ομάδες δράσεις όπως π.χ. συλλογή πληροφοριών από τον παππού και τη γιαγιά, από μελέτες για την ιστορία του τόπου τους, όπως η συγκεκριμένη του Μ. Μαλανδράκη, να συλλέξουν οικογενειακές φωτογραφίες, να καταγράψουν δημοτικά τραγούδια, παροιμίες, τοπωνύμια, αλλά και κάθε στοιχείο που αφορά τον πληθυσμό, τις επαγγελματικές δραστηριότητες, οικονομικές, πολιτιστικές κ.ά. Τέλος, όλο αυτό το υλικό με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού να αποτελέσει ένα είδος μελέτης ή λευκώματος σχετικά με την τοπική ιστορία και τον λαϊκό πολιτισμό της περιοχής. Αναφορικά με την αξιοποίηση του μαθησιακού αντικειμένου στο πλαίσιο της Λογοτεχνίας: Οι μαθητές θα μπορούσαν να μελετήσουν την παραλογή με τίτλο «Αρετούσα», που περιέχεται στο έργο του Μιχαήλ Μαλανδράκη με τίτλο «Ήθη και έθιμα εν Πάτμω» και αποτελεί παραλλαγή του δημοτικού τραγουδιού (παραλογής) «Του νεκρού αδελφού», και να την συγκρίνουν με άλλες παραλλαγές του τραγουδιού «Του νεκρού αδελφού» (π.χ. αυτήν που υπάρχει στα σχολικά εγχειρίδια, την Αλβανική, την Σερβική κ.ά.). Η σύγκριση αυτή μπορεί να γίνει με στόχο οι μαθητές (α) να συνειδητοποιήσουν την μεγάλη απήχηση που έχουν στον χώρο και στον χρόνο τα θέματα που πραγματεύεται η συγκεκριμένη παραλογή, (β) να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στις διάφορες (τοπικές και εθνικές) παραλλαγές δημοτικών τραγουδιών, ιδιαίτερα του είδους της παραλογής και να εμβαθύνουν σε αυτές, (γ) να συνειδητοποιήσουν ότι παρά τις διαφορετικές εθνικές προελεύσεις, υπάρχει μια ισχυρή πολιτισμική συγγένεια των λαών της Βαλκανικής.